wroclaw.pl strona główna

UWAGA! Alert RCB. Woda niezdatna do spożycia w kilku miejscowościach pod Wrocławiem

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Pierwsza Pesa już we Wrocławiu! Kolejny etap odmładzania wrocławskiego taboru

Wrocław konsekwentnie stawia na nowoczesny i ekologiczny transport. W nocy z 21 na 22 października do zajezdni MPK Wrocław dotarła pierwsza z szesnastu nowych Pes Twist 146N, zamówionych w ramach prawa opcji (rozwiązanie w umowie, które zakłada rozszerzenie lub modyfikację zamówienia). To początek realizacji drugiego etapu kontraktu z bydgoską Pesą – a zarazem kolejny rozdział w rewolucji taborowej prowadzonej przez MPK.

Reklama

Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia: - Każdy nowoczesny tramwaj, który trafia do Wrocławia, to inwestycja w przyszłość miasta i wygodę pasażerów. Wrocławska komunikacja miejska zmienia się. 913 mln zł –­ to wartość kontraktów związanych z wielką modernizacją taboru szynowego we Wrocławiu od 2019 roku do dziś. Kupiliśmy za to niskopodłogowe tramwaje i zrobiliśmy kapitalne remonty tych, które po naszych ulicach już jeździły.

Prezydent Wrocławia podkreśla: - Przyjazd pierwszej Pesy z opcji przed planowanym terminem to dowód partnerskiej współpracy z producentem i wspólnego zaangażowania w rozwój miejskiego transportu.

Transport nowego tramwaju Pesa we Wrocławiu MPK Wrocław materiały prasowe
Transport nowego tramwaju Pesa we Wrocławiu

Wrocław przyspiesza taborową rewolucję

Nowoczesny tramwaj przyjechał do miasta wcześniej niż przewidywał harmonogram. Teraz pojazd przejdzie proces homologacji i niezbędne przygotowania techniczne, by jeszcze w tym roku przewieźć pierwszych pasażerów.

W ramach prawa opcji (to rozwiązanie w umowie zakłada rozszerzenie lub modyfikację zamówienia) MPK Wrocław zamówiło 16 dodatkowych tramwajów Pesa Twist 146N. Po zakończeniu dostaw, w stolicy Dolnego Śląska kursować będzie łącznie 40 nowoczesnych pojazdów z tej serii, co znacząco odmłodzi i ujednolici flotę miejskich tramwajów.

Transport nowego tramwaju Pesa we Wrocławiu MPK Wrocław materiały prasowe
Transport nowego tramwaju Pesa we Wrocławiu

- Wrocław to jedno z miast, które najdynamiczniej inwestują w tabor komunikacji miejskiej. Systematycznie wymieniamy pojazdy na nowoczesne, ciche, klimatyzowane i przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. To inwestycje, które realnie wpływają na komfort codziennych podróży tysięcy mieszkańców.
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

Tramwaj skrojony na miarę Wrocławia

Pesa Twist 146N to w pełni niskopodłogowy, trójczłonowy tramwaj zaprojektowany specjalnie z myślą o Wrocławiu. Może przewieźć około 200 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących.

Na pokładzie znalazły się liczne udogodnienia:

  • nowoczesny system informacji pasażerskiej,
  • klimatyzacja,
  • ładowarki USB,
  • rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich,
  • miejsce dla osoby z psem przewodnikiem,
  • pętla indukcyjna dla osób niedosłyszących.

Wnętrze tramwaju zaprojektowano tak, by łączyć komfort i bezpieczeństwo: siedzenia są wandaloodporne, podłoga – antypoślizgowa, a oświetlenie poręczy pomaga osobom niedowidzącym. Całość dopełnia system monitoringu obejmujący zarówno wnętrze, jak i otoczenie pojazdu.

– Pasażerowie zwracają uwagę, że nowe tramwaje są ciche, wygodne i bezpieczne – i takie właśnie są Pesy Twisty – tłumaczy wiceprezes MPK, Przemysław Nowicki. – Pojazdy te są również energooszczędne: potrafią odzyskiwać energię podczas hamowania i przekazywać ją z powrotem do sieci. To kolejny krok w stronę ekologicznego transportu miejskiego.

Grafika przedstawiająca dwa tramwaje i dane liczbowe. Największy taborowy projekt w historii Wrocławia: 86 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów, 46 - Moderus Gamma (z lewej), 40 - Pesa Twist. Koszt tramwajów Pesa Twist - 337 mln zł, Moderus - 372 mln zł Wroclaw.pl
Grafika przedstawiająca dwa tramwaje i dane liczbowe. Największy taborowy projekt w historii Wrocławia: 86 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów, 46 - Moderus Gamma (z lewej), 40 - Pesa Twist. Koszt tramwajów Pesa Twist - 337 mln zł, Moderus - 372 mln zł

Zamówienie z perspektywą na lata

Podpisany w 2021 roku kontrakt z Pesą obejmował początkowo zakup 24 tramwajów, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 16. MPK Wrocław w pełni skorzystało z tej opcji, dzięki czemu łączna liczba tramwajów Pesa Twist w stolicy Dolnego Śląska wzrośnie do 40 sztuk.

Transport nowego tramwaju Pesa we Wrocławiu MPK Wrocław materiały prasowe
Transport nowego tramwaju Pesa we Wrocławiu

- To ogromna inwestycja w niezawodność, komfort i jakość komunikacji miejskiej. Dzięki takim kontraktom Wrocław konsekwentnie zmienia swoje oblicze. Nasz tabor jest coraz nowocześniejszy, a komunikacja miejska - coraz bardziej przyjazna i dostępna dla wszystkich.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Największy taborowy projekt w historii miasta

Nowe tramwaje z opcji będą sukcesywnie trafiać do Wrocławia w najbliższych miesiącach. Po zakończeniu dostaw po wrocławskich torach kursować będzie aż 86 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów:

  • 46 Moderusów Gamma
  • 40 Pes Twist

To największy projekt taborowy w historii miasta, który realnie zmienia oblicze komunikacji miejskiej.

Wartość samego kontraktu z Pesą to prawie 204 mln zł, a po wykorzystaniu prawa opcji – ponad 337 mln zł. To jedna z największych inwestycji w transport publiczny w Polsce w ostatnich latach.

We Wrocławiu konsekwentnie inwestujemy w komfort i nowoczesność. Zakup 40 tramwajów Pesa Twist i 46 Moderusów Gamma to dopiero początek. Przed nami wymiana ostatnich pojazdów wysokopodłogowych, zakup nowych pojazdów mających obsłużyć powstające trasy i budowa zupełnie nowej zajezdni. To ogromne wyzwanie, ale też szansa, by Wrocław stał się liderem zrównoważonego transportu miejskiego w Polsce.
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław

Nowa Pesa 146N już wkrótce rozpocznie testy homologacyjne, a po ich zakończeniu wyjedzie na wrocławskie torowiska.

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama