wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: dobra

Dane z godz. 01:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Lotos wypowiedział umowę wrocławskiemu MPK. Czy w autobusach we Wrocławiu zabraknie paliwa?
Kliknij, aby powiększyć
Wypowiedzenie umowy na dostawę oleju napędowego przez Lotos może niekorzystnie wpłynąć na finanse spółki MPK Wrocław
Wypowiedzenie umowy na dostawę oleju napędowego przez Lotos może niekorzystnie wpłynąć na finanse spółki

Drastyczny wzrost cen paliw może dotknąć Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu. Spółka Lotos wypowiedziała właśnie umowę na dostawę oleju napędowego dla przewoźnika. Oznacza to konieczność ogłoszenia kolejnego przetargu, a władze MPK nie mają wątpliwości, że to decyzja niekorzystna dla miasta i jego mieszkańców. – Zapewniam jednak, że paliwa nie zabraknie, a ceny biletów się nie zmienią – deklaruje Krzysztof Balawejder, prezes MPK.

Reklama

Dotychczasowa umowa MPK i Lotosu miała obowiązywać przez kolejne dwa lata, do listopada 2024 roku, a ostatni aneks został podpisany dwa miesiące temu. Wynegocjowane stawki za olej napędowy były ustalane według średniej ceny ropy naftowej na rynkach europejskich. Wrocławski przewoźnik mógł liczyć również na rabat.

Zdaniem władz spółki, wypowiedzenie umowy to decyzja polityczna, która istotnie zwiększy koszt funkcjonowania komunikacji miejskiej. Na ostatniej prostej jest bowiem przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen.

Dzięki wybraniu takiej formuły, zaoszczędziliśmy kilka milionów złotych. To nie podoba się Orlenowi, który jako monopolista ma swoją formułę, sam wyznacza ceny i wszystkie inne warianty - jak ten proponowany przez Lotos - są dla niego niekorzystne. Przedstawiciele Orlenu mówili nam o tym już na etapie przetargu, grożąc brakiem oferty. Ostatecznie ta oferta się pojawiła, ale przegrała z propozycją Lotosu.
Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław

Póki co, MPK i Lotos obowiązuje 5-miesięczny okres wypowiedzenia. 

Umowa, którą podpisaliśmy dwa miesiące temu, była najkorzystniejszą, jaką mogliśmy podpisać. Najwyraźniej nie spodobało się to Orlenowi, ale nie robi tego własnym decyzjami, tylko decyzjami spółki, którą za chwilę przejmie.
Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław

Drastyczny wzrost cen, których dynamikę trudno przewidzieć

Jeszcze w lipcu 2020 roku cysterna paliwa kosztowała niewiele ponad 100 tys. zł, a rok później – 127 tys. zł. Dziś cena cysterny oleju napędowego wynosi około 220 tys. zł.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Krzysztof Balawejder przekonuje, że we Wrocławiu nie zabraknie paliwa, a ceny biletów nie wzrosną fot. Mateusz Lubański/www.wroclaw.pl
Krzysztof Balawejder przekonuje, że we Wrocławiu nie zabraknie paliwa, a ceny biletów nie wzrosną

Trudno zatem przewidzieć, jakie kwoty będą obowiązywały w przyszłości.

Wzrost cen wynika głównie z fluktuacji notowań cen oleju napędowego i zmian kursu walutowego. To główny czynnik. Trudno jednak zweryfikować, jak te ceny mogą się zachować, biorąc pod uwagę, że są uzależnione od ceny baryłki roku. Jeszcze tydzień temu cena baryłki wynosiła ok. 115 dolarów, dziś jest to mniej niż 100 dolarów. Duża dynamika zmian tej ceny powoduje dużą dynamikę kosztów.
Remigiusz Arendarski, dyrektor finansowy MPK Wrocław

Szacunkowo w 2022 roku wrocławskie MPK za olej napędowy do autobusów zapłaci 68,5 mln zł.

– Istnieje duże ryzyko, że model rozliczania w nowej umowie nie będzie tak atrakcyjny jak w poprzedniej. Będzie oparty oparty przede wszystkim o hurtową cenę paliwa, która nie jest bezpośrednio powiązana z ceną baryłki ropy. Nie wynika wyłącznie z mechanizmów rynkowych i może być kształtowana przez dostawcę – dodaje Remigiusz Arendarski.

Wzrost cen paliw, cena za cysternę oleju napędowego

„We Wrocławiu nie zabraknie paliwa"

Przedstawiciele MPK przekonują jednak, że sytuacja nie wpłynie na ceny biletów komunikacji miejskiej, a paliwa nie zabraknie.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Krzysztof Balawejder przekonuje, że we Wrocławiu nie zabraknie paliwa, a ceny biletów nie wzrosną fot. Mateusz Lubański/www.wroclaw.pl
Krzysztof Balawejder przekonuje, że we Wrocławiu nie zabraknie paliwa, a ceny biletów nie wzrosną

Władze spółki zamierzają również położyć większy nacisk na alternatywne źródła energii. Prezes Krzysztof Balawejder podkreśla, że wrocławskie MPK chce jeszcze intensywniej współpracować z producentem autobusów wodorowych, grupą Polsat Plus.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl