Ofertę na remont 6 dwukierunkowych Skód 19T złożyła spółka Saatz z Warszwy, proponując cenę brutto ok. 189 mln zł, w tym zamówienie podstawowe ponad 36,5 mln, a zamówienie objęte prawem opcji prawie 152,5 mln zł.
Jeszcze przed otwarciem ofert MPK ogłosiło, że na sfinansowanie zamówienia podstawowego zamierza przeznaczyć blisko 36,8 mln zł.
Przetarg został ogłoszony na remont 6 tramwajów z opcją zlecenia zadania na kolejnych 25 wozów.
Czas na remont
Zakupione w latach 2010-2011 dwukierunkowe Skody 19T zbliżają się do limitu żywotności przewidzianego przez producenta, więc ich gruntowny remont jest niezbędny.
To podobne przedsięwzięcie do remontu Skód 16T i Protramów 205 WrAs - w latach 2020-2021 przewoźnik zmodernizował (m.in. dodając klimatyzację) 42 tramwaje, wydając na to 135 mln zł.
Po co nam dwukierunkowe tramwaje?
Remont kapitalny dwukierunkowego pojazdu kosztuje więcej niż w przypadku wozów jednokierunkowych, jednak takie tramwaje są we Wrocławiu niezbędne. Do czasu przedłużenia linii do szpitala przy Borowskiej, służą do obsługiwania istniejącej krańcówki przy Świerdowskiej na Gaju.
Podobne rozwiązanie zastosowane zostało przy stadionie przy Królewieckiej i nie przestanie ono istnieć. Dlatego linie 18 i 21 (Taczyński Arena (Królewiecka) - Gaj) muszą być obsługiwane przez dwukierunkowe tramwaje. Skody 19T to jedyne takie wozy we flocie MPK.
Kompleksowa modernizacja – co to właściwie oznacza?
Kompleksowa modernizacja oznacza rozebranie tramwaju niemal do części pierwszych, sprawdzenie, a często także wymianę każdego podzespołu, wózka etc.
Przy tej okazji - tak jak było to w przypadku Skód 16T i Protramów - pojazdy zostaną unowocześnione i doprowadzone do obecnych standardów.
Chodzi m.in. o wymienienie oświetlenia na energooszczędne LED-owe. Jak zapowiedział Witold Woźny, prezes MPK Wrocław, będą również dodatkowe lampki w poręczach, które ułatwiają podróżowanie osobom niedowidzącym, a tramwaje mają zostać odnowione nie tylko pod względem technicznym, ale również dla wygody pasażerów.
Pierwsza zmodernizowana Skoda ma przyjechać do Wrocławia 12 miesięcy po podpisaniu umowy. Kolejne tramwaje będą modernizowane w tempie 3 miesięcy na pojazd.