Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
- W 2023 roku nasze tramwaje przejechały 14 milionów kilometrów. To o trzy miliony więcej niż w 2022 roku. Wynika to z tego, że przybyły dwie nowe trasy, na Nowy Dwór oraz przez Szczepin i Popowice. Nasze zadania przewozowe rosną i potrzebujemy dobrego oraz sprawnego taboru do ich realizacji - mówi Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Miliony na Skody - te tramwaje są niezastąpione
Zakupione w latach 2010-2011 dwukierunkowe Skody 19T zbliżają się do limitu żywotności przewidzianego przez producenta. Ich gruntowny remont jest więc niezbędny. To analogiczne przedsięwzięcie do remontu Skód 16T i Protramów 205 WrAs. Przypomnijmy, że w latach 2020-2021 przewoźnik zmodernizował (m.in. dodając klimatyzację) 42 tramwaje, wydając na to 135 mln zł.
Remont kapitalny Skód 19T będzie zapewne kosztowny - zmodernizowanie dwukierunkowego pojazdu po prostu musi kosztować więcej niż tradycyjnego, jednokierunkowego wozu.
Dwukierunkowe tramwaje są jednak MPK niezbędne, bowiem do czasu przedłużenia linii do szpitala przy Borowskiej, służą do obsługiwania istniejącej krańcówki przy Świerdowskiej na Gaju. Podobne rozwiązanie zastosowane zostało przy stadionie przy Królewieckiej i nie przestanie ono istnieć. Dlatego linie 18 i 21 (Taczyński Arena (Królewiecka) - Gaj) muszą być obsługiwane przez dwukierunkowe tramwaje. Skody 19T to jedyne takie wozy we flocie MPK.
Kapitalny remont tramwajów - do ostatniej śrubki
Kompleksowa modernizacja oznacza rozebranie tramwaju niemal do części pierwszych, sprawdzenie ich, często wymianę. Przy tej okazji - tak jak było to w przypadku Skód 16T i Protramów - unowocześnienie pojazdu, doprowadzenie do obecnych standardów.
Pierwsza zmodernizowana Skoda ma przyjechać do Wrocławia 12 miesięcy po podpisaniu umowy. Kolejne tramwaje będą modernizowane w tempie 3 miesięcy na pojazd. Przetarg zostanie ogłoszony na remont sześciu tramwajów z opcją zlecenia zadania na kolejnych 25 wozów.
MPK Wrocław kupuje autobusy elektryczne
Najnowsze zakupy autobusowe MPK to 13 elektrycznych mercedesów za 50 mln zł (wraz z innymi kosztami dotyczącymi infrastruktury do ładowania). Flota będzie powiększana. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pomyślnie zweryfikował wniosek MPK na dofinansowanie kolejnych zakupów. Stąd plany przewoźnika.
Zakupione autobusy będą oczywiście niskopodłogowe, z klimatyzacją strefową, wyposażone we wszystkie udogodnienia, którymi dysponują najnowsze autobusy MPK.
Autobusy i tramwaje - co jeszcze słychać w MPK?
Wiosna i lato zapowiadają się bardzo ciekawie zarówno dla floty autobusowej, jak i tramwajowej. Witold Woźny zapowiedział, że w maju będzie testowany elektryczny MAN, którego wyróżnikiem jest to, że ma znacznie wydłużony zasięg. Ponoć na jednym ładowaniu jest w stanie pokonać nawet 400 km.
Od czerwca do lipca trwać będą pogłębione testy pojazdów wodorowych. Sprawdzane będą ich parametry we wrocławskich realiach. Przyjeżdżać będą po kolei: Solaris, Mercedes i Nesobus. Więcej o tym piszemy tutaj.
Z aktualności tramwajowych: w nocy z 24 na 25 kwietnia przyjeżdża 40. Moderus Gamma i 2. Pesa. O nowej Pesie więcej przeczytasz tutaj.