Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Niezależnie od tego, czy miasto pokrywa całość kosztów inwestycji, czy ma dofinansowanie z budżetu państwa lub Unii Europejskiej, zawsze wykłada własne pieniądze. Czasem to 20 procent kosztów inwestycji, czasem 50, a często 100 procent.
Jeśli mieszkamy we Wrocławiu, a meldunek mamy w innej miejscowości i wpiszemy ten drugi adres, to nie dość, że postąpimy niezgodnie z przepisami, to jeszcze pozbawimy Wrocław pieniędzy. A przecież z miejskiej infrastruktury korzystamy codziennie.
Lepszy dojazd m.in. na Biskupin i Sępolno
Aleja Wielkiej Wyspy to 3,5-kilometrowa trasa łącząca Armii Krajowej i Krakowską z Paderewskiego i Mickiewicza. Dzięki niej z południowej części miasta szybciej docieramy m.in. do zoo, Stadionu Olimpijskiego czy Hali Stulecia. Z Tarnogaju czy Przedmieścia Oławskiego na Biskupin i Sępolno dojeżdżamy w kilka lub kilkanaście minut, omijając centrum miasta. Wcześniej trzeba było przedzierać się do mostu Grunwaldzkiego i dalej do Zwierzynieckiego, aby dotrzeć na Wielką Wyspę.
Mieszkańcy osiedla Biskupin-Sępolno-Dąbie-Bartoszowice, ale też Zacisze-Zalesie-Szczytniki mają nową możliwość dogodnego wydostania się z wyspy. Most Zwierzyniecki i most Szczytnicki były dotąd jedynymi opcjami.
Aleja Wielkiej Wyspy to też infrastruktura dla pieszych (12 km nowych chodników) i rowerzystów. Dziewięć kilometrów dwukierunkowych dróg rowerowych wpiętych w istniejącą siatkę rowerową skomunikowało Wielką Wyspę z resztą miasta.
W pierwszej kolejności aleję otwarto dla kierowców. Mogą z niej korzystać od grudnia 2023 roku. Przez kolejny rok trwały jeszcze prace nad budową dróg rowerowych i chodników oraz nasadzenia zieleni.
Drogo? Za te pieniądze powstały dwa nowe mosty
- To jedna z największych i najdroższych inwestycji komunikacyjnych w powojennej historii Wrocławia - mówił podczas otwarcia trasy prezydent Jacek Sutryk. - Trasa zaplanowana jeszcze przez przedwojennych gospodarzy miasta wiedzie przez bardzo urokliwe tereny. Jest z niej widok na Oławę i jej rozlewisko, na Odrę i wały wzdłuż niej, na park Wschodni, las Rakowiecki. Te tereny są skomunikowane z aleją, można do niech zejść lub zjechać rowerem.
Rozpoczęta w 2020 roku budowa kosztowała ponad 314 mln zł. Najdroższym elementem alei jest most Olimpijski. Jego powstanie jest wręcz epokowym wydarzeniem: to pierwsza od ponad 100 lat wybudowana przeprawa przez starą Odrę. Ostatnim wybudowanym mostem był Grunwaldzki, który zresztą już zasłużył na remont i wkrótce się go doczeka.
Porównując oba mosty, to Olimpijski jest aż sześć razy dłuższy od Grunwaldzkiego! Od Milenijnego jest krótszy zaledwie o jedną czwartą. Most Olimpijski ma ponad 700 metrów długości. Całkowita powierzchnia mostu to 13,8 tys. metrów kwadratowych. Do jego budowy zastosowano 14 podpór, a grunt pod nimi wzmacnia blisko 800 pali. Ma w sobie 2,1 tys. ton stali i 15,5 tysiąca metrów sześciennych betonu.
Są na nim zrobione punkty widokowe i jeśli nie jedziemy samochodem, warto zatrzymać się przy nich, aby podziwiać krajobraz.
Most Na Wilczym Kącie jest nieco skromniejszy, choć oferuje widok na malownicze rozlewisko Oławy w sąsiedztwie lasu Rakowieckiego. To 350-metrowa przeprawa. Nazwa może nieco dziwić, ale to nawiązanie do historycznej nazwy obszaru między Krakowską a rzeką Oławą.
Dlaczego aleja? Bo jest zielono
Określenie aleja jest zarezerwowane dla szlaków komunikacyjnych obsadzonych zielenią. W rejonie inwestycji posadzono tysiąc drzew i 50 tysięcy krzewów. Dobór gatunków był przemyślany zarówno pod względem estetycznym, jak i odporności roślin na warunki panujące przy drodze. Teraz ta roślinność budzi się do życia, choć oczywiście na docelowy efekt w przypadku drzew musimy poczekać jeszcze kilkanaście lat.
Postawione tu ekrany przyrodnicze mają chronić przede wszystkim nietoperze. Dla nich też zamontowane zostaną domki m.in. w przylegającym do alei lesie Rakowieckim.
Leśnica ma zieloną obwodnicę
Mówiąc o wielkich inwestycjach do ponad 300 mln wydanych na aleję Wielkiej Wyspy trzeba dodać ponad 200 mln zainwestowanych w dokończenie obwodnicy Leśnicy. Przebudowano część ul. Kosmonautów (wraz z wybudowaniem nowego torowiska tramwajowego) oraz powstała kluczowa ulica 11 Listopada, która łączy Kosmonautów z Brzezińskiego.
To przedsięwzięcie nie tylko poprawia komfort życia na Leśnicy, ale ważne jest również ze względu na funkcjonujący przy Fieldorfa duży szpital Marciniaka. Po drugiej stronie Kosmonautów powstaje nowy wielki szpital onkologiczny. Poprawia również skomunikowanie zachodnich osiedli oraz dojazd do portu Lotniczego.
Budowę obwodnicy Leśnicy wsparła Unia Europejska kwotą 134 mln zł. Jednak bez pieniędzy z budżetu miasta i naszych podatków rozliczonych we Wrocławiu inwestycja nie byłaby możliwa.