wroclaw.pl strona główna
wroclaw.pl strona główna Wydarzenia we Wrocławiu. Sprawdź aktualny kalendarz imprez Wydarzenia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

5°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 15:18

wroclaw.pl strona główna

FILTRUJ

RODZAJ

OPIS

16. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty odbędzie się we Wrocławiu w dniach 21 lipca – 31 lipca.

Głównym założeniem Festiwalu jest prezentacja kina artystycznego, niekonwencjonalnego i bezkompromisowego. Program (w tym roku ponad 200 pełnometrażowych filmów i 100, które będą miały swoją polską premierę) układany jest z myślą o publiczności wymagającej i szukającej w sztuce nowych doświadczeń i przeżyć, oczekującej od twórców własnego, oryginalnego języka. Można na nim zobaczyć filmy wykraczające poza granice konwencjonalnego kina, a w tym roku także opery, bo w dużej sali koncertowej Narodowego Forum Muzyki obejrzymy „Zagubioną autostradę” opartą na filmie Davida Lyncha oraz gigantyczne (ponad 5 godzin) filmowo-operowe widowisko „River of Fundament” Matthew Barneya.

Fani kina mogą skorzystać także z bogatej oferty klubowej – jak co roku rusza scena muzyczna w Arsenale (21-31 lipca), a propozycje dla kinomanów przygotowała także Galeria Dizajn BWA Wrocław (przez kolejnych dziewięć dni zaplanowano Midnight Show, ale w nowej przestrzeni kamienicy przy Ruskiej 46A/13). 

Oto 10 najbardziej oczekiwanych filmów festiwalu:

Film otwarcia:

Julieta, reż. Pedro Almodóvar (seanse 21.07, godz. 17:30 i 20:30/ 22.07, godz. 12:45/ 29.07, godz. 21:45)

Wielki powrót mistrza – pisał o prezentowanej w konkursie głównym festiwalu w Cannes Juliecie francuski „Positif”. W swoim nowym filmie Pedro Almodóvar wraca do rzeczywistości, w której czuje się najlepiej: świata kobiet i ich namiętności. Tytułowa Julieta mieszka w Madrycie, ma kochającego partnera. Ale nie umie zapomnieć o przeszłości, o dawnej miłości i niezabliźnionych ranach. Po latach próbuje odnaleźć córkę, która pewnego dnia całkowicie się od niej odcięła.

Filmy festiwalowe:

Egzamin, reż. Cristian Mungiu (seanse 26.07, godz. 15:45/ 28.07, godz. 21:45/ 30.07, godz. 9:45)

Cristian Mungiu – laureat Złotej Palmy, który filmem 4 miesiące, 3 tygodnie, 2 dni szturmem wdarł się do panteonu europejskich reżyserów – stworzył swój najbardziej osobisty obraz. W Egzaminie opowiedział o ludziach mu bliskich: miejskiej klasie średniej. Intelektualistach, którzy swoimi codziennymi wyborami kształtują społeczeństwo Rumunii. Romeo Aldeo jest zbliżającym się do pięćdziesiątki lekarzem z Klużu. Jego córka właśnie zdaje maturę, ma pojechać na studia za granicę. Ale tuż przed egzaminami zostaje napadnięta na ulicy. W obawie o jej rezultaty na maturze ojciec bierze sprawy w swoje ręce i postanawia załatwić roztrzęsionej córce dobry wynik. Mungiu pokazuje świat przesiąknięty korupcją, kłamstwem, hipokryzją.

Ja, Daniel Blake, reż. Ken Loach  (seanse 22.07, godz. 18:45/ 27.07, godz. 15:45/ 29.07, godz. 9:45)

Złota Palma Cannes 2016. Niesamowicie wzruszająca i pełna humoru historia dojrzałego mężczyzny, który decyduje się pomóc samotnej matce z dwójką dzieci stanąć na nogi. Jednak gdy sam zacznie starać się o rentę, trafi w tryby bezdusznej, biurokratycznej machiny niczym z powieści Franza Kafki. Pomimo obojętności urzędników i kolejnych wyzwań, jakim muszą sprostać w codziennym życiu, Daniel i Katie na nowo odnajdą radość życia i prawdziwą przyjaźń.

Klient, reż. Asghar Farhadi (seanse 23.07, godz. 9:45/ 27.07, godz. 18:45/ 29.07, godz. 15:45)

Dobry film powinien zaczynać się od trzęsienia ziemi, a potem napięcie powinno rosnąć. Farhadi, twórca cenionego Rozstania, wziął sobie do serca radę Hitchcocka i dokładnie taki jest jego najnowszy tytuł: to mistrzowsko zagrany, perfekcyjnie zrealizowany thriller psychologiczny. W pierwszej scenie młode małżeństwo budzi się w środku nocy w swoim mieszkaniu w Teheranie, cały dom się trzęsie. Bohaterowie muszą się w pośpiechu ewakuować. W wyniku dramatycznego, nieprzewidywalnego rozwoju akcji ich postawy zostają wystawione na próbę. Klient otrzymał na ostatnim festiwalu w Cannes aż dwie nagrody: za najlepszy scenariusz i najlepszą rolę męską.

Kołysanka do bolesnej tajemnicy, reż. Lav Diaz (seanse 23.07 i 30.07, godz. 13:00)

Lav Diaz, dobrze znany festiwalowej publiczności filipiński reżyser po raz kolejny zgłębia historię swojej ojczyzny. Pod koniec XIX wieku na wyspach wybuchła rewolucja, która miała zakończyć trzystuletnie panowanie Hiszpanii, jednak w wyniku sporów wewnętrznych rewolucjoniści ponieśli porażkę. Złożona narracja przedstawia losy najważniejszych postaci tamtego okresu oraz prostych ludzi, ofiar okrutnego konfliktu. Diaz przeplata fikcję z rzeczywistością, poruszając m.in. wątek poszukiwania ciała Andrésa Bonifacia, ojca rewolucji filipińskiej, przez jego żonę Gregorię de Jesús

Mroczne bestie, reż Felipe Guerrero (seanse 26.07, godz. 19:15/ 27.07, godz. 10:15)

W kolumbijskiej dżungli czają się bestie. Sieją postrach wśród mieszkańców interioru. Zabijają bezbronnych ludzi, nie oszczędzając kobiet i dzieci. To żołnierze formacji paramilitarnych, którzy pozostawiają po sobie opustoszałe wioski i rozpacz ocalonych. Felipe Guerrero portretuje trzy kobiety pod presją, na których życiu odcisnęły piętno wojny gangów. Pierwsza z nich nie zastaje nikogo żywego w rodzinnej wiosce, druga znosi brutalność jednego z siepaczy, trzecia jest członkinią bojówki. Reżyser skupia się na pokazaniu krajobrazu emocjonalnego, przemiany bohaterek z bezwolnych, uprzedmiotowionych ofiar w kobiety walczące o przetrwanie.

Służąca, reż. Park Chan-wook (seanse 22.07, godz. 21:45/ 26.07, godz. 19:00/ 29.07, godz. 12:45)

Park Chan-wook, poeta okrucieństwa, wirtuoz przemocy, twórca trylogii zemsty z Oldboyem na czele, tym razem sięga po powieść Sarah Waters. Służąca jest luźną adaptacją bestsellera walijskiej pisarki - Złodziejki. Reżyser przenosi akcję do Korei lat 30. XX wieku. Oszust z nizin społecznych postanawia podstępem rozkochać w sobie bogatą japońską arystokratkę, aby przejąć jej majątek. W tym celu wprowadza do jej otoczenia posłuszną sobie naciągaczkę - tytułową służącą. Jednak relacja między kobietami intensyfikuje się. Koreański reżyser tworzy kryminalną love story, w której nic nie jest oczywiste. 

Zagubieni, reż. Petr Zelenka (seanse 29.07, godz. 18:45/ 30.07, godz. 9:45/ 31.07, godz. 9:45)

Petr Zelenka, jeden z najbardziej znanych i lubianych w Polsce współczesnych czeskich reżyserów nie traci humoru i pełnego dystansu spojrzenia na rzeczywistość. Jego Zagubieni zaczynają się jako opowieść o dziennikarzu śledczym na tropie skandalu. W 2008 roku w mediach trwa dyskusja o układzie monachijskim sprzed siedmiu dekad, gdy francuski premier Édouard Daladier zdradził Czechów i wszedł w alians z Hitlerem. Ambasador Francji w pojednawczym geście przywozi do Pragi papugę zmarłego polityka. Zapomina jednak, że ptak mówi. Czasami bardzo niewygodne rzeczy. Nagle film Zelenki odwraca się o 180 stopni. Reżyser zamienia typową komedię w przewrotny mockument. Tworzy satyrę o niezwykle długim ostrzu. Drwi z Czechów, ich stosunku do przeszłości i codzienności, z narodowych stereotypów i obrazu Francuzów.

Zjednoczone Stany Miłości, reż. Tomasz Wasilewski (seanse 23.07, godz. 19:15/ 24.07, godz. 12:45/ 26.07, godz. 22:15)

Polski reżyser cofa się do wczesnych lat 90., by opowiedzieć historię czterech zaprzyjaźnionych ze sobą kobiet. Żyjące w małym miasteczku Agata, Renata, Iza i Marzena próbują znaleźć swoje miejsce w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Bohaterki Wasilewskiego nieustannie miotają się pomiędzy wiernością konwenansom, a chęcią życia po swojemu. Najważniejszym przedmiotem ich pragnień jest miłość, która okazuje się na przemian toksyczna i uzdrawiająca, wpędzająca w depresję i przynosząca nadzieję. Zjednoczone Stany Miłości to nie tylko najlepszy z dotychczasowych filmów Wasilewskiego, lecz także dzieło godne Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie.

Film zamknięcia:

Komuna, reż. Thomas Vinterberg (seanse 30.07, godz. 18:00/ 31.07, godz. 12:45 i 15:45/

Thomas Vinterberg, nominowany do Oscara za Polowanie współtwórca kultowej Dogmy ’95, w nowym filmie odwołuje się do własnych wspomnień z dzieciństwa spędzonego w komunie. Ze współscenarzystą, Tobiasem Lindholmem, tworzą jednak coś więcej niż tylko rozliczenie z młodością. Lata 70. Erik i Anna to małżeństwo z długim stażem. On jest architektem, ona spikerką telewizyjnych wiadomości. Kiedy mężczyzna dziedziczy duży dom, postanawiają przełamać życiową nudę i z grupą outsiderów zakładają komunę. To wiwisekcja mitu wspólnoty. Idea bliskości rozbija się o ludzki egoizm, egalitarny sposób podejmowania decyzji w domu zamienia się niemal w tyranię większości.