Niezwykły przewodnik po twórczości wybitnej rzeźbiarki
W wydanym właśnie w dwóch językach (polskim i angielskim) katalogu znajdziemy drobiazgową analizę jej prac, jakie obejrzymy do końca wakacji w Pawilonie Czterech Kopuł. O dziełach z tej niezwykłej kolekcji, jaką udało się zainicjować dzięki wyjątkowej przyjaźni Magdaleny Abakanowicz z dyrektorem muzeum, Mariuszem Hermansdorferem, piszą zarówno kuratorki, jak i pracowniczki Muzeum Narodowego – Małgorzata Micuła, Małgorzata Santarek, Justyna Chojnacka, Magdalena Szafkowska, Anna Chmielarz.
Kuratorka Barbara Banaś opowiada o hitach wystawy
W pracowni i w domu – jaka była Magdalena Abakanowicz
W kolejnych segmentach ponad 300-stronicowego katalogu-przewodnika zajrzymy również do jej domu przy ulicy Bzowej w Warszawie, który był schronieniem i pracownią jednocześnie. Będzie można zobaczyć wystrój wnętrz (głównie w kolorach ziemi), przyjrzeć się zawartości szaf artystki (z ciekawymi tunikami i sukienkami), wreszcie wyjść na zewnątrz i pospacerować po ogrodzie, gdzie miejsce znalazło wiele jej rzeźb.
Barbara Banaś kreśli w książce portret Magdaleny Abakanowicz, przyglądając się, jak przebiegała ta niezwykła, nie tylko na warunki Peerelu, kariera i zwracając uwagę na to, że sukces artystyczny zawdzięczała wielkiej osobowości „odrębnej”, która nie podlegała wpływom zewnętrznym, podążała zawsze własną ścieżką.
Iwona Dorota Bigos pytała z kolei współpracowników Magdaleny Abakanowicz (Magdalenę Grabowską, Tomasza Piątkowskiego, Stefanię Zgudkę) o szczegóły ich kooperacji – podróże z artystką, codzienne obowiązki, ciekawe projekty, czasem niezrealizowane, jak „Architektura arborealna” (mogła zadziwić Francję) z domami w organicznych kształtach. Magdalena Grabowska opowiadała, że praca była życiem Magdaleny Abakanowicz, jej światem. A Tomasz Piątkowski przyznał, że choć artystka wymagała sporo od zespołu, najwięcej od siebie.
Teksty wzbogacają zdjęcia – zarówno archiwalne, jak i te z wystawy w Pawilonie Czterech Kopuł autorstwa Arkadiusza Podstawki.