Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Nowe przepisy ruchu drogowego. Czym są przejścia sugerowane?
Od kilku dni w Polsce obowiązują nowe, wyższe stawki mandatów, między innymi za recydywę przy przekraczaniu prędkości. Modyfikacji uległ też system naliczania punktów karnych. Okazuje się jednak, że to nie koniec zmian w drogowych przepisach. Piesi mogą korzystać już z przejść sugerowanych.
Sugerowane przejście dla pieszych to nieoznakowane, ale dostosowane miejsce, w którym można przejść przez jezdnię. Choć nie jest tradycyjnym przejściem – nie ma tam pasów, ani odpowiednich znaków – infrastruktura pozwala pieszemu z niego skorzystać. Warto jednak pamiętać o konieczności zachowania szczególnej ostrożności i ustąpieniu pojazdom, które w tym przypadku mają pierwszeństwo.
Jak zatem rozpoznać przejście sugerowane? Choćby po nieco obniżonym krawężniku.
Droga dla rowerów jak jezdnia lub torowisko tramwajowe. Za co grozi nam mandat?
Od 21 września przy przekraczaniu drogi dla rowerów, pieszych obowiązują dokładnie takie same zasady, jak przy przekraczaniu jezdni. W praktyce oznacza to, że pieszy w takiej sytuacji zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności i skorzystania z przejścia dla pieszych. Wtargnięcie na drogę dla rowerów może zatem grozić mandatem!
Pieszy nie może także korzystać z telefonu komórkowego lub innego urządzenia, które może ograniczyć obserwację sytuacji na drodze.
Zmiany w przepisach. Czy można parkować na chodniku?
Kilka tygodni temu wśród kierowców rozgorzała dyskusja o ewentualnym zakazie parkowania samochodów na chodnikach. Okazuje się jednak, że nowe przepisy nie zmieniają zasad dopuszczających zatrzymanie lub postój pojazdu na drogach dla pieszych.
W dalszym ciągu parkowanie jest dozwolone, o ile samochód waży maksymalnie 2,5 tony, szerokość chodnika wynosi co najmniej 1,5 metra, a postój nie utrudni ruchu pieszych i innych pojazdów.
Elektryczne hulajnogi. Co z jazdą po chodniku?
Moda na korzystanie z elektronicznych hulajnóg trwa w najlepsze. Pojazdy można wypożyczyć już w 90 miastach w Polsce. Rośnie jednak nie tylko dostępność hulajnóg, ale również liczba wypadków z ich udziałem.
Jak poinformował Rzecznik Praw Dziecka, Mikołaj Pawlak, tylko w okresie od stycznia do lipca 2022 r. doszło do 85 wypadków i kolizji, a także 171 kraks z udziałem hulajnóg.
W związku z tym, zaktualizowana została lista zakazów, które obowiązują kierowców hulajnóg elektrycznych – nie mogą oni korzystać z jezdni. Wyjątek stanowią trzy konkretne przypadki:
- kiedy korzystają z przejazdu dla rowerów,
- kiedy korzystają z pasa ruchu dla rowerów,
- kiedy korzystają z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.