„Wrocław na językach świata” to realizowany przez Wrocławskie Centrum Integracji program społeczny Gminy Wroclaw, w którym wolontariusze z Wrocławia uczą języka polskiego obcokrajowców. Udział w programie jest bezpłatny.
I choć język polski jest uznawany za jeden z najtrudniejszych na świecie („Chrząszcz brzmi w trzcinie” to pestka wobec odmiany rzeczowników przez przypadki), chętnych nie brakuje.
Lekcje w kawiarniach, bibliotekach, CAL-ach i wielu innych miejscach
Zajęcia trwają przez cały rok, odbywają się w tandemach lub niewielkich grupach językowych. W tym roku prowadzi je 150 wolontariuszy (w tym 30 nowych!). Mają pod opieką 400 uczniów z 35 krajów, m.in. z Ukrainy, Białorusi, Indii, Korei Południowej, Rwandy, Kazachstanu, Meksyku i Hiszpanii.
Wolontariusze i uczniowie spotykają się w 64 miejscach w różnych częściach Wrocławia, np. w kawiarniach, bibliotekach, CALE-ach, fundacjach, NGO-sach, salach udostępnionych przez wyższe uczelnie, związki wyznaniowe, biznes i samorząd. Każde z tych miejsc jest udostępniane na potrzeby programu bezpłatnie, a wszystko dlatego, że „Wrocław na językach” jest oceniany wysoko i uznawany za niezbędny dla potrzeb lokalnej społeczności.
Interaktywną mapę miejsc, w których odbywają się spotkania, można znaleźć na stronie programu.
Nie trzeba za to płacić ani grosza
Po co to wszystko? Wrocław to czwarte pod względem liczby ludności miasto w Polsce. Każdego roku przyjeżdżają tu dziesiątki tysięcy obcokrajowców, którzy szukają tu szczęścia, pracy, przyjaciół itd. Wielu z nich nie zna języka polskiego, co może stanowić dla nich barierę w wielu aspektach życia.
Wielu ludzi przybywających do Wrocławia z różnych stron świata nie stać na korzystanie z płatnych lekcji języka polskiego oferowanych m.in. przez szkoły językowe, a dzięki programowi społecznemu „Wrocław na językach świata” mogą się uczyć za darmo.Adrian Rode z Wrocławskiego Centrum Integracji
Uczą, bo lubią
Wolontariusze pomagający zgłębić obcokrajowcom zawiłości polszczyzny mają od 18 do 70 lat. Wielu z nich to pracownicy wrocławskich urzędów i uczelni wyższych. W nauczanie angażują się także obcokrajowcy - byli uczniowie, którzy poznali język polski na tyle, że mogą przekazywać swoją wiedzę innym.
Od wolontariuszy nie wymaga się doświadczenia w nauczaniu. Tego, jak uczyć języka polskiego jako obcego dowiadują się podczas cyklicznych bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez doświadczonych lektorów.
Zarówno wolontariusze, jak i uczniowie mogą liczyć na pomoce naukowe. W siedzibie Wrocławskiego Centrum Integracji (ul. Strzegomska 49) utworzono biblioteczkę materiałów edukacyjnych do nauczania języka polskiego jako obcego, z której można wypożyczyć podręczniki, ćwiczenia i gry planszowe.
Jak można dołączyć do programu?
O tym, że pojawia się możliwość dołączenia do programu informują media społecznościowe, plakaty, ulotki, spoty radiowe i telewizyjne. Wrocławskie Centrum Integracji organizuje również spotkania (lub bierze udział w takich spotkaniach), podczas których prezentowane są założenia programu.
Zarówno wolontariusze, jak i chętni do nauki mogą się zgłaszać za pomocą platformy internetowej programu.
„Wrocław na językach” doceniany przez uczniów i nie tylko
Program „Wrocław na językach świata” jest dobrze oceniany. I nic dziwnego: jest potrzebny, nie kosztuje wiele, ma szeroki zasięg i buduje wizerunek wrocławian jako społeczności otwartej na przybyszów.
Atutem programu jest częsty bliski kontakt i wzajemna możliwość poznania siebie i swoich potrzeb. Początkowe relacje „nauczyciel-uczeń” przeobrażają się często w trwałe przyjaźnie.Adrian Rode z Wrocławskiego Centrum Integracji
Program społeczny „Wrocław na językach świata” jest finalistą międzynarodowego konkursu „Innowacje w Polityce 2019”. (Otrzymał nominację w kategorii „społeczność lokalna”).
W styczniu 2020 r. program został zaprezentowany w Paryżu na międzynarodowym forum wysokiego szczebla ds. migracji i integracji zorganizowanym przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Prezentacja cieszyła się wielkim uznaniem m.in. ze strony ambasadora Polski oraz europejskich mediów i organizacji.