- Poza flagowymi egzemplarzami lokomotyw i wagonów z kolekcji Klubu nie zabraknie nowości i niespodzianek. Wśród prezentowanego taboru kolejowego znajdzie się "Świadek Historii", elektrowóz EP05 - 22, który był mimowolnym świadkiem strajku w Ursusie w 1976 roku - informuje Michał Wychodil, rzecznik prasowy Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu i dodaje:
- Ponadto lokomotywa ta ciągnęła awangardowy w czasach PRL ekspress "Odra II", którego wagony zbudowano we wrocławskim Pafawagu w latach 70. Poza podwyższonym standardem odznaczały się one jak na tamte czasy odmiennymi barwami - kolorem ecru-kości słoniowej z czerwono - bordowym pasem. Skład ten kursował na trasie Wrocław - Warszawa.
Skrzyżowanie czołgu z tramwajem i "kociołek"
W Leśnicy nie zabraknie słynnego "Fiata" czyli spalinowozu SU45 - 079 z 1973 roku, znanego z podróży pociągami muzealnymi czy lokomotywy SM30 - 662, znanej z “Kolejowych zakamarków Wrocławia”, a zwanej w żargonie "skrzyżowaniem czołgu z tramwajem".
Wielką niespodzianką będzie lokomotywa SP42 - 001 nazywana przez kolejarzy "kociołkiem".
- Był to pierwszy z tej serii spalinowóz zbudowany w 1969 roku, który posiadał kocioł parowy do ogrzewania wagonów pasażerskich. Konstrukcja była adaptacją najbardziej legendarnej polskiej lokomotywy spalinowej SM42 pochodzącej z 1959 roku o przydomku "Stonka" - mówi Michał Wychodil i dodaje:
- Będzie to pierwszy raz kiedy SP42 - 001 zostanie zaprezentowana dla szerokiej publiczności. Jest już w praktyce w pełni sprawna technicznie. Prace nad nią trwały łącznie 4 lata. Jej remont Klub zawdzięcza m.in. wpływom z biletów na pociągi specjalnie oraz patronom. Wygląda jak nowa, o czym będzie można przekonać się już podczas wystawy.
Galeria zdjęć
Będzie też wagon pocztowy
To nie koniec niespodzianek. Klub przygotowuje na wystawę także wagon pocztowy typu 5G, zbudowany w Ostrowie Wielkopolskim w 1956 roku. Pracował on niegdyś w Urzędzie Pocztowym Żagań 2. Obecnie jest w zbiorach Klubu.
- Podczas wystawy w Leśnicy będzie można w nim zwiedzać ekspozycję pt.: "Początki Wrocławskiego Węzła Kolejowego" ze zbiorów Artura Marsy. Wystawa przedstawia genezę i rozwój linii kolejowych wychodzących z Wrocławia. Ukazuje cztery niezależne towarzystwa kolejowe. które budowały wrocławską kolej: Kolej Górnośląską, Kolej Dolnośląsko-Marchijską, Kolej Wrocławsko-Świebodzką oraz Kolej Prawego Brzegu Odry. Całość zilustrowana jest XIX wiecznym materiałem kolekcjonerskim: stare listy wysyłane koleją, kartki pocztowe z dworcami, dokumenty, bilety, listy przewozowe, telegramy, mapy i plany - w większości do roku 1945 - mówi Michał Wychodil, rzecznik prasowy Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu.
Warto zobaczyć wystawę zdjęć Barbary Zegarlickiej
Kolejną ciekawostką będzie wystawa zdjęć klubowej fotograf Barbary Zegarlickiej w wagonie krytym z 1907 roku. Jest to wagon z kolekcji stowarzyszenia, który wraz z innymi tego typu brał udział w realizacji filmu "Sami Swoi. Początek" w minionym roku. A sama wystawa fotografii będzie tym razem wzbogacona o emisję naturalnych dźwięków nagranych podczas prac przy renowacji zabytkowych wagonów i dźwięków pracy parowozu. To zupełna nowość w ramach dotychczasowych ekspozycji.
Nie zabraknie też wagonu bagażowego 209Ca, zbudowanego we wrocławskim Pafawagu w 1971 roku. Z całej serii zostały takie dwa.
- Na stacji w Leśnicy zwiedzający zobaczą w nim ekspozycję różnych pamiątek kolejowych oraz fragment klubowej makiety w skali H0 (1:87), obsługiwany przez członków sekcji modelarskiej. Po makiecie będzie poruszał się realistycznie odwzorowany tabor kolejowy. Moduły posiadają także elementy prawdziwego krajobrazu, który występuje przy kolejowych szlakach - zapowiada Michał Wychodil.
Kupisz też pamiątki i gadżety
Wartość dodaną stanowić będzie również wagon "kuszetka" z lat 70. XX wieku oraz wagony serii Bi z końca lat 20. wraz ze stoiskiem, na którym można kupić klubowe pamiątki i gadżety - a dochód z ich sprzedaży przeznaczany jest na kolejne renowacje zabytkowych pojazdów.
Ważnym elementem całego wydarzenia będzie obecność przewodnika, który oprowadzi chętnych po wystawie o wyznaczonych porach i przybliży ciekawe historie związane nie tylko z samymi eksponatami, ale i historią kolei w regionie. Klub przewiduje również odpalenie jednej z lokomotyw. To okazja dla zwiedzających do zobaczenia jak zachowuje się startujący i pracujący silnik spalinowy lokomotywy.
Zwiedzanie z przewodnikiem - zobacz godziny!
Przejścia po wystawie z przewodnikiem będą się zaczynały z następującym grafikiem:
- 10:30,
- 11:15,
- 11:55,
- 12:40,
- 13:25,
- 14:10,
- 14:50,
- 15:40,
- 16:20
Godziny wyjścia mogą ulec nieznacznym przesunięciom w zależności od ilości zebranych osób i sytuacji na wystawie.