Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Od 2019 roku Wrocław w kilkudziesięciu pismach prosił Ministerstwo Infrastruktury o wskazanie kolejarzom i naszym projektantom, jak technicznie rozwiązać problem krzyżowania się torów tramwajowych z kolejowymi. Wiadomo było, że jest to technicznie możliwe, bo na świecie są takie realizacje.
Tramwaj na Jagodno - brakowało przepisów
Teoretycznie nie było problemów z budową torowiska tramwajowego na Jagodno, ale w praktyce brakowało przepisów wykonawczych, co wiązało ręce projektantom. Nie można było projektować bez przepisów określających, co w takim projekcie należy wprowadzić? Od 3 lutego 2025 roku to się zmieniło!
Pełna nazwa rozporządzenia, na które się powołujemy brzmi: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 stycznia 2025 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi i ich usytuowanie (Dz. U. z 3 lutego 2025 roku, poz. 138). |
Po latach oczekiwania zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka określające warunki techniczne dla skrzyżowań linii kolejowych z liniami tramwajowymi. Jasno określa, jakie warunki muszą spełniać linie kolejowe: prędkość szlakowa nie większa niż 120 km/h, w miejscu krzyżowania nie większa niż 80 km/h, a także jakie rozwiązania należy stosować w zależności od kąta skrzyżowania torów - w przypadku Wrocławia to między 45 a 90 stopni.
Tramwaj na Jagodno - "historyczny moment dla Wrocławia"
Wrocław wielokrotnie apelował do władz centralnych o wprowadzenie stosownych przepisów, jednak dopiero wspólna wizyta premiera Donalda Tuska i prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka na Jagodnie oraz jednoznaczna deklaracja premiera, że zrobi wszystko by "tramwaj na Jagodno pojechał", znacząco przyspieszyły prace legislacyjne w Ministerstwie Infrastruktury.
To historyczny moment dla Wrocławia. Po latach prawnych przeszkód w końcu mamy jasne wytyczne, które pozwolą nam dokończyć przetarg na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno. Dziękujemy w imieniu wrocławianek i wrocławian wszystkim, którzy wsparli nasze starania, a w szczególności premierowi Tuskowi za zrozumienie wagi tej inwestycji dla mieszkańców Wrocławia.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Tramwaj na Jagodno a bezpieczeństwo
Nowe przepisy szczegółowo regulują zasady budowy skrzyżowań w jednym poziomie i wielopoziomowych, uwzględniając zarówno aspekty techniczne, jak i bezpieczeństwa. W szczególności dla skrzyżowań jednopoziomowych, gdzie kąt przecięcia torów kolejowych i tramwajowych wynosi od 45 do 90 stopni – jak ma to miejsce w przypadku planowanej inwestycji na Jagodnie – określono precyzyjne wytyczne dotyczące m.in. geometrii i techniki przecięcia torów, systemów zabezpieczeń oraz wymagań dotyczących sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej. Takie rozwiązania zapewnią maksymalne bezpieczeństwo przy jednoczesnym utrzymaniu płynności ruchu zarówno tramwajowego, jak i kolejowego.
Wrocław ma teraz otwartą drogę do otwarcia ofert w przetargu na projekt tramwaju. Elżbieta Urbanek z Departamentu Infrastruktury i Transportu zapewnia, że na decyzje ministerstwa miasto nie czekało z założonymi rękami. Ostatnie dwa miesiące zostały wykorzystane na przygotowanie porozumień z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei oraz gminą Siechnice, aby móc formalnie projektować na terenie poza granicami miasta.
Warto przypomnieć, że projekt tramwaju to jeden z elementów przetargu. Do tego dołożone jest projektowanie drugiej jezdni Buforowej aż do ronda Iwiny oraz wyznaczenie rezerwy na ewentualne przedłużenie tramwaju do Iwin. Stąd była potrzeba podpisania z partnerami odpowiednich porozumień. Oba zostały podpisane z końcem stycznia. To porozumienie i rezerwa sprawiają, że tramwaj na Jagodno staje się projektem rozwojowym. Przy współudziale gminy Siechnice możliwe jest dalsze poprowadzenie torowiska poza granice Wrocławia.Elżbieta Urbanek, dyrektorka Departamentu Infrastruktury i Transportu
Teraz miasto uzupełnienia ogłoszenie przetargowe o te porozumienia i czeka na oferty projektantów. Niezależnie od tego coraz bliżej jest do zakończenia budowy wydzielonego buspasa na Jagodno. Autobusy pojada nim w połowie tego roku. Na bazie tej trasy autobusowej powstaną tory tramwajowe. Jest ona tak zaprojektowana i budowana, że spełnia parametry przyszłej trasy autobusowo-tramwajowej.