Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
W najbliższych dniach temperatura może przekroczyć 30 stopni Celsjusza, ale nawet gdy jest niższa, część pasażerów skarży się na ukrop w pojazdach. Niestety, nie zawsze da się coś z tym zrobić. Po prostu nie we wszystkich pojazdach jest klimatyzacja.
Dlaczego mimo działającej klimatyzacji jest za gorąco?
W większości klimatyzowanych wozów też nie zawsze jest satysfakcjonująca temperatura. Wpływa na to wiele czynników. Pokażemy to na przykładach. Jeśli w dwóch pojazdach klimatyzacja ma identyczne ustawienia, zewnętrzne warunki są takie same, to temperatura w środku może być inna, a różnica wynosić nawet parę stopni.
Weźmy tramwaj, w którym na Leśnicę podróżuje kilka osób. Przystanki są daleko od siebie, nawet o kilometr, więc tramwaj rzadko się zatrzymuje, a jeszcze wsiada niewielu pasażerów, więc tylko jedne drzwi się otwierają. Zatem do środka wpada niewiele gorącego powietrza, w dodatku w dużych odstępach czasu, a nieliczni pasażerowie nie nagrzewają wnętrza.
Odmienny przykład - 200 pasażerów jedzie z Galerii Dominikańskiej na plac Bema. Przystanek co 200-300 metrów. Na każdym otwierają się na długo wszystkie drzwi, bo sporo pasażerów wysiada i wsiada. Odległość między przystankami tramwaj pokonuje w mniej niż minutę, podczas której wnętrze nie zdąży się schłodzić, zanim znów się nagrzeje.
Na tych przykładach - może dość radyklanych - widać, że w ten sam dzień w identycznie klimatyzowanych tramwajach można zmarznąć, albo się przegrzać.
Klimatyzacja w autobusach MPK
MPK dysponuje młodą flotą autobusów, a co za tym idzie, tylko najstarsze Mercedesy pierwszej generacji, nie mają systemu chłodzenia. Solarisy, Mercedesy Citaro 2, eCitaro, MAN-y firmy Michalczewski oraz Isuzu i Mercedesy Mobilsa (firm, które są podwykonawcami MPK) mają klimatyzację. Statystycznie na pięć kursujących autobusów cztery są klimatyzowane.
Jak informuje przewoźnik, w autobusach klimatyzacja włącza się automatycznie i dba o komfortowe warunki podróży bez udziału kierowcy.
Czy w tramwajach jest klimatyzacja?
Inaczej sytuacja wygląda w tramwajach. W Moderusach Beta (tych granatowych z częściowo niską podłogą) oraz Pesach Twist 2010NW (też granatowych, w pełni niskopodłogowych), to motorniczowie ustalają temperaturę w przestrzeni pasażerskiej. Są poinformowani, że mają ją włączać w ciepłe dni.
W Skodach 19T (to te dwukierunkowe, które głównie kursują w kierunku krańcówki "Gaj" lub "Tarczyński Arena (Królewiecka)"), a także w Moderusach Gamma (najnowsze nabytki z Poznania, których MPK ma już wszystkie 46), działają w pełni zautomatyzowane systemy. Tutaj komputer samoczynnie załącza klimatyzację w sytuacji podwyższonej temperatury i steruje obiegiem powietrza. Podobnie jest w najnowszych Pesach 146N, które kupuje MPK.
Tam, gdzie się dało, klimatyzację zamontowano
MPK wciąż ma około 80 leciwych, dwuwagonowych Konstali 105 z epoki, kiedy nikt nawet nie marzył, że w komunikacji miejskiej może być klimatyzacja. Będą one sukcesywnie zastępowane przez nowoczesne pojazdy, bo ich modernizowanie nie ma już sensu.
Inaczej sytuacja wyglądała ze znacznie młodszymi, które opłacało się odmłodzić. W Protramach 205 WrAs i Skodach 16T poza ważnymi ze względów technicznych remontami, zainstalowane zostały systemy klimatyzacji, których fabrycznie nie było. W ten sposób klimatyzowana flota tramwajowa powiększyła się o 43 pojazdy.
Wciąż jednak mamy spore szanse, aby załapać się na kurs bez "klimy". Takich tramwajów ubywa, ale wciąż stanowią około 30 proc. taboru przewoźnika.
Gdzie zgłaszać niedziałającą klimatyzację?
W pojazdach, w których jest zainstalowana klimatyzacja, a mimo to jest gorąco, należy podejść do kierowcy lub motorniczego. Jeśli nie jest w stanie nam pomóc, bo np. klimatyzacja jest zepsuta, to możemy złożyć skargę w Biurze Obsługi Pasażera MPK. Najprościej i najszybciej można to zrobić przez formularz na stronie przewoźnika.