wroclaw.pl strona główna #InwestycjeWRO

Infolinia 71 777 7777

22°C Pogoda we Wrocławiu Logo Twój PIT zmienia Wrocław
wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. #InwestycjeWRO
  3. TAT na Jagodno – Buspas/tramwaj na Jagodno

TAT na Jagodno – Buspas/tramwaj na Jagodno

Obecnie powstająca trasa autobusowa na Jagodno (etap I) zostanie uzupełniona w drugim etapie o trasę autobusowo-tramwajową. Na długości 2,7 km jednym korytarzem kursować będą autobusy i tramwaje. Ma z tego skorzystać 35,5 tys. mieszkańców, którzy będą mieli 5 m.in. do przystanku.

Reklama

Informacje o inwestycji:

  • Kategoria inwestycji: Komunikacja zbiorowa
  • Rok zakończenia inwestycji: 2025
  • Stopień wykonania: 60%
  • Wartość inwestycji: 45 000 000 zł
  • Jednostka prowadząca: WI
  • Osiedle: Jagodno
  • Projekt finansowany w ramach WBO: nie
  • Projekt finansowany w ramach Funduszu Osiedlowego: nie

Już w przyszłym roku autobusy z centrum miasta do Jagodna będą poruszać się wydzielonym buspasem (bez stania w korkach). Przy ul. Kajdasza przy pętli będzie parking P+R.

W drugiej kolejności buspas zostanie zabudowany torowiskiem i stanie się trasą autobusowo-tramwajową. Obecnie budowany buspas realizowany jest na bazie projektu trasy autobusowo-tramwajowej, dlatego dodanie torowiska będzie relatywnie proste. Jednak jego powstanie uzależnione jest od przepisów, które tworzy rząd.

Jest już projekt rozporządzenia regulującego zasady przecinania się torów tramwajowych z kolejowymi (planowany tramwaj na Jagodno krzyżuje się z linią kolejową nr 285). Opierając się na nim miasto wysłało do PKP Polskich Linii Kolejowych pismo, w którym przedstawia projekt skrzyżowania torowego i czeka na odpowiedź kolejarzy.

Proponowane rozwiązanie może uzyskać akceptację na zasadzie odstępstwa od ogólnej zasady, że takie skrzyżowania na regularnie uczęszczanych liniach kolejowych nie mogą mieć miejsca. Dodatkowo na korzyść torowej krzyżówki działa to, że będzie ona rozwiązaniem tymczasowym. PKP PLK planują przeniesienie linii 285 na nasyp, co rozwiąże problem przecinania się torów. Stanie się to jednak najwcześniej za kilka lat.

2024 – etap I budowa buspasa

2024 - przetarg na projekt torowiska na buspasie oraz na rozbudowę Buforowej

2025 – otwarcie I etapu (wiosna)

2028 – TAT etap II – budowa torowiska tramwajowego

Timeline

  • Trwa budowa 1 etapu
  • Przygotowanie etapu 2
  • Przetarg na projektowanie tramwaju
  • Oddanie 1 etapu
  • Oddanie do użytku Etapu 2

  • 07.03.2025

    Spółka Wrocławskie Inwestycje otworzyła oferty, które wpłynęły w przetargu na zaprojektowanie tramwaju na Jagodno i rozbudowę do czterech pasów ulicy Buforowej. 

  • 05.02.2025

    Zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury określające warunki techniczne dla skrzyżowań linii kolejowych z liniami tramwajowymi. Dokument ten umożliwia rozpoczęcie prac projektowych torowiska na Jagodno.

     

     

  • 04.12.2024

    Od przełomu listopada i grudnia przejezdne jest skrzyżowanie ul. Buforowej i ul. Kopycińskiego, które było remontowane od września w ramach budowy pasa dla autobusów. 

    Skrzyżowanie ul. Buforowej z ul.Kopycińskiego tuż przed otwarciem. WI
    Skrzyżowanie ul. Buforowej z ul.Kopycińskiego tuż przed otwarciem.

  • 11.09.2024

    W nocy z piątku na sobotę (z 13 na 14 września) drogowcy zamykają wjazd na ulicę Kopycińskiego z ulicy Buforowej. Budując buspas na Jagodno, który docelowo będzie trasą autobusowo-tramwajową, muszą przejść przez kolejne skrzyżowanie. Trasa dla komunikacji miejskiej przecięła już ulice Terenową i Lutosławskiego. Teraz utrudnienia dotkną tych, którzy jeżdżą Kopycińskiego. 

    Prace na skrzyżowaniu Kopycińskiego i Buforowej potrwają około trzech miesięcy. Kierowcy obecnie muszą do ulicy Kopycińskiego, czy dalej do Kostrzewskiej, Sari lub Bacewicz, jechać przez Drabika lub Komedy. 

    Objazd zamkniętego skrzyżowania ulicy Kopycińskiego z Buforową zorganizowano przez ulice Lutosławskiego, Drabika, Komedy i Kajdasza www.wroclaw.pl
    Objazd zamkniętego skrzyżowania ulicy Kopycińskiego z Buforową zorganizowano przez ulice Lutosławskiego, Drabika, Komedy i Kajdasza

  • 30.08.2024

    Skrzyżowanie ulic Lutosławskiego z Buforową będzie znowu przejezdne dla samochodów od niedzielnego poranka (1 września), tak aby można było z niego korzystać od początku roku szkolnego. Wrócą również autobusy 310, które wożą uczniów do ZSP przy ul. Asfaltowej.

  • 24.07.2024

    Budowa wydzielonej trasy dla komunikacji miejskiej na Jagodno jest już na półmetku. Trwają prace na wlocie w ul. Lutosławskiego, ale gotowy jest już wjazd w Terenową. Jeszcze w wakacje ma się rozpocząć budowa pętli na wysokości ulicy Kajdasza.

    Galeria zdjęć

  • 28.06.2024

    Budowa TAT wzdłuż ulicy Buforowej idzie naprzód. Budowlańcy otworzą wjazd w ulicę Terenową, aby zamknąć wlot w ul. Lutosławskiego. Od soboty 29 czerwca 2024 roku do końca wakacji będą przebudowywać to skrzyżowanie. Zaczną od sieci podziemnych, instalacji, odwodnienia, aby zostawić po sobie skrzyżowanie z nową wydzieloną trasą dla komunikacji miejskiej.

    Trasa objazdu zamkniętego wlotu w ul. Lutosławskiego. www.wroclaw.pl
    Trasa objazdu zamkniętego wlotu w ul. Lutosławskiego.

    Ponadto od 1 lipca Wydział Transportu Urzędu Miejskiego zawiesza kursy linii 310. Trasa autobusów będzie prowadziła przez ul. Lutosławskiego.

     

     
  • 21.05.2024

    Kolejny etap prac przy budowie TAT na Jagodno. W wieczór z piątku na sobotę wykonawca rozpocznie budowę trasy na skrzyżowaniu ul. Terenowej i ronda Wolnej Ukrainy. Wprowadzony zostanie objazd. Wykonawca będzie budował konstrukcję nowej jezdni z podbudową betonową na której w przyszłości będzie mogło być ułożone torowisko tramwajowe. Prace potrwają do 2 miesięcy.

    Za utrudnienia przepraszamy.

  • 26.02.2024

    Początek trasy autobusowo-tramwajowej na Jagodno już nabiera kształtu. Na ul. Bardzkiej, tuż za skrzyżowaniem z Morwową i Świeradowską, wyraźnie widać korytarz trasy, są już ułożone krawężniki, ale – co najważniejsze – zamknięty został tam już temat podziemnych sieci. Jednak przed wykonawcą jeszcze dużo pracy. Trwają intensywne roboty na dalszym odcinku biegnącym wzdłuż ulicy Buforowej.

  • 26.01.2024

    Czekamy na opublikowanie przez właściwego ministra wytycznych, które umożliwią ogłoszenie przetargu na doprojektowanie linii tramwajowej do budowanego dziś korytarza transportowego.

    W tej sprawie w grudniu Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk wysłał obszerny list do Premiera Donalda Tuska, w którym podniósł te kwestie a także szerzej odniósł się do innych potrzeb kolejowych Wrocławia w tym prac na koncepcją wrocławskiego węzła kolejowego.

    Ponadto podczas styczniowej wizyty w Ministerstwie Infrastruktury prezydent rozmawiał o tych kwestiach z dolnośląskim parlamentarzystą o jednocześnie wiceministrem infrastruktury Pawłem Gancarzem. Rozmowa dotyczyła kwestii kolejowych w tym spraw Jagodna oraz drogowych (nowy przebieg A4).

    O sprawach tych panowie rozmawiali także podczas rewizyty ministra Gancarza w ubiegły piątek we wrocławskim Ratuszu.
    Zaplanowane jest wkrótce kolejne spotkanie prezydenta Jacka Sutryka z kierownictwem resortu infrastruktury.
    Już teraz wykonawca przystosowuje odwodnienie liniowe pod torowisko, buduje fundamenty pod słupy trakcyjne. Tam, gdzie jest sygnalizacja świetlna, od razu będziemy stawiać słupy trakcyjne.

Reklama