Copenhagenize Index 2025:
- pierwsza piątka: Utrecht, Kopenhaga, Gandawa, Amsterdam, Paryż;
- Wrocław na 28. miejscu;
- dalej w zestawieniu są Poznań, Warszawa, Gdańsk i Łódź.
W rankingu, zapoczątkowanym w 2011 roku, postęp polityki rowerowej miast ze wszystkich kontynentów oceniany jest w trzech aspektach:
- bezpieczeństwa infrastruktury,
- wygody i dostępności,
- powszechności korzystania.
Copenhagenize Index, w którym Wrocław jest na 28. pozycji, uwzględnia także rozwój i zmiany w programach rowerowych i inwestycjach. Inne miasta z Polski:
- Poznań na 53. miejscu,
- Warszawa na 62. miejscu,
- Gdańsk na 63. miejscu,
- Łódź na 68. miejscu.
Wygrał holenderski Utrecht. Pierwszą piątkę uzupełniają:
- duńska Kopenhaga,
- belgijski Gent (Gandawa),
- holenderski Amsterdam,
- francuski Paryż.
Za Wrocławiem są m.in. Vancouver, Walencja, Londyn i Barcelona.
Pełna klasyfikacja, z podziałem na kontynenty, jest do zobaczenia tutaj.
Włodarze Wrocławia komentują, że obecność w pierwszej trzydziestce i najwyższe miejsce spośród miast polskich wskazuje na wykonywanie we Wrocławiu realnych i systemowych kroków w stronę bardziej zrównoważonego transportu.
Dla mnie jest ważne, by miasto rozwijało się równomiernie i słuchało mieszkańców. Dlatego każda duża nowa inwestycja od razu zakłada sprawną komunikację rowerową, każdy remont drogi czy chodnika ma rowery na uwadze, ale jednocześnie - i to podkreślam - nie zapominamy o innych użytkownikach. O pieszych, pasażerach komunikacji miejskiej czy kierowcach. Miasto jest i musi być dla wszystkich. Nasze główne założenie jest takie: rowery - tak. Bezpieczeństwo rowerzystów - tak. Ale nie kosztem ograniczania przepustowości samochodowej czy utrudnień dla pieszych lub pasażerów komunikacji zbiorowej.prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk
Czym wyróżnia się Wrocław
Urzędnicy z ratusza komentują, że pozycję w rankingu Wrocław zawdzięcza np. inwestycjom, takim jak rozbudowa sieci rowerowej do 428 kilometrów tras rowerowych. Podkreślają, że coraz częściej pojawiają się odcinki spełniające współczesne standardy: szersze, lepiej poprowadzone i oddzielone od ruchu samochodowego, zwłaszcza wzdłuż korytarzy tramwajowych.
Obecność Wrocławia w światowym zestawieniu jest ważnym sygnałem. Przede wszystkim dla mieszkańców, którzy codziennie wybierają rower i tworzą tę zmianę. To także dla nas jasna informacja, że należy działać dalej. Ranking nie jest laurką, jest motywacją.Monika Kozłowska-Święconek z Wydziału Mobilności Miejskiej UMW
Zwracają ponadto uwagę na działania wspierające codzienne użytkowanie roweru:
- uruchomienie stacji przeładunkowej w podziemnym parkingu pod placem Wolności – pierwszego w Polsce centrum logistycznego opartego na rowerach cargo, z którego korzysta więcej niż jedna firma,
- ponowne otwarcie dla rowerów historycznego centrum miasta i trwałe wprowadzenie Strefy Slow Zone,
- program edukacyjny „Młodzi – Aktywnie zMOBILizowaNi”,
- ponowny start systemu roweru miejskiego (2 534 pojazdów we Wrocławiu), który w pół roku zanotował 1 milion przejazdów.
Te działania pokazują, że rower może być realną alternatywą transportową - zdrową, efektywną i dostępną dla mieszkańców w każdym wieku. Ale równie wyraźnie wskazują nam, gdzie brakuje jeszcze spójności i komfortu. To wskazówki, których potrzebujemy.Monika Kozłowska-Święconek
Inwestycyjne plany na 2026 rok
Ranking wskazuje obszary wymagające dalszej pracy. Kluczowe dla Wrocławia będą już planowane, wśród nich:
- szersze i bezpieczniejsze drogi rowerowe,
- uspokajanie ruchu,
- bezpieczne dla rowerzystów pokonywanie skrzyżowań,
- rozwój parkingów rowerowych przy węzłach przesiadkowych i dworcach,
- transparentna komunikacja i monitoring trendów.
Wyniki ostatniego Kompleksowego Badania Ruchu pokazały nam, jak ważne jest konsekwentne uzupełnianie sieci tras rowerowych i podnoszenie ich standardu. Wysoka pozycja w tym międzynarodowym rankingu dodatkowo motywuje nas nie tylko do dalszej rozbudowy infrastruktury, lecz także do zwiększania świadomości mieszkańców, że więcej podróży niesamochodowych oznacza realną ulgę dla miasta i wszystkich, którzy w nim żyją.Monika Kozłowska-Święconek
W urzędzie miejskim trwają prace, by do końca tego roku podnieść standard i wykonać remont nawierzchni tras rowerowych:
- wyb. Wyspiańskiego,
- ul. Ignuta,
- Wiejska,
- Rogowska,
- Powstańców Śląskich.
W przyszłym roku:
- ciąg pieszo-rowerowy na ul. Ołtaszyńskiej,
- zielona Rowerowa Oś Zachodnia,
- trasa Zielińskiego – Muzealna,
- trasa Bożego Ciała – Widok.
Remonty i przebudowy:
- droga dla rowerów na ul. Trzebnickiej,
- droga dla rowerów wzdłuż al. Armii Krajowej i al. Wiśniowej.
Duże inwestycje:
- przebudowa ul. Wilkszyńskiej,
- przebudowa ul. Dolnobrzeskiej,
- przebudowa ul. Koszarowej,
- węzeł przesiadkowy Drobnera-Dubois,
- przebudowa skrzyżowania Awicenny – Wiejska – Mokronoska,
- budowa trasy tramwajowo-autobusowej na Swojczyce.
Nowe zadania planowane do projektowania na 2026 rok:
- drogi dla rowerów na ul. Szczęśliwej,
- zielona Rowerowa Oś Zachodnia - kolejne odcinki,
- trasa rowerowa na ul. Kruczej,
- kładka na Mianowskiego wraz z dojazdem przez ogrody działkowe,
- kładka nad Widawą łącząca Kowale i Psie Pole - koncepcja programowo przestrzenna,
- trasa rowerowa na ul. Okulickiego,
- Legnicka przy ul. Niedźwiedziej,
- Kasprowicza,
- remont drogi dla rowerów na ul. Borowskiej.