wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

19°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 11:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Za nami kolejne konsultacje dot. tramwaju na Psie Pole

Około stu osób przyszło w sobotę 15 marca na spotkanie do sali PODANO przy Lotniczych Zakładach Naukowych. To kolejna odsłona konsultacji społecznych wokół trasy tramwajowej na Psie Pole. Na pytania mieszkańców przez trzy godziny odpowiadali przedstawiciele magistratu oraz eksperci, którzy wcześniej pracowali nad liczącym ponad 400 stron „Studium korytarzowym” trasy. Przeczytajcie relację ze spotkania.

Reklama

Spotkanie konsultacyjne – głosy mieszkańców dot. wariantów tramwaju na Psie Pole

W sobotę 15 marca od 11.00 osiedlowi radni, przedstawiciele Fundacji na Rzecz Studiów Europejskich, pracownicy magistratu oraz eksperci, którzy opracowali „Studium korytarzowe” rozmawiali z mieszkańcami Psiego Pola na temat przebiegu trasy tramwajowej na Psie Pole.

Spotkanie rozpoczęła Anna Rygała, kierowniczka Działu Planowania i Analiz Przestrzennych z Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Omówiła „Studium korytarzowe” wyjaśniając, dlaczego konsultacje dotyczą właśnie dwóch wariantów – tego planowanego przez ul. Dywizjonu 303 i tego, który miałby przechodzić ul. Kiełczowską – i wskazując wartości, które może przynieść każdy z omawianych wariantów. 

Spotkanie konsultacyjne na Psim Polu wywołało sporo emocji, zdania uczestników były podzielone.

– Nie jestem zwolennikiem tego tramwaju, nie wydaje mi się, żeby był potrzebny przy tej liczbie autobusów – mówił pan Patryk, który od urodzenia mieszka na Psim Polu.

– A ja jestem zwolenniczką. I to bardzo! – odpowiadała mu z sali inna mieszkanka osiedla. Spora część zebranych na sali osób wolałaby, żeby trasa nie była wytyczona przez rynek Psiego Pola.

<p>Konsultacje społeczne 15 marca 2025 dotyczące trasy tramwajowej na Psie Pole</p> fot. Bartosz Mokrzycki
Konsultacje społeczne 15 marca 2025 dotyczące trasy tramwajowej na Psie Pole

Wątpliwości mieszkańców były związane m.in. z tabelami zamieszczonymi w „Studium korytarzowym” i dotyczącymi czasu podróży.

– Badamy jedną podróż jednego pasażera do centrum miasta. Po budowie trasy tramwajowej ten pasażer zyskuje 4 do 5 minut. Dzięki temu duża część pasażerów będzie skłonna wybrać transport zbiorowy. A to spowoduje, że na sieci drogowej też będzie luźniej – tłumaczył Arkadiusz Książek, jeden z przedstawicieli zespołu przygotowującego „Studium korytarzowe”.

<p>Konsultacje społeczne 15 marca 2025 dotyczące trasy tramwajowej na Psie Pole</p> fot. Bartosz Mokrzycki
Konsultacje społeczne 15 marca 2025 dotyczące trasy tramwajowej na Psie Pole

Część z mieszkańców pytała, po co tramwaj, może lepiej wydzielić korytarz dla autobusów?

Eksperci tłumaczyli, że można wybudować trasę bezkolizyjną dla autobusów, ale do pewnego momentu – tylko na nowym fragmencie wybudowanej trasy. A w czasie, gdy jesteśmy blisko centrum i autobusy wjeżdżają w układ uliczny – np. w ulice Kochanowskiego, Jedności Narodowej czy Wyszyńskiego – autobusy staną w korkach.

Na konsultacje stacjonarne 15 marca do sali PODANO przy Lotniczych Zakładach Naukowych przyszło około stu mieszkańców.

– To dla nas ważne, mieszkamy na tym osiedlu, a o tramwaju na Psie Pole mówi się od lat – podkreślała Pani Anna, zwolenniczka wybudowania trasy tramwajowej.

<p>Konsultacje społeczne 15 marca 2025 dotyczące trasy tramwajowej na Psie Pole</p> fot. Bartosz Mokrzycki
Konsultacje społeczne 15 marca 2025 dotyczące trasy tramwajowej na Psie Pole

– Realizacja jednego z wariantów będzie dla nas na pewno dobrą opcją. Chcemy na tych konsultacjach poznać argumenty „za” i „przeciw” – dodawał Pan Szymon.

Zarówno Pani Anna, jak i Pan Szymon mieszkają na Psim Polu i aktywnie uczestniczą w życiu osiedla. – Gdyby tutaj na Psie Pole dojeżdżał tramwaj, nie jeździłabym autem, jak robię na co dzień – tłumaczyła Pani Anna.

– Dodatkowa trasa tramwajowa rozładowałaby ruch samochodowy. Autobusy – mimo dużej liczby połączeń – są tutaj czasem mocno obłożone i wypełnione po brzegi, a zwiększenie floty nie pomoże, ponieważ staną w korkach. Wydzielona trasa tramwajowa sprawiłaby, że tramwaj w korkach nie utknie – tłumaczył pan Szymon.

Tramwaj na Psie Pole – dwa warianty tras

Wariant pierwszy (W1) omija historyczne centrum osiedla

Wariant pierwszy (W1) po przekroczeniu Widawy prowadzi wzdłuż obwodnicy Psiego Pola czyli ulicy Dywizjonu 303, następnie prowadzi ulicą Litewską, aż do ulicy Żmudzkiej.

Trasa miałaby 5,93 kilometra długości i 12 przystanków. Jej zalety to najszybszy dojazd do centrum oraz mniej budynków narażonych na hałas przejeżdżającego tramwaju. Pętla tramwajowa znajdowałaby się na polach między ulicami Żmudzką a Graniczną, mniej więcej na wysokości ulicy Kurlandzkiej.

Wadami tego rozwiązania są większa odległość do przystanku dla mieszkańców historycznego centrum Psiego Pola oraz kolizje z istniejącą zielenią, która musiałaby ustąpić trasie tramwajowej.

Wariant drugi (W2) prowadzi przez centrum Psiego Pola

Wariant drugi (W2) prowadzi wzdłuż ul. Bolesława Krzywoustego, czyli przez centrum historycznego Psiego Pola, następnie przez Rondo Lotników Polskich i dalej ul. Kiełczowską aż do wysokości Cmentarza Kiełczowskiego.

Przy tej wielkiej wrocławskiej nekropolii mogłaby powstać pętla tramwajowa z parkingiem Park & Ride. Byłaby to dogodna lokalizacja także dla mieszkańców sąsiedniej gminy oraz pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej w dniu Wszystkich Świętych.

Linia tramwajowa wiodłaby przez rondo Lotników Polskich, a to miejsce z dużą liczbą potencjalnych pasażerów. Jednak taki przebieg ma wady – miejscami tramwaj przejeżdżałby przez gęsto zabudowaną część osiedla, również tę pod ochroną konserwatorską, co utrudnia realizację.

W tym przebiegu korzystałoby z tramwaju więcej mieszkańców, ale też prawdopodobnie więcej protestowałoby przeciw inwestycji. Z reguły bywa tak, że każdy chce mieć blisko siebie przystanek tramwajowy, ale jednocześnie niewielu życzy sobie torów pod oknami.

<p>Mapa przedstawia dwa rekomendowane warianty przebiegu trasy tramwjowej na Psie Pole</p> Źródło: UMW
Mapa przedstawia dwa rekomendowane warianty przebiegu trasy tramwjowej na Psie Pole

Każdy z dwóch wariantów, jakie przeanalizowali eksperci to blisko 6 km trasy tramwajowej i 12 przystanków.

Do obsługi każdego z wariantów potrzeba 12 tramwajów, a szacowane koszty inwestycji to 830 milionów złotych, bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru. W kwocie uwzględniono także potrzebę przebudowy ul. Wyszyńskiego wraz z budową trasy tramwajowej, bo tramwaj na Psie Pole wymaga wzmocnienia układu tras także w centrum.

Konsultacje wokół tramwaju na Psie Pole – do 6 kwietnia

Konsultacje potrwają do niedzieli 6 kwietnia 2025. Można wziąć w nich udział za pomocą formularza, dostępnego na stronie Wrocław Rozmawia.

Dotychczas odbyły się już m.in. wspólny przejazd rowerowy wzdłuż planowanych tras tramwajowych (w którym wzięło udział kilkadziesiąt osób), czy spotkanie w sali bankietowej PODANO przy Lotniczych Zakładach Naukowych (15 marca).

Pytań do koordynatorów konsultacji było mnóstwo, do najczęściej się powtarzających należały;

  • Gdzie będą pętle obu tras?
  • Czy tramwaj będzie jechał przez starą część Psiego Pola?
  • Jak długo będzie jechał? Gdzie będzie można nim dotrzeć?
  • Jak często będą kursowały tramwaje?

Uwaga! Podczas konsultacji można nie tylko zgłaszać opinie, ale również zagłosować

Do niedzieli 16 marca można zgłaszać się na spotkanie sondażowe z wybranymi 55 osobami zaplanowane na sobotę 22 marca. 

Będą to warsztaty, w których weźmie udział zróżnicowana grupa maksymalnie 55 osób, zarówno mieszkających na osiedlu Psie Pole-Zawidawie (75 proc.), jak i w pozostałych częściach Wrocławia (25 proc.). Zgłoś swój udział na straonie internetowej konsultacji.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama