wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

25°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 19:05

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. ZUS: wyciek danych osobowych kilkuset płatników

Imiona, nazwiska, numery PESEL i dowodów osobistych oraz adresy zamieszkania – najważniejsze dane osobowe płatników wyciekły z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Sprawa jest poważna, bo ZUS to jeden z najważniejszych urzędów w Polsce. Dlaczego doszło do wycieku danych osobowych? Co zrobić w takim przypadku i jak się zabezpieczyć?

Reklama

Wrażliwe dane osobowe kilkuset płatników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w postaci ich nazwisk, numerów PESEL i dowodów osobistych, numerów kont bankowych oraz adresów zamieszkania miał ujawnić pracownik ZUS, wysyłając szczegółowe informacje na ten temat w jednym z maili na prywatny adres. Pracownik, który to zrobił już został zwolniony dyscyplinarnie.

ZUS wyciek danych osobowych

O wycieku danych ZUS poinformował osoby, których to dotyczy. Sprawa została zgłoszona m.in. do Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. ZUS zobowiązany jest także do złożenia odpowiedniego zawiadomienia do prokuratury.

Zgodnie z przepisami poinformujemy o incydencie osoby, których ta sprawa dotyczy. Wobec pracownika, który dopuścił się naruszenia już zostały wyciągnięte konsekwencje służbowe. Został on zwolniony dyscyplinarnie
Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.

ZUS nie informuje, w którym oddziale doszło do wycieku danych osobowych. Nieoficjalnie wiadomo, że sprawa dotyczy 300 płatników, głównie osób fizycznych.

Wyciek danych osobowych z ZUS. Dlaczego do niego doszło?

Nie wiadomo dlaczego pracownik ZUS ujawnił dane osobowe.

- Pracownicy wyposażeni są przez pracodawcę w niezbędną wiedzę dotyczącą zasad ochrony danych osobowych oraz korzystania z elektronicznej poczty służbowej, a zatem nie jest możliwe przyjęcie założenia, iż pracownik nie miał świadomości przyjętych w ZUS zasad wysyłania wiadomości mailowych oraz wiedzy o ciążącym na pracownikach obowiązku ich przestrzegania – dodaje Iwona Kowalska-Matis

Co zrobi w przypadku wycieku danych osobowych?

Co mają zrobić osoby poszkodowane, których dane osobowe zostały ujawnione. Osoby, których dotyczy wyciek danych, powinny przede wszystkim szybko zastrzec numer PESEL, gdyż może to grozić jego wykorzystaniem.

W rękach cyberprzestępców takie informacje są potężnym narzędziem. W ten sposób dochodzi do kradzieży tożsamości i wyłudzeń kredytów czy zaciągnięcia pożyczki.

Wiele usług online wymaga od użytkowników podawania takich danych osobowych jak imię i nazwisko, adres zamieszkania czy numer karty kredytowej. Przestępcy potrzebują te dane, aby kraść tożsamość, na przykład płacić kartą kredytową ofiary lub brać pożyczki na jej nazwisko. Jeśli zostaliśmy oszukani warto zgłosić to na policję, żeby uniemożliwić dalszą działalność przestępczą
st. asp. Łukasz Porębski, Sekcja Prasowa KWP Wrocław.

  • Przestępstwo można zgłosić m.in. poprzez stronę internetową: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-przestepstwo
  • Swój numer PESEL możesz zastrzec przez portal www.gov.pl lub w urzędzie gminy.
  • Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe (np. banki) będą miały obowiązek weryfikować, czy numer PESEL jest zastrzeżony przy zawieraniu np. umowy kredytu lub pożyczki.

Gdzie zgłosić wyciek danych osobowych?

W przypadku naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, osoba, której dane dotyczą, może złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych:

  • kancelaria[at]uodo.gov.pl
  • infolinia: tel. 606-950-000 czynna w dni robocze: 10.00–14.00
Urząd Ochrony Danych Osobowych informuje:
  • Wyciek danych, ich zagubienie czy udostępnienie osobom niepowołanym – to się zdarza. I jeżeli rodzi to dla Ciebie poważne zagrożenie, to nie dziw się, że administrator Cię o tym informuje – taki ma obowiązek.
  • Zastosuj się więc do jego wskazówek, dzięki którym możesz zminimalizować zagrożenie. Czasami np. zmiana hasła w systemie internetowym czy zastrzeżenie dokumentów pozwoli Ci zabezpieczyć swoje dane i uniknąć np. kradzieży tożsamości i związanych z tym konsekwencji, jak np. zaciągnięcie w Twoim imieniu pożyczki. 

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl