Remont 31 tramwajów Skoda 19T może być jedną z największych inwestycji taborowych wrocławskiego MPK. Dziś (10 października) podpisało z firmą SAATZ umowę na kwotę 36,5 mln zł na remont sześciu dwukierunkowych tramwajów. Jednak przewoźnik ma zapewnioną opcję rozszerzenia zamówienia na wszystkie swoje Skody 19T. Jeśli z niej skorzysta, za modernizację 31 wagonów zapłaci 186 mln zł.
To ważny dzień w życiu miasta, a przede wszystkim pasażerów MPK. Nie chodzi tylko o wartość kontaktu, ale przede wszystkim o to, że po mieście wciąż będą kursować dwukierunkowe tramwaje, które są niezbędne do obsługi linii na końcu których nie ma pętli.
Remont Skód 19T - znów będą młode
To są dobre tramwaje, funkcjonalne, mam wrażenie, że wrocławianie je lubią. Teraz się zmienią, będą w podobnym standardzie jak te nowe, które kupujemy z Poznania i Bydgoszczy. Wydamy na to 36 mln zł w ramach pierwszego kontraktu, ale będziemy chcieli skorzystać z prawa opcji i zmodernizować wszystkie 31 sztuk za 186 mln zł.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
wroclaw.plInfografika przedstawia koszt remontu Skód 19T
– To będzie głęboka modernizacja. Tramwaje zostaną rozebrane do ostatniej śrubki, ich konstrukcja przejdzie weryfikację. Skody zyskają zmodernizowane wózki, nowy napęd, nowe kabiny motorniczego, a nawet system do zliczania pasażerów – powiedział podczas konferencji prasowej Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Po co we Wrocławiu dwukierunkowe Skody 19T?
Są dwa miejsca w mieście, gdzie zamiast klasycznej pętli są krańcówki: przy stadionie miejskim oraz przy Świeradowskiej. Tam tramwaj dojeżdża do końca torów, motorniczy przechodzi do drugiej kabiny, przystosowuje tryb pracy tramwaju do jazdy w przeciwnym kierunku i rusza w drogę powrotną.
wroclaw.plInfografika wymienia cechy charakterystyczne Skody 19T
Co prawda w perspektywie najbliższych lat krańcówki nie będą odgrywać dużej roli. Ta o nazwie "Gaj" straci na znaczeniu, bowiem linia tramwajowa zostanie przedłużona do szpitala przy Borowskiej. Tramwaje też nie będą musiały kończyć trasy na "Tarczyński Arena (Królewiecka)", bowiem pojadą nową trasą na Maślice.
Obecnie na trasach z Gaju na Królewiecką kursują linie 18 i 21 obsługiwane wyłącznie przez Skody 19T, które są już dość wysłużone. Najstarsze z nich zbliżają się do 15. urodzin, mają za sobą 800 tys. km i aby mogły dalej kursować, muszą przejść gruntowny remont. To skomplikowana i droga operacja - stąd jej koszt, ponad 6 mln zł za tramwaj. Jednak zakup nowego, dwukierunkowego, to wydatek ponad dwukrotnie wyższy. A taka modernizacja wydłuża życie wozu o kolejne 15 lat.
Remont tramwajów - Skody 19T będą niebiesko-czarne
Na czym polega generalny remont mogliśmy się przekonać obserwując przemianę Skód 16T - starszego i skromniejszego rodzeństwa obecnie oddawanych do remontu Skód 19T. Skody 16T są jednokierunkowe i były pierwszymi we Wrocławiu tramwajami niskopodłogowymi.
Zmieniło się w nich nie tylko to, co widzą pasażerowie, a więc nowy design i klimatyzacja, ale wszystkie kluczowe podzespoły zostały zregenerowane lub wymienione, co "szesnastkom" pozwala wciąż jeździć i będą z nami jeszcze przez ponad dekadę.
Mamy duże doświadczenie, które wykorzystamy przy modernizacji Skód 19T. Kapitalny remont tramwaju dwukierunkowego jest droższy, bowiem mamy dwie kabiny motorniczego, dwa razy więcej drzwi dla pasażerów, większą ilość instalacji, ale jeśli chodzi o samo przedsięwzięcie, to nie różni się aż tak bardzo od remontu pojazdów jednokierunkowych. Będzie to dla nas wyzwanie organizacyjne. Zrobimy to tak, aby tramwaje jak najkrócej stały w naszych halach, bo wiemy, że to jedyne dwukierunkowe tramwaje we Wrocławiu i są bardzo potrzebne na co dzień na torach.
Jarosław Lazurko, prezes SAATZ
W podobnym czasie, co Skody 16T, modernizacje przeszły również Protramy 205 WrAs. Łącznie MPK odnowiło aż 42 pojazdy - około jednej piątej floty. To pojazdy niemal jak nowe.
Wielkie taborowe inwestycje tramwajowe ostatnich lat
Gruntowna modernizacja (wraz z dodaniem klimatyzacji) 42 tramwajów: Protramów 205 WrAs i Skód 16T
135 mln zł
Modernizacja Skód 19T wpisuje się w rewolucje taborową, którą prowadzimy od kilku lat.
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
Zakres modernizacji Skód 19T
Remont kapitalny obejmie:
Renowację konstrukcji pojazdu.
Wymianę napędu na nowy, nowoczesny oparty o technologię SiC (to technologia, która gwarantuje większą energooszczędność).
Silniki trakcyjne, odbieraki prądu oraz klimatyzacja w przestrzeni pasażerskiej zostaną poddane naprawie głównej. Ważnym elementem będzie wykonanie nowej izolacji termicznej. Podczas modernizacji zostanie również zweryfikowana możliwość montażu akumulatorowych zasobników energii lub superkondensatorów, które mogą dodatkowo poprawić bilans energetyczny tramwajów i sprawić, że pojazdy będą w stanie przejechać dłuższy odcinek bez dostępu do sieci trakcyjnej (przydatne przy zjeździe ze skrzyżowania, gdy nie ma prądu).
Gruntowny remont wózków napędowych i tocznych - zostaną rozebrane na części pierwsze, elementy zużyte zostaną wymienione na nowe.
Wymianę systemów oświetlenia na LED - Skody 19T zostaną wyposażone w nowoczesne, LED-owe oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne - zapewni lepszą widoczność i energooszczędność. W pojazdach będzie jaśniej. Tramwaje będą miały także światła LED do jazdy dziennej.
Wymianę systemu monitoringu i informacji pasażerskiej -tramwaje zostaną wyposażone w nowoczesne systemy monitoringu oraz informacji pasażerskiej wraz z systemem zliczania pasażerów.
Unowocześnienie wnętrza, montaż gniazd ładowarek w przestrzeni pasażerskiej.
Dodatkowe udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością:
- pochylnie dla osób niepełnosprawnych zostaną wymienione na nowe, będą ręcznie rozkładane przez motorniczych (rozwiązania mechaniczne były zawodne z powodu kontaktu z piaskiem i wodą),
- poręcze w tramwaju będą wykonane ze szczotkowanej stali nierdzewnej i wyposażone w oświetlenie, które ułatwi podróżowanie osobom niedowidzącym, poprawiając dostępność tramwajów dla osób z różnymi potrzebami.
Wprowadzenie pełnej dwukierunkowości poprzez dodanie funkcjonalności pozwalającej na otwieranie drzwi z lewej strony tramwaju względem kierunku jazdy na wprost. Pozwoli to na elastyczne organizowanie komunikacji tramwajowej na odcinkach jednotorowych, objętych Torywolucją.
Odnowieniu poddane zostaną kabiny motorniczych. Wszystkie pulpity i terminale zostaną wymienione na nowe, kabiny zostaną wyposażone w nowe szyby, nowy system klimatyzacji i ogrzewania oraz dodatkowy ekran od kamery zewnętrznej zastępującej fizyczne lewe lustro. Kabiny wyposażone zostaną w nowe, ergonomiczne fotele z szerokim zakresem regulacji poprawiające komfort pracy motorniczych.
6 mln zł za remont tramwaju to drogo? Wcale nie!
6 mln zł za remont jednej sztuki, 36,5 mln zł za sześć czy 186 mln zł za 31 tramwajów - to ogromne pieniądze nawet patrząc z perspektywy budżetu MPK czy budżetu miasta. Jednak gra jest warta świeczki, bowiem ta inwestycja pozwoli tramwajom jeździć przez kolejne 15 lat.
wroclaw.plInfografika przedstawia porównanie kosztów zakupu tramwajów z remontem starych
Niskopodłogowego tramwaju - nawet jednokierunkowego - za 6 mln zł nie da się kupić. Kupowane właśnie Pesy kosztują "tylko" 8 mln zł, ponieważ pochodzą z przetargu organizowanego trzy lata temu. W obecnie organizowanych przetargach oferowane są dużo wyższe. MPK szacuje, że za nowy dwukierunkowy tramwaj musiałby zapłacić między 14 a 16 mln zł. W tym kontekście kwota 6 mln zł wygląda atrakcyjnie.
– Za 6 mln zł zyskamy nowy tramwaj – przekonuje Jacek Sutryk. – Kupienie nowych zamiast modernizowania Skód kosztowałoby blisko trzy razy więcej.
– Do Wrocławia wrócą praktycznie nowe tramwaje. To dobry interes dla miasta – zapewnia Jarosław Lazurko, prezes SAATZ.