wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

14°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 13:10

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Międzynarodowy Dzień Teatru i nagrody w Konkursie „Strefy Kontaktu”

Aż cztery utalentowane pisarki i dramaturżki to laureatki VI Konkursu Dramaturgicznego Strefy Kontaktu, które w czwartek 27 marca we Wrocławskim Teatrze Współczesnym odbiorą nagrody. Data nieprzypadkowa – to Międzynarodowy Dzień Teatru. Zobaczcie, kto otrzymał nagrodę w wydarzeniu organizowanym od 2016 roku przez Wrocławski Teatr Współczesny oraz Miasto Wrocław.

Reklama

VI Konkurs Dramaturgiczny Strefy Kontaktu – zwycięzcy

Na konkurs nadesłano 21 tekstów, zaś jury w składzie: Ryszard Koziołek (przewodniczący), Anna Augustynowicz, Agnieszka Jakimiak i Katarzyna Niedurny przyznało następujące równorzędne nagrody:

  • nagroda w wysokości 33.333 złote dla Magdaleny Drab za sztukę „Strefa 0” (pierwotną inspiracją do napisania sztuki była fotografia Tomasza Kaczora pt. „Przebudzenie”, która towarzyszyła reportażowi Doroty Borodaj o syndromie rezygnacji wśród dzieci uchodźców).

– Myśl o małej Ewie, która jak bajkowa śpiąca królewna zasnęła ze strachu na wiele miesięcy, chodziła za mną od dłuższego czasu. Rozmowy z różnymi osobami o doświadczeniu przymusowej emigracji, która przekreśla wszystko, kim się było, uzupełniły ten obraz i tak powstał dramat, który zamyka bohaterów w powracającym déjà vu i w rubrykach formularza – opowiada Magdalena Drab.

  • nagroda w wysokości 33.333 złote dla Urszuli Honek za sztukę „Dziś na białym oceanie spokój, dziś na białym oceanie zamęt” (tekst powstał, gdy autorka po raz pierwszy nocowała w domu po swojej babci).

– To dom na wzgórzu z piękną panoramą na miasteczko Biecz. Od lat próbuję go remontować, z różnym skutkiem. Były święta Bożego Narodzenia, po wizytach u rodziców w pobliskiej wsi wracałam do mojego domu i próbowałam pisać. Kuny biegały na strychu, a dom wydawał nieznane dotąd dźwięki. Trzy minuty tuptania, trzy minuty ciszy, skrzypienie podłóg, szmery i gwizdy. Czasami się bałam, lecz lubię strach. Wyobraziłam sobie, co muszą czuć duchy, które każdy dzień i każdą noc spędzają same i – jednocześnie – nie wiedzą, że są martwe. Wyobraziłam sobie, co muszą czuć dzieci, które pewnego wieczoru wyszły z domu i nie wróciły – wspomina Urszula Honek.

  • nagroda w wysokości 33.333 złote dla Natalki Suszczyńskiej za sztukę „milennial mumbelcore” (mumblecore to gatunek, który opowiada o życiu młodych dorosłych i jest charakterystyczny dla niezależnego amerykańskiego kina początku XXI wieku).

– Czwórka bohaterów dramatu „millenial mumblecore” kilkanaście lat temu mogła nałogowo ściągać z torrentów mumblecore'owe filmy, bo utożsamiała się z pokazywanymi w nich postaciami, dwudziestoparolatkami, którzy ciągle mówią – o życiu, o niczym, o wszystkim. Bohaterowie „millenial mumblecore” teraz mają po trzydzieści parę lat i wyjeżdżają razem na weekend, podczas którego próbują się porozumieć, ale nie zawsze im to wychodzi. Nieoczekiwanie okazuje się, że najefektywniejszą metodą komunikacji jest pójście do podkastu, który zajmuje się zjawiskami paranormalnymi – właśnie dzięki temu wychodzą na jaw skrywane urazy, a dynamika grupy zaczyna się zmieniać – opisuje sztukę Natalka Suszczyńska.

Nagrody Komisji Artystycznej Teatru Współczesnego

Komisja Artystyczna Wrocławskiego Teatru Współczesnego w składzie: Marek Fiedor (przewodniczący), Krzysztof Boczkowski, Anna Dąbrowska, Agnieszka Majcher, Katarzyna Migdałowska oraz Ryszard Nowak przyznała swoje nagrody. Będą nimi sceniczne realizacje nagrodzonych sztuk:

  • „Strefa 0” Magdaleny Drab;
  • „Atlas ptaków” Aleksandry Zielińskiej (akcja rozgrywa sięna planie absurdalnego programu edukacyjnego dla dzieci.)

Głównym tematem „Atlasu Ptaków” jest dla niej miłość rozpatrywana na różnych płaszczyznach, jako miłość do dziecka, rodzica, partnera, siebie samej i natury, u progu galopującej katastrofy klimatycznej.

– W warstwie fabularnej główną inspirację stanowił pewien współczesny problem, którego nie nazwę, żeby uniknąć spoilerów. Natomiast warstwa formalna narodziła się w mojej głowie dzięki serialowi „Don't Hug Me I'm Scared” – dodaje Aleksandra Zielińska.

Nagrodzone dramaty oraz pozostałe teksty, które wpłynęły na Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU, są dostępne w „bazie sztuk” znajdującej się na stronie konkursu: strefykontaktu.pl.

Laureatki VI Konkursu Strefy Kontaktu – biogramy

  • Magdalena Drab 

dramatopisarka, aktorka i reżyserka. Autorka ponad trzydziestu dramatów. Od 2014 roku jest etatową aktorką Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. W 2017 roku miała miejsce premiera jej autorskiego monodramu „Curko Moja Ogłoś To” – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk, który przyniósł jej liczne nagrody. Jako aktorka stworzyła kilkanaście ról.

Za sztukę „Słabi. Ilustrowany banał teatralny” otrzymała Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną oraz Alternatywną Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną w 2017. „Historia zapominania” została wyróżniona w Konkursie „Niepodlegli”, a „Patoformy” zdobyły II nagrodę w Konkursie STREFY KONTAKTU.

Dramaty „Dzielni chłopcy”, „Wyzwolenia”, „Słabi” i „Madagaskar” otrzymały główne nagrody w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Jej teksty były tłumaczone na język francuski, czeski i rosyjski.

W Teatrze Zamiast w Łodzi stworzyła liczne autorskie przedstawienia, takie jak „Targowisko”, „Miasto Ł.”, „Wschód-Zachód”. W 2018 roku na scenie w Legnicy miał miejsce jej debiut reżyserski w teatrze repertuarowym i byli to „Dzielni chłopcy”.

Wyreżyserowany przez nią spektakl „Ptak” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy otrzymał nagrodę specjalną w Konkursie „Klasyka Żywa”.

W 2019 roku otrzymała nagrodę WARTO. W 2020 roku uzyskała nominację do Paszportu „Polityki” w kategorii Teatr oraz wyróżnienie ZŁOTY PROLOG.

  • Urszula Honek 

poetka i prozaiczka. Autorka tomów poezji „Sporysz”, „Pod wezwaniem”, „Zimowanie”, „Poltergeist” oraz zbioru opowiadań „Białe noce”. Laureatka Nagrody im. Adama Włodka oraz Nagrody im. Stanisława Barańczaka w ramach Poznańskiej Nagrody Literackiej.

Za „Białe noce” otrzymała Nagrodę Fundacji im. Kościelskich i Nagrodę Conrada, a także nominację do Nagrody Bookera, międzynarodowej nagrody Grand Continent 2022 oraz The Warwick Prize for Women in Translation.

„Białe noce” są obecnie w tłumaczeniu lub zostały przetłumaczone na kilkanaście języków, m.in. na angielski, niemiecki, hiszpański, francuski, arabski, szwedzki.Urodziła się i wychowała na Podkarpaciu.

  • Natalka Suszczyńska 

pisarka. Autorka opowiadań, zina „Sny i Pokemony” i książki „Dropie” (2019), która była nominowana m.in. do Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza. Na podstawie „Dropi” Marcin Liber w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu wyreżyserował spektakl, który został uhonorowany GRAND PRIX 30. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

W 2024 roku ukazała się jej druga książka, „Chipsy dla gości”.

  • Aleksandra Zielińska 

pisarka. Autorka powieści („Przypadek Alicji”, „Bura i szał”, „Sorge”, „Grzybnia”, w przygotowaniu „Syreny mają ości”) oraz zbioru opowiadań („Kijanki i kretowiska”). Laureatka Nagrody im. Adama Włodka, nominowana do Nagrody Conrada, Nagrody im. Witolda Gombrowicza i Nagrody Literackiej Gdynia.

Laureatka stypendium Młoda Polska, stypendium twórczego miasta Krakowa (w kategorii teatr i proza) i innych. Publikowała m.in. w „Znaku”, „Twórczości”, „Piśmie”, „Dialogu”. Członkini zespołu literackiego przy Studiu Munka (2017-2019).

Jako dramatopisarka zadebiutowała na scenie Narodowego Starego Teatru w Krakowie spektaklem „Głębiej” w reżyserii Małgorzaty Wdowik. Dwukrotna półfinalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.

Laureatka drugiej nagrody w 31. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży. Jej teksty były wystawiane m. in. w Teatrze Baj w Toruniu, Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu, Teatrze Lalki i Aktora w Opolu, Teatrze Maska w Rzeszowie.

Uczestniczka międzynarodowego programu Ekran+ w Szkole Wajdy w Warszawie oraz Kursu Adaptacja w Warszawskiej Szkole Filmowej. Laureatka nagród Crew United oraz Atelier Scenariuszowego za najlepszą koncepcję serialu (Script Fiesta, 2023). Autorka scenariuszy do słuchowisk.  

Konkurs Strefy Kontaktu – od 2016 roku we Wrocławiu

Od tej pory przeprowadzany jest co dwa lata. Jego głównym założeniem ideowym jest tworzenie impulsu do poszerzania języka scenicznego i konstruowania nowych form teatralnych.

Do udziału w Konkursie zapraszani są nie tylko dramatopisarze, ale również twórcy działający w innych niż teatr dziedzinach sztuki: powieściopisarze, poeci, reportażyści, performerzy, artyści plastycy, scenarzyści filmowi, filozofowie, publicyści, literaturoznawcy.

Z „bazy sztuk” udostępnionej na stronie strefykontaktu.pl korzystają reżyserzy i teatry z całej Polski. Do tej pory powstało 27 realizacji na podstawie napisanych na Konkurs tekstów.

Każdy Konkurs kończy się werdyktem Jury i przyznaniem naród o łącznej wartości 100 tysięcy złotych.

Nagrody przyznaje również Wrocławski Teatr Współczesny, który wybiera sztuki do realizacji na scenie i wprowadza je do repertuaru.

Działalność ta została dostrzeżona i uhonorowana podczas 30. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Komisja Artystyczna przyznała Wrocławskiemu Teatrowi Współczesnemu nagrodę główną w wysokości 80 tys., za „konsekwentne inwestowanie w polską dramaturgię, w tym organizowany od ośmiu lat Konkurs Dramaturgiczny Strefy Kontaktu, a także staranne wprowadzanie nagrodzonych tekstów do repertuaru”.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama