Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia: - Każdy nowoczesny tramwaj, który trafia do Wrocławia, to inwestycja w przyszłość miasta i wygodę pasażerów. Wrocławska komunikacja miejska zmienia się. 913 mln zł – to wartość kontraktów związanych z wielką modernizacją taboru szynowego we Wrocławiu od 2019 roku do dziś. Kupiliśmy za to niskopodłogowe tramwaje i zrobiliśmy kapitalne remonty tych, które po naszych ulicach już jeździły.
Prezydent Wrocławia podkreśla: - Przyjazd pierwszej Pesy z opcji przed planowanym terminem to dowód partnerskiej współpracy z producentem i wspólnego zaangażowania w rozwój miejskiego transportu.
Wrocław przyspiesza taborową rewolucję
Nowoczesny tramwaj przyjechał do miasta wcześniej niż przewidywał harmonogram. Teraz pojazd przejdzie proces homologacji i niezbędne przygotowania techniczne, by jeszcze w tym roku przewieźć pierwszych pasażerów.
W ramach prawa opcji (to rozwiązanie w umowie zakłada rozszerzenie lub modyfikację zamówienia) MPK Wrocław zamówiło 16 dodatkowych tramwajów Pesa Twist 146N. Po zakończeniu dostaw, w stolicy Dolnego Śląska kursować będzie łącznie 40 nowoczesnych pojazdów z tej serii, co znacząco odmłodzi i ujednolici flotę miejskich tramwajów.
- Wrocław to jedno z miast, które najdynamiczniej inwestują w tabor komunikacji miejskiej. Systematycznie wymieniamy pojazdy na nowoczesne, ciche, klimatyzowane i przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. To inwestycje, które realnie wpływają na komfort codziennych podróży tysięcy mieszkańców.Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Tramwaj skrojony na miarę Wrocławia
Pesa Twist 146N to w pełni niskopodłogowy, trójczłonowy tramwaj zaprojektowany specjalnie z myślą o Wrocławiu. Może przewieźć około 200 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących.
Na pokładzie znalazły się liczne udogodnienia:
- nowoczesny system informacji pasażerskiej,
- klimatyzacja,
- ładowarki USB,
- rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich,
- miejsce dla osoby z psem przewodnikiem,
- pętla indukcyjna dla osób niedosłyszących.
Wnętrze tramwaju zaprojektowano tak, by łączyć komfort i bezpieczeństwo: siedzenia są wandaloodporne, podłoga – antypoślizgowa, a oświetlenie poręczy pomaga osobom niedowidzącym. Całość dopełnia system monitoringu obejmujący zarówno wnętrze, jak i otoczenie pojazdu.
– Pasażerowie zwracają uwagę, że nowe tramwaje są ciche, wygodne i bezpieczne – i takie właśnie są Pesy Twisty – tłumaczy wiceprezes MPK, Przemysław Nowicki. – Pojazdy te są również energooszczędne: potrafią odzyskiwać energię podczas hamowania i przekazywać ją z powrotem do sieci. To kolejny krok w stronę ekologicznego transportu miejskiego.
Zamówienie z perspektywą na lata
Podpisany w 2021 roku kontrakt z Pesą obejmował początkowo zakup 24 tramwajów, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 16. MPK Wrocław w pełni skorzystało z tej opcji, dzięki czemu łączna liczba tramwajów Pesa Twist w stolicy Dolnego Śląska wzrośnie do 40 sztuk.
- To ogromna inwestycja w niezawodność, komfort i jakość komunikacji miejskiej. Dzięki takim kontraktom Wrocław konsekwentnie zmienia swoje oblicze. Nasz tabor jest coraz nowocześniejszy, a komunikacja miejska - coraz bardziej przyjazna i dostępna dla wszystkich.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Największy taborowy projekt w historii miasta
Nowe tramwaje z opcji będą sukcesywnie trafiać do Wrocławia w najbliższych miesiącach. Po zakończeniu dostaw po wrocławskich torach kursować będzie aż 86 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów:
- 46 Moderusów Gamma
- 40 Pes Twist
To największy projekt taborowy w historii miasta, który realnie zmienia oblicze komunikacji miejskiej.
Wartość samego kontraktu z Pesą to prawie 204 mln zł, a po wykorzystaniu prawa opcji – ponad 337 mln zł. To jedna z największych inwestycji w transport publiczny w Polsce w ostatnich latach.
We Wrocławiu konsekwentnie inwestujemy w komfort i nowoczesność. Zakup 40 tramwajów Pesa Twist i 46 Moderusów Gamma to dopiero początek. Przed nami wymiana ostatnich pojazdów wysokopodłogowych, zakup nowych pojazdów mających obsłużyć powstające trasy i budowa zupełnie nowej zajezdni. To ogromne wyzwanie, ale też szansa, by Wrocław stał się liderem zrównoważonego transportu miejskiego w Polsce.Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
Nowa Pesa 146N już wkrótce rozpocznie testy homologacyjne, a po ich zakończeniu wyjedzie na wrocławskie torowiska.
Źródło: materiały prasowe