Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Instytut Automatyki Systemów Energetycznych (IASE, ul. Wystawowa 1, kompleks Hali Stulecia) gości ostatnimi czasy głośne nazwiska. Dopiero skończyła się wystawa malarstwa Beksińskiego, a już 15 marca rozpoczyna się ekspozycja poświęcona Banksy’emu.
Kopie dają radę
Banksy to oczywiście nie nazwisko, tylko pseudonim. Artysta nie ujawnia się publicznie, skutecznie roztaczając wokół siebie aurę tajemniczości. Z Beksińskim jest w pewnym sensie podobnie – malarz z Sanoka przez całe życie pozostał poniekąd nieodgadniony.
Różnica pomiędzy wystawami jest zasadnicza. Poprzednio wisiały oryginały, teraz pokazywane są reprodukcje. Zestaw składa się z około 200 motywów sztuki ulicznej i innej – w formie graffiti, rzeźby, wideo, wydruków, a nawet obrazów olejnych.
Nic nie szkodzi, że to kopie. Bynajmniej to nie minus. Sitodruki i ścienne malunki Banksy’ego przecież aż proszą się o powielanie i pokazywanie (mimo że ich autor przestrzega przed komercyjnym ich wykorzystaniem), zwłaszcza że części z nich nie sposób już zobaczyć w oryginale.
Zdecydowana większość prac, których reprodukcje tu prezentujemy, nie istnieje. Pierwowzory zostały zamalowane, zniszczone, są niewidoczne, albo sprzedane i znajdują się w prywatnych kolekcjach. Szeroka publiczność nie ma do nich dostępu, a Banksy, tworząc je, chciał, aby były dla wszystkich.kuratorka Virginia Jean
Kpiny z policji i dialog z Warholem
Wchodzi się koło imitacji muru wzniesionego w rzeczywistości przez Izraelczyków wzdłuż granicy między Izraelem a Zachodnim Brzegiem Jordanu. Kilka kroków dalej jest pomieszczenie The Walled Off Hotel z Betlejem, który artysta nazywa hotelem z najgorszym widokiem na świecie.
Konflikt pomiędzy Izraelczykami i Palestyńczykami to jeden z kilku(nastu) tematów. Jest część poświęcona Ukrainie, uchodźcom, jest krytyka konsumpcjonizmu i kapitalizmu. — To sprawy z pierwszych stron gazet. Odzwierciedlenia naszej własnej rzeczywistości, ukazanej za pomocą słodko-gorzkiej ironii i czarnego humoru — opowiada kuratorka (na wystawie można jej posłuchać, korzystając z darmowego audioprzewodnika dostępnego za pomocą kodu QR – do zeskanowania przy kasie).
Na ścianach nie brakuje kpin z autorytetu policji i dialogu z innymi artystami, w tym Warholem i jego kochanym Basquiatem. Do zobaczenia Dawid Michała Anioła w roli zamachowcy-samobójcy, „Barcode Leopard”, „Flower Thrower” i wiele innych ikonicznych motywów stworzonych przez Banksy’ego na przestrzeni ostatnich 25 lat.
Warto obejrzeć kilkuminutowy film jemu poświęcony oraz odświeżyć sobie sławną aukcję z „Girl with Baloon” w domu Sotheby’s. Jest nawet atrapa londyńskiego metra, przypominająca czasy pandemii. Przez wszystkie sale, zaaranżowane kreatywnie, w sposób przejrzysty oraz atrakcyjny dla oka i umysłu, spaceruje się bez utraty zainteresowania i pobudzenia nawet na moment.
Galeria zdjęć
„Przekroczyła moje oczekiwania”
Świetna robota producentów i kuratorki zamieniła halę IASE w świat tajemniczego anarchisty z satyrycznymi pracami. Jego prowokacyjna kariera, która rozpoczęła się we wczesnych latach dziewięćdziesiątych w Bristolu, doprowadziła go do miana – jak słyszymy w filmie – najbardziej rozpoznawalnego artysty współczesnego na świecie.
— Pomidor — odpowiada kuratorka Virginia Jean na pytanie, czy kiedykolwiek spotkała go osobiście lub wie, jak się nazywa. Nie może o tym mówić, ani „tak”, ani „nie”.
Tajemnica Banksy’ego – Genialny Umysł (The Mystery of Banksy – A Genius Mind) zostanie w hali IASE do 11 sierpnia. O godzinach otwarcia i cenach biletów przeczytacie tutaj. Weźcie ze sobą jakąś koszulkę…
W sklepiku przy wyjściu jest elektroniczny stojak z ankietą. Pierwsze pytanie: czy wystawa spełniła twoje oczekiwania? Bez wahania wciskam odpowiedź „przekroczyła moje oczekiwania”. Ze wszystkich ostatnich w IASE, czyli o Van Goghu i innej o impresjonistach, a także tej z olejami Beksińskiego, jest zdecydowanie najlepsza, przede wszystkim pod względem koncepcji i sposobu jej realizacji.