Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Dla sąsiadujących z obiektem mieszkańców istotną zmianą jest wysoki na pięć metrów ciągnący się przez 215 metrów ekran akustyczny. Zajezdnia budzi się do życia znacznie wcześniej niż większość z nas, a również późno zasypia. Teraz jej funkcjonowanie jest mniej uciążliwe dla sąsiadów.
Przebudowa zajezdni Borek - po co MPK większy obiekt?
Zajezdnia Tramwajowa Borek - tak brzmi jej oficjalna nazwa - mieści się przy ul. Powstańców Śląskich 209. Po przebudowie mieści 130 tramwajów. Niemały wysiłek jej przebudowy - koszt to 50 mln zł - był konieczny w związku z powiększaniem floty MPK.
Przewoźnik potrzebuje więcej tramwajów do obsługi nowych linii - od wiosny minionego roku kursuje przez Popowice, a od późnego lata 2023 roku wozi pasażerów na Nowy Dwór. Zakupił więc 46 Moderusów Gamma, a także 40 Pes 146N.
Rozbudowa zajezdni tramwajowej - co tam się wydarzyło?
Trwający od 2022 roku remont Borka dobiega końca. Zajezdnia może pochwalić się nowymi rozwiązaniami i udogodnieniami zarówno dla pojazdów, jak i pracowników MPK Wrocław.
Co nowego na zajezdni Borek:
- nastąpiła przebudowa i rozbudowa wjazdów i wyjazdów na teren zajezdni;
- mieści teraz o 23 składy tramwajowe więcej;
- wybudowano halę obsługi codziennej.
- wybudowano dodatkowy magazyn do przechowywania części zamiennych;
- powstała hala biurowa zapewniająca pracownikom lepsze warunki pracy;
- wybudowano zbiornik pożarowy;
- przebudowano infrastrukturę podziemną.
Bezpieczniejsza i wygodniejsza obsługa tramwajów
Tramwaje po zakończeniu pracy są sprzątane, ale też przechodzą szybki przegląd i drobne naprawy. Dzieje się to w hali obsługi codziennej. Na poważne remonty przeznaczona jest inna hala.
W nowej hali obsługi codziennej są nowoczesne stanowiska wyposażone w bezpieczny dostęp do dachów pojazdów - tam znajduje się spora część aparatury niskopodłogowego tramwaju. Natomiast znajdujące się tam również głębokie kanały rewizyjne umożliwią wygodną pracę przy wózkach.
Bezpieczeństwo pracowników jest dla nas priorytetem, dlatego pomost roboczy został uziemiony i uszyniony. Ponadto, wykonane zostały barierki zabezpieczające pracowników przed upadkiem w strefie pracy na dachu oraz powstało automatyczne wyłączanie zasilania trakcji przy wejściu na podest.Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
Przebudowa zajezdni Borek - to jeszcze nie koniec
Część prac związanych z modernizacją na zajezdni Borek potrwa do przyszłego roku.
Czeka nas jeszcze przebudowa układu torowego pomiędzy szlakiem a zajezdnią, modernizacja układu zasilania zajezdni, przebudowa monitoringu. Zadbamy też, aby pojawiło się więcej zieleni.Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
Precyzyjnie wyrażony koszt modernizacji zajezdni to 49 437 993 zł brutto.
Remonty na zajezdni Gaj
MPK równolegle inwestuje w zajezdnię usytuowaną przy skrzyżowaniu ulicy Ślężnej z Kamienną. Zakończył się remont hali nr 2, a w przyszłym roku ruszy modernizacja tej o numerze 1.
– W ramach tego zadania wyremontujemy tory wewnątrz hali, zamontujemy nowe zwrotnice, nową tokarkę podtorową i żurawia obrotowego. Zakupimy podnośnik, wybudujemy pomost roboczy. Hala zyska nowe życie i będzie bezpieczniejszym oraz wygodniejszym miejscem do pracy – podkreśla Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK Wrocław.