Ulica z funkcją ochrony przed powodzią
Przebudowa ulicy Ślęzoujście, która będzie przejezdna najwcześniej od 18 września, polegała przede wszystkim na wymianie nawierzchni, ułożeniu chodników i montażu oświetlenia. Obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 30 km/h. – Nie traci charakteru rekreacyjnego, a znacznie poprawi bezpieczeństwo i komfort wszystkich użytkowników, a w szczególności: rowerzystów, osób starszych, rodziców z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami – mówiła nam w lipcu Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu, który prowadził inwestycję.
To jednak nie tylko droga. Ślęzoujście spełnia od teraz funkcję wału przeciwpowodziowego z prawdziwego zdarzenia. Wrocław czekał na to od pamiętnych wydarzeń z 1997 roku.
Jest to bardzo ważna inwestycja w kontekście ochrony Maślic. To obszar rozwijający się, gdzie przybywa ludzi i budynków, więc remont był rzeczą niezbędną. Ślęzoujście tak naprawdę nie było wałem, była to droga, która pełniła funkcję wału przeciwpowodziowego.
Anna Wołoszyn z UM Wrocławia
Z Anną Wołoszyn, główną specjalistką ds. Wrocławskiego Węzła Wodnego i ochrony przeciwpowodziowej w Centrum Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego we Wrocławiu, rozmawialiśmy na ten temat na początku sierpnia. Wywiad jest do przeczytania i obejrzenia tutaj.
Wspólna inwestycja miasta i Wód Polskich
O znaczenie inwestycji zapytaliśmy także Jerzego Weraksę, specjalistę specjalista ds. przeciwpowodziowych, który wraz z dr. hab. Czesławem Szczegielniakiem (hydrologiem) zainicjował przed laty modernizację umocnień. – Newralgiczny odcinek, od ulicy Potokowej do prawego wału Ługowiny, był najsłabszym ogniwem w łańcuchu. Był zagrożeniem, dlatego jego modernizacja, o którą staraliśmy się długo i mocno, jest bardzo ważną informacją dla Wrocławia – stwierdził ekspert.
Zdaniem Jerzego Weraksy ochrona jest teraz bez porównania mocniejsza niż w 1997 roku. – Po kompleksowej modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego, budowie zbiornika retencyjnego Racibórz Dolny i przebudowie ulicy Ślęzoujście, Wrocław jest dobrze zabezpieczony przed powodzią – podkreśla specjalista.
Urzędnicy są pewni, że system ochrony poradzi sobie z wielką wodą podobną do tej, która zniszczyła miasto przed ponad 26 laty.
Przebudowa Ślęzoujścia kosztowała około 12,5 miliona złotych. 4 miliony dały Wody Polskie. Prace wykonywała firma Strabag.