wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. MPK Wrocław dostanie 203 mln zł. Na co je wyda?

Szefowie MPK podpisali w środę 26 kwietnia umowę na dofinansowanie zakupu tramwajów. To 203 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy. Co ważne dla inwestycyjnych planów spółki, są to pieniądze na tramwaje, które już zostały nabyte i jeżdżą po wrocławskich torach. Zwrot za poniesiony już wydatek oznacza, że miliony z KPO mogą zostać wydane na inne cele.

Reklama

Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)

MPK złożyło wniosek o dofinasowanie zakupu 34 tramwajów: 27 Moderusów Gamma i siedmiu Pes 146N. Przypomnijmy, że do tej pory kupiło 46 Gamm i 24 Pesy, a 16 Pes jeszcze dokupi. 

Co zrobi MPK z milionami z KPO?

Koszt zakupu 34 tramwajów to niemal 239 mln zł. Z KPO MPK dostało 85-procentowy zwrot, czyli wspomniane 203 mln zł.

Nowe Moderusy Gamma oraz Pesy 146N wprowadziły nową jakość we wrocławskiej komunikacji miejskiej. Dofinansowanie z KPO na ich refinansowanie pozwoli nam na uruchomienie środków na inne, potrzebne nam inwestycje. Nie udałoby się to bez znakomitego zespołu specjalistów, których mamy w swoich szeregach.
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław

O jakich inwestycjach mówi prezes? MPK na razie ma trzy pomysły:

  • wyremontować Skody 19T,
  • zrobić lakiernię na zajezdni autobusowej,
  • zainwestować w drugą tokarkę podtorową.

Słowo wyjaśnienia, co to jest ta tokarka podtorowa. To urządzenie służące do regeneracji kół tramwaju, które nie zużywają się równomiernie. Taka tokarka pozwala na przywrócenie im właściwego profilu bez demontażu wózka. W dużym uproszczeniu: tramwaj wjeżdża na specjalistyczne stanowisko na zajezdni, a po zakończonej obróbce zjeżdża z niego znów gotowy do kursowania po mieście. 

Pierwsza Pesa 146N na zajezdni Borek Fot. Bartosz Chochołowski
Pierwsza Pesa 146N na zajezdni Borek

Natomiast lakiernia jest potrzebna, bowiem podczas pracy autobusy spotyka wiele niemiłych zdarzeń. Naprawy po stłuczkach czy otarciach zawsze wiążą się z koniecznością polakierowania naprawionych bądź wymienionych blach.

Tramwaje czekają na remonty

Bardziej spektakularnie prezentuje się temat modernizacji Skód. Chodzi o gruntowny remont, który polega na rozebraniu pojazdów niemal do ostatniej śrubki, wymianie lub regeneracji kluczowych części, odświeżeniu wnętrza i wyposażeniu wozów w nowoczesne systemy, również te służące pasażerom, jak monitory i głośniki służące informowaniu o przebiegu trasy. Niejako przy okazji wiąże się to też z nadaniem tramwajom nowocześniejszego designu.

Wyprodukowana w 2006 roku, a zmodernizowana w 2021 roku Skoda 16T Fot. Bartosz Chochołowski
Wyprodukowana w 2006 roku, a zmodernizowana w 2021 roku Skoda 16T

Cała operacja wydłuża życie tramwaju o kolejne kilkanaście lat. Mimo że jest kosztowna, to znacznie tańsza od zakupu fabrycznie nowych wozów. Tak było m.in. w przypadku Skód 16T i takie MPK ma plany wobec dwukierunkowych Skód 19T. MPK w październiku minionego roku podpisało z firmą SAATZ umowę wartą 36,5 mln zł na remont sześciu tramwajów. Jednak Skód 19T ma łącznie 31. Naprawa wszystkich to koszt 186 mln zł. I na rozszerzenie zlecenia pieniądze z KPO mogą się okazać bardzo potrzebne.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama