wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

13°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 01:55

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Edukacja
  4. Budowanie świadomości o autyzmie od dziecka. Tym razem przez zabawę sportową na Niebieskich Igrzyskach
Kliknij, aby powiększyć
Dzieci i opiekunki bawią się piłką i skaczą, w tle stadion Oleksandr Poliakovsky
Dzieci i opiekunki bawią się piłką i skaczą, w tle stadion

Przedszkolaki z Wrocławia grały i bawiły się na Niebieskich Igrzyskach, które zwracają uwagę na jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych współczesnego świata – autyzm.

Reklama

„Choć niewiele latek mamy, olimpiadę tę wygramy!” — krzyknęły chórem przedszkolaki przed otwarciem Niebieskich Igrzysk. Był symboliczny znicz olimpijski i był spacer wokół placu zabaw – na wzór parady sportowców. Później dzieci wzięły udział w zabawach i konkurencjach zręcznościowych z piłkami i na torze z pachołkami.

Pierwsze Niebieskie Igrzyska we Wrocławiu

Wydarzenie zorganizowały przy stadionie miejskim dwa przedszkola: numer 26 (działające na terenie Tarczyński Areny) i numer 104 z ulicy Niedźwiedziej. Udział wzięło kilkanaście grup pięciolatków z obu placówek, w tym pod dwie z każdej w roli zawodników (reszta kibicowała i bawiła się na placu).

Niebieskie Igrzyska przy stadionie były 3 kwietnia (w poniedziałek rano), a więc bezpośrednio po Światowym Dniu Autyzmu (2 kwietnia). Wydarzenie towarzyszyło jednocześnie społecznej akcji Światowego Miesiąca Wiedzy na Temat Autyzmu. Celem takich igrzysk jest edukacja i integracja poprzez sport i zabawę. — Dołączyliśmy do tej akcji, aby pokazać, że wszyscy jesteśmy tacy sami i możemy osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości — powiedziała Dorota Sztorc, tymczasowa dyrektor przedszkola spod stadionu.

Anna Ziółkowska, dyrektor przedszkola z Niedźwiedziej, wierzy, że tego rodzaju aktywność pozwala najmłodszym spojrzeć na rówieśników inaczej oraz zaakceptować siebie wzajemnie. — Jeżeli nauczymy tego dzieci teraz, to w przyszłości będą z większą empatią traktowały innych — tłumaczyła. — Dzięki wspólnym zabawom widzą, że ktoś może inaczej patrzeć na świat, inaczej reagować, inaczej się bawić. Łatwiej im to wytłumaczyć w taki sposób — dodała.

Dla obu przedszkoli były to pierwsze Niebieskie Igrzyska, ale nie ostatnie. — W przyszłości mamy zamiar je rozszerzyć i zaprosić dyrektorów pozostałych placówek — zapowiedziała Anna Ziółkowska.

Nauka empatii i akceptacji od najmłodszych lat

Według Światowej Organizacji Zdrowia autyzm występuje u 1 na 100 osób. Wśród dzieci częściej u chłopców niż u dziewczynek, stąd kolorem tej przypadłości jest niebieski. — Powoli wprowadzany jest różowy, ponieważ autyzm zaczyna też dotykać dziewczynki — zauważa dyrektor Dorota Sztorc, i dodaje: — O tej dysfunkcji coraz więcej się mówi, mamy coraz większą świadomość, więc zależy nam, żeby ten temat cały czas propagować, żeby dzieci i rodzice mieli poczucie, że autystyczne dzieci mogą normalnie funkcjonować w społeczeństwie.

W przedszkolach dzieci z autyzmem i bez uczą się w tych samych grupach. Jedne radzą sobie lepiej, drugie gorzej, ponieważ różnie odczuwają skutki dolegliwości. — Dużo zależy od społeczeństwa i grupy, w jakiej takie dzieci przebywają — twierdzi dyrektor Sztorc. — Jeżeli czują się akceptowane, to o wiele łatwiej im przyjąć, że mogą sobie z czymś nie radzić — dostrzega.

Nad krzewieniem empatii i przezwyciężaniem trudności trzeba pracować w domach i przedszkolach. — Zacieranie różnic i wzmaganie akceptacji to zadanie dla nauczycieli i całej placówki — przyznaje pani dyrektor. — Dużą rolę odgrywają rodzice. To przede wszystkim od nich powinna wychodzić nauka — podkreśla.

Autyzm – jeden z najpoważniejszych problemów

Autyzm jest uznany przez ONZ za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych współczesnego świata.

Zachowania dotkniętych nim osób bywają nietypowe, często trudne jako reakcja obronna na tę specyficzną nieumiejętność odnalezienia się w świecie. A to rodzi niezrozumienie i negatywne reakcje otoczenia.
Dolnośląskie Stowarzyszenie na rzecz Autyzmu

Stowarzyszenie przypomina, że autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, u podstaw którego leży nieprawidłowa praca mózgu. „Osoby z autyzmem mają problemy z komunikacją, postrzeganiem świata, rozumieniem relacji społecznych. W odmienny sposób odbierają wrażenia zmysłowe.”

Autyzm nie jest zaburzeniem jednolitym. Wśród osób autystycznych są osoby głęboko niepełnosprawne, niemówiące, bardzo słabo funkcjonujące społecznie, ale także lepiej funkcjonujące, posługujące się mową, posiadające pewien stopień umiejętności społecznych, a czasem wyróżniają się  ponadprzeciętnym poziomem niektórych sprawności intelektualnych.
Dolnośląskie Stowarzyszenie na rzecz Autyzmu

Stowarzyszenie, po pierwsze, wymienia zwykłe bodźce, które dla osób w spektrum autyzmu mogą być źródłem dużych nieprzyjemności:

  • typowe dzienne światło bywa zbyt jasne i oślepiające;
  • standardowe odgłosy w hipermarkecie, biurze czy w klasie są nie do zniesienia;
  • kuchenne zapachy drażnią i rozpraszają;
  • nagły dotyk budzi przerażenie;
  • niektóre faktury ubrań wywołują ból;
  • ciche, ledwo słyszalne dla innych dźwięki powodują olbrzymi dyskomfort.

Po drugie wskazuje problemy, które występują u takich osób:

  • budowaniu relacji;
  • dostosowywaniu się do reguł społecznych;
  • rozumieniu reakcji i emocji innych ludzi;
  • rozumieniu i używaniu pojęć abstrakcyjnych;
  • rozumieniu oczekiwań wyrażanych nie wprost;
  • mogą w ogóle nie komunikować się mową albo mieć ograniczony zasób słów;
  • mogą też mówić płynnie, ale mieć trudności z powiązaniem wypowiedzi z określoną sytuacją.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl