wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Rowerzyści
  4. Wrocław wśród 30 najbardziej przyjaznych rowerzystom miast świata według Copenhagenize Index 2025

Wrocław jest najwyżej spośród polskich miast, które znalazły się w najnowszym Copenhagenize Index 2025 – EIT Urban Mobility Edition (rankingu kopenhaskim). W klasyfikacji ogólnej zajmuje 28. miejsce.

Reklama

Copenhagenize Index 2025:

  • pierwsza piątka: Utrecht, Kopenhaga, Gandawa, Amsterdam, Paryż;
  • Wrocław na 28. miejscu;
  • dalej w zestawieniu są Poznań, Warszawa, Gdańsk i Łódź.

W rankingu, zapoczątkowanym w 2011 roku, postęp polityki rowerowej miast ze wszystkich kontynentów oceniany jest w trzech aspektach:

  • bezpieczeństwa infrastruktury,
  • wygody i dostępności,
  • powszechności korzystania.

Copenhagenize Index, w którym Wrocław jest na 28. pozycji, uwzględnia także rozwój i zmiany w programach rowerowych i inwestycjach. Inne miasta z Polski:

  • Poznań na 53. miejscu,
  • Warszawa na 62. miejscu,
  • Gdańsk na 63. miejscu,
  • Łódź na 68. miejscu.

Wygrał holenderski Utrecht. Pierwszą piątkę uzupełniają:

  • duńska Kopenhaga,
  • belgijski Gent (Gandawa),
  • holenderski Amsterdam,
  • francuski Paryż.

Pierwsza piątka i Wrocław w rankingu wroclaw.pl
Pierwsza piątka i Wrocław w rankingu

Za Wrocławiem są m.in. Vancouver, Walencja, Londyn i Barcelona.

Pełna klasyfikacja, z podziałem na kontynenty, jest do zobaczenia tutaj.

Włodarze Wrocławia komentują, że obecność w pierwszej trzydziestce i najwyższe miejsce spośród miast polskich wskazuje na wykonywanie we Wrocławiu realnych i systemowych kroków w stronę bardziej zrównoważonego transportu.

Dla mnie jest ważne, by miasto rozwijało się równomiernie i słuchało mieszkańców. Dlatego każda duża nowa inwestycja od razu zakłada sprawną komunikację rowerową, każdy remont drogi czy chodnika ma rowery na uwadze, ale jednocześnie - i to podkreślam - nie zapominamy o innych użytkownikach. O pieszych, pasażerach komunikacji miejskiej czy kierowcach. Miasto jest i musi być dla wszystkich. Nasze główne założenie jest takie: rowery - tak. Bezpieczeństwo rowerzystów - tak. Ale nie kosztem ograniczania przepustowości samochodowej czy utrudnień dla pieszych lub pasażerów komunikacji zbiorowej.
prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk

Czym wyróżnia się Wrocław

Urzędnicy z ratusza komentują, że pozycję w rankingu Wrocław zawdzięcza np. inwestycjom, takim jak rozbudowa sieci rowerowej do 428 kilometrów tras rowerowych. Podkreślają, że coraz częściej pojawiają się odcinki spełniające współczesne standardy: szersze, lepiej poprowadzone i oddzielone od ruchu samochodowego, zwłaszcza wzdłuż korytarzy tramwajowych.

Obecność Wrocławia w światowym zestawieniu jest ważnym sygnałem. Przede wszystkim dla mieszkańców, którzy codziennie wybierają rower i tworzą tę zmianę. To także dla nas jasna informacja, że należy działać dalej. Ranking nie jest laurką, jest motywacją.
Monika Kozłowska-Święconek z Wydziału Mobilności Miejskiej UMW

Zwracają ponadto uwagę na działania wspierające codzienne użytkowanie roweru:

  • uruchomienie stacji przeładunkowej w podziemnym parkingu pod placem Wolności – pierwszego w Polsce centrum logistycznego opartego na rowerach cargo, z którego korzysta więcej niż jedna firma,
  • ponowne otwarcie dla rowerów historycznego centrum miasta i trwałe wprowadzenie Strefy Slow Zone,
  • program edukacyjny „Młodzi – Aktywnie zMOBILizowaNi”,
  • ponowny start systemu roweru miejskiego (2 534 pojazdów we Wrocławiu), który w pół roku zanotował 1 milion przejazdów.

Te działania pokazują, że rower może być realną alternatywą transportową - zdrową, efektywną i dostępną dla mieszkańców w każdym wieku. Ale równie wyraźnie wskazują nam, gdzie brakuje jeszcze spójności i komfortu. To wskazówki, których potrzebujemy.
Monika Kozłowska-Święconek

Inwestycyjne plany na 2026 rok

Ranking wskazuje obszary wymagające dalszej pracy. Kluczowe dla Wrocławia będą już planowane, wśród nich:

  • szersze i bezpieczniejsze drogi rowerowe,
  • uspokajanie ruchu,
  • bezpieczne dla rowerzystów pokonywanie skrzyżowań,
  • rozwój parkingów rowerowych przy węzłach przesiadkowych i dworcach,
  • transparentna komunikacja i monitoring trendów.

Wyniki ostatniego Kompleksowego Badania Ruchu pokazały nam, jak ważne jest konsekwentne uzupełnianie sieci tras rowerowych i podnoszenie ich standardu. Wysoka pozycja w tym międzynarodowym rankingu dodatkowo motywuje nas nie tylko do dalszej rozbudowy infrastruktury, lecz także do zwiększania świadomości mieszkańców, że więcej podróży niesamochodowych oznacza realną ulgę dla miasta i wszystkich, którzy w nim żyją.
Monika Kozłowska-Święconek

W urzędzie miejskim trwają prace, by do końca tego roku podnieść standard i wykonać remont nawierzchni tras rowerowych:

  • wyb. Wyspiańskiego,
  • ul. Ignuta,
  • Wiejska,
  • Rogowska,
  • Powstańców Śląskich.

W przyszłym roku:

  • ciąg pieszo-rowerowy na ul. Ołtaszyńskiej,
  • zielona Rowerowa Oś Zachodnia,
  • trasa Zielińskiego – Muzealna,
  • trasa Bożego Ciała – Widok.

Remonty i przebudowy:

  • droga dla rowerów na ul. Trzebnickiej,
  • droga dla rowerów wzdłuż al. Armii Krajowej i al. Wiśniowej.

Duże inwestycje:

  • przebudowa ul. Wilkszyńskiej,
  • przebudowa ul. Dolnobrzeskiej,
  • przebudowa ul. Koszarowej,
  • węzeł przesiadkowy Drobnera-Dubois,
  • przebudowa skrzyżowania Awicenny – Wiejska – Mokronoska,
  • budowa trasy tramwajowo-autobusowej na Swojczyce.

Nowe zadania planowane do projektowania na 2026 rok:

  • drogi dla rowerów na ul. Szczęśliwej,
  • zielona Rowerowa Oś Zachodnia - kolejne odcinki,
  • trasa rowerowa na ul. Kruczej,
  • kładka na Mianowskiego wraz z dojazdem przez ogrody działkowe,
  • kładka nad Widawą łącząca Kowale i Psie Pole - koncepcja programowo przestrzenna,
  • trasa rowerowa na ul. Okulickiego,
  • Legnicka przy ul. Niedźwiedziej,
  • Kasprowicza,
  • remont drogi dla rowerów na ul. Borowskiej.

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama