wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

4°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 18:10

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. 2 z 10 - znamy możliwe trasy tramwaju na Psie Pole

To najdroższa planowana inwestycja w historii Wrocławia. Każdy z wariantów kosztować będzie krocie – około 830 mln zł. A to nie wszystkie koszty. Co sądzicie o tych propozycjach? Przemyśleniami będziecie mogli dzielić się już niedługo - w najbliższych miesiącach rozpoczną się konsultacje społeczne.

Reklama

Niedawno miasto informowało o rozpoczęciu budowy linii tramwajowej na Swojczyce, na którą wygospodarowało ponad 55 mln zł. Ogłoszony został przetarg na projekt linii tramwajowej na Klecinę. W trakcie projektowania są trasy na Maślice i do szpitala przy Borowskiej. Nadszedł czas na Psie Pole.

Chcemy, aby Wrocław był miastem szybkiego i wygodnego transportu publicznego. Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz dziesięciu wariantów tras na Psie Pole, możemy teraz przedstawić mieszkańcom dwa najbardziej korzystne rozwiązania.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Eksperci przeanalizowali dziesięć wariantów. W pierwszym etapie odrzucili cztery z nich. Zdecydowały o tym kryteria społeczne i ekonomiczne: sprawdzili, jak wielu obecnych mieszkańców i tych w dalekiej przyszłości – czyli w 2050 roku – miałoby łatwy dostęp do przystanków. Odrzucone zostały także warianty najdroższe w przeliczeniu na jednego mieszkańca.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Mapa przedstawia 10 wariant&oacute;w trasy tramwaju na Psie Pole, kt&oacute;re były początkowo rozpatrywane. Ostatecznie wybrane zostały dwa najbardziej optymalne&nbsp;</p> Źródło: UMW
Mapa przedstawia 10 wariantów trasy tramwaju na Psie Pole, które były początkowo rozpatrywane. Ostatecznie wybrane zostały dwa najbardziej optymalne 

Tramwaj na Psie Pole – sprawdzali, która trasa będzie optymalna

Pozostało sześć tras do dokładnej analizy. Sprawdzano pięć głównych aspektów: ruchowy, ekonomiczny, społeczny, techniczny oraz środowiskowy.

Przy analizach studium brano pod uwagę m.in. kryteria dotyczące dostępności do przystanków w odległości do 500 metrów, liczbę potencjalnych pasażerów (w roku 2030 i 2050), koszt inwestycji, kolizje z obszarami chronionymi, długość trasy w obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków, liczbę nieruchomości prywatnych do zajęcia, wydzielenie torowiska z jezdni, czas podróży, wpływ na klimat i wiele innych elementów.

Studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole liczy ponad 400 stron, a prace przy nim trwały rok. Opracowanie wykonane zostało przez firmę Databout z Politechniką Wrocławską w roli podwykonawcy.
Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Mapa przedstawia dwa rekomendowane warianty przebiegu trasy tramwjowej na Psie Pole</p> Źródło: UMW
Mapa przedstawia dwa rekomendowane warianty przebiegu trasy tramwjowej na Psie Pole

Z analiz wynika, że najkorzystniejsze są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską.

Następnie poprowadzone wzdłuż al. Brücknera do ul. Krzywoustego, dalej przez nowy most nad Widawą i tu, w zależności od wariantów, albo bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. W drugim wariancie trasa prowadziłaby w stronę ronda Lotników Polskich i dalej w kierunku cmentarza na ul. Kiełczowskiej.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim

Przy tej wielkiej wrocławskiej nekropolii mogłaby powstać pętla tramwajowa z parkingiem Park & Ride. Byłaby to dogodna lokalizacja także dla mieszkańców sąsiedniej gminy oraz pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej w dniu Wszystkich Świętych.

Tramwaj na Psie Pole – 6 km torowiska i 12 przystanków

Każdy z wariantów to blisko 6 km trasy tramwajowej i 12 przystanków. Do obsługi każdego z wariantów potrzeba 12 tramwajów, a szacowane koszty inwestycji to 830 milionów złotych, bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru. W kwocie uwzględniono także potrzebę przebudowy ul. Wyszyńskiego wraz z budową trasy tramwajowej, bo tramwaj na Psie Pole wymaga wzmocnienia układu tras także w centrum.

Teraz chcemy o rekomendacjach ekspertów porozmawiać z mieszkańcami i wybrać wariant, na który ogłosimy przetarg na koncepcję programowo-przestrzenną.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim

Podczas opracowywania studium analizowano m.in. warianty prowadzące od strony Zalesia, Kowal, Swojczyc. W tych przypadkach koszty realizacji byłyby jeszcze większe a efektywność inwestycji była znacznie mniejsza. Trasa dojazdu do centrum byłaby dłuższa, obsługiwałaby mniejszą liczbę mieszkańców, a dodatkowo prowadziłaby przez tereny cenne przyrodniczo albo wymagające budowy dodatkowych nowych mostów oraz wiaduktów.

Tramwaj na Psie Pole – wady i zalety wybranych dwóch wariantów

Dużą zaletą wariantu drugiego jest – na co wskazuje analiza –  że linia tramwajowa wiodłaby przez rondo Lotników Polskich, a to miejsce z dużą liczbą potencjalnych pasażerów. Jednak taki przebieg ma wady – miejscami tramwaj przejeżdżałby przez gęsto zabudowaną część osiedla, również tę pod ochroną konserwatorską, co utrudnia realizację.

W tym przebiegu korzystałoby z tramwaju więcej mieszkańców, ale też prawdopodobnie więcej będzie protestować przeciw inwestycji. Z reguły bywa tak, że każdy chce mieć blisko siebie przystanek tramwajowy, ale jednocześnie niewielu życzy sobie torów pod oknami.

Drugi wariant, biegnący przez ul. Dywizjonu 303, omija gęsto zabudowaną część osiedla – co jest jednocześnie zaletą i wadą. Mniej osób będzie miało blisko przystanek, ale też mniej będzie protestować. Plusem jest to, że to rozwojowa część Psiego Pola, nie jest chroniona przez konserwatora, a przybywa tu budynków, a zatem liczba potencjalnych pasażerów będzie rosnąć.

Tramwaj na Psie Pole – czy to inwestycja na miarę możliwości?

830 mln zł to przewidywany koszt budowy linii tramwajowej bez wykupu gruntów i zakupu taboru. Bonusem będzie zawarta w tym przedsięwzięciu budowa torowiska na ul. Wyszyńskiego, co istotnie poprawi układ tramwajowy w tej części miasta.

O ile trudno oszacować, ile miasto będzie musiało wydać na wykup ziemi, to koszt zakupu 12 tramwajów można przewidzieć – około 120 mln zł. Czyli mamy już prawie miliard złotych, a to kwota, którą w ciągu roku Wrocław wydaje na wszystkie inwestycje.

Jednak możliwości miasta się zmieniają. Zależy to od wielu czynników, m.in. od tempa rozwoju gospodarczego kraju i regionu. Jeśli sytuacja będzie sprzyjająca, a samorządy przestaną być krzywdzone finansowo (na Polskim Ładzie Wrocław stracił 1,2 mld zł, czyli kwotę, która wystarczyłaby z naddatkiem na tramwaj na Psie Pole), to wydanie setek milionów w ciągu dwóch lat może kiedyś stać się realne.

Warunkiem niezbędnym wydaje się wsparcie Unii Europejskiej. Dziś Wspólnota mocno wspiera rozwój bezemisyjnej komunikacji zbiorowej. Jeśli takie priorytety będą aktualne za kilka lat, to na dofinansowanie tramwaju na Psiego Pola można liczyć. Budowa tramwaju na Nowy Dwór kosztowała 386 mln zł, z czego niemal połowę (182 mln zł) sfinansowała UE.

Tramwaj na Psie Pole – kiedy ruszy budowa?

Do rozpoczęcia budowy droga jest jeszcze długa. Po konsultacjach przewidzianych na I kwartał, ogłoszony zostanie przetarg na stworzenie koncepcji. Wydarzy się to pod koniec roku. Gdy ona powstanie, miasto wyłoni biuro, które wykona dokumentację projektową. Jedno z tych zadań będzie polegać na pozyskanie niezbędnych decyzji, co zajmuje wiele czasu. Jeśli wszystkie procesy przebiegać będą płynnie, to przetarg na budowę linii tramwajowej będzie mógł zostać ogłoszony za trzy, cztery lata.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Grafika przedstawia dalsze kroki w inwestycji o nazwie Tramwaj na Psie Pole. I kwartał 2025 - konsultacje społeczne. III kwartał 2025 - wydanie rekomendacji. IV kwartał 2025 - przetarg na oprcacowanie koncepcji programowo-przestrzennej&nbsp;&nbsp;</p> Źródło: UMW
Grafika przedstawia dalsze kroki w inwestycji o nazwie Tramwaj na Psie Pole. I kwartał 2025 - konsultacje społeczne. III kwartał 2025 - wydanie rekomendacji. IV kwartał 2025 - przetarg na oprcacowanie koncepcji programowo-przestrzennej  

Wtedy też zapewne koszty przedsięwzięcia będą inne. Inne, czyli wyższe. Budowa trwać będzie minimum dwa lata, a zatem zostaną one podzielone na dwa budżety. Należy trzymać kciuki za to, aby w roku 2029 i 2030 budżet inwestycyjny Wrocławia był naprawdę tłusty. Wtedy jest szansa, że przy wsparciu Unii Europejskiej w 2031 dojedziemy tramwajem aż na ulicę Kiełczowską.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl