wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 01:55

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Ślęzoujście a ochrona przeciwpowodziowa Wrocławia. Dzięki tej inwestycji jest bezpieczniej
Kliknij, aby powiększyć
Wał i ulica Ślęzoujście, na niej samochody wykonawcy, w dole potok Ługowina Tomasz Hołod
Wał i ulica Ślęzoujście, na niej samochody wykonawcy, w dole potok Ługowina

Najsłabsze ogniwo w łańcuchu ochrony przed wielką wodą zostało wyeliminowane. To bardzo ważna informacja dla Wrocławia. Tak ocenia inicjator przebudowy wałów Ślęzoujścia. Inwestycja uwzględniała także remont ulicy, który zbliża się do końca. Zobaczcie zdjęcia!

Reklama

Po roku od rozpoczęcia przebudowy Ślęzoujścia zakończyły się zasadnicze prace budowlane. Ulica ma nową, asfaltową nawierzchnię, progi zwalniające, chodniki i oświetlenie. Obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h. – Nie traci charakteru rekreacyjnego, a znacznie poprawi bezpieczeństwo i komfort wszystkich użytkowników, a w szczególności: rowerzystów, osób starszych, rodziców z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami – zaznacza Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, który prowadził inwestycję.

Ślęzoujście nie będzie przejezdne jeszcze przez kilka najbliższych tygodni, mimo że zakończyły się prace główne. Wykonawca realizuje ostatnie prace poprawkowe i porządkuje teren. Trwają odbiory techniczne. Po nich będzie można złożyć wniosek o pozwolenie na użytkowanie. — Po jego uzyskaniu natychmiast otworzymy drogę — zapewnia Ewa Mazur.

Duże znaczenie w ochronie przed powodzią

Ślęzoujście jest ulicą osiedlową na Maślicach, ale nie tylko. Pełni także funkcję wału przeciwpowodziowego. Zabezpiecza dolinę potoku Ługowina, który jest lewobrzeżnym dopływem Odry. Obiekt powstał w pierwszej połowie XX wieku, w czasie budowy Wrocławskiego Węzła Wodnego. Z czasem pogarszały się jego parametry techniczne, aż przestał gwarantować bezpieczeństwo.

Obiekt powstał w 1903 roku i był mocno wyeksploatowany, nie posiadał odpowiedniej stabilności oraz szczelności. Dlatego niezbędna była kompleksowa przebudowa korpusu wału wraz z wykonaniem nowego zamknięcia przeciwpowodziowego Ługowiny. Wał w tym miejscu stanowił najsłabszy element zamykający ochronę przeciwpowodziową osiedli Maślice i Pracze Odrzańskie.
Ewa Mazur

Tego samego zdania jest Jerzy Weraksa, specjalista ds. przeciwpowodziowych, który wraz z dr. hab. Czesławem Szczegielniakiem (hydrologiem) zainicjował przed laty modernizację umocnień przy Ślęzoujściu. – Newralgiczny odcinek, od ulicy Potokowej do prawego wału Ługowiny, był najsłabszym ogniwem w łańcuchu. Był zagrożeniem, dlatego jego modernizacja, o którą staraliśmy się długo i mocno, jest bardzo ważną informacją dla Wrocławia – twierdzi ekspert.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Ślęzoujście w modernizacji, lipiec 2023 Tomasz Hołod
Ślęzoujście w modernizacji, lipiec 2023

Już nie ma najsłabszego ogniwa

Cały ten łańcuch, czyli system obwałowań Wrocławia, został zmodernizowany i wzmocniony po wielkiej powodzi z 1997 roku, ale nie Ślęzoujście. Stało się tak, ponieważ nigdy nie widniało ono w oficjalnej ewidencji wałów. Było bowiem ulicą. – Znając tę sytuację wydział bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego był przygotowany do awaryjnego wzmacniania korpusu, co było ujęte w naszym planie operacyjnym ochrony przed powodzią. Ryzyko przerwania wału niestety istniało – przypomina Jerzy Weraksa, który pracował w sekcji ds. Wrocławskiego Węzła Wodnego i ochrony przeciwpowodziowej Centrum Zarządzania Kryzysowego UM Wrocławia.

Wielka woda zalała Maślice i Pracze Odrzańskie nie z powodu wałów przy Ślęzoujściu. Wdzierała się bowiem innymi drogami, przelewała z różnych stron. Poniemiecki system ochrony Wrocławia nie był wtedy gotowy, by odeprzeć tak silny żywioł. Mógł przyjąć co najwyżej falę powodziową o przepływie 2400 metrów sześciennych na sekundę. Przepływ wielkiej wody wynosił 3600 m3/s.

Jak jest teraz? – Bez porównania lepiej – oznajmia Jerzy Weraksa. – Po kompleksowej modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego, budowie zbiornika retencyjnego Racibórz Dolny i przebudowie ulicy Ślęzoujście, Wrocław jest dobrze zabezpieczony przed powodzią – podkreśla ekspert.

Tarczą są nie tylko wały przy rzekach i zbiorniki retencyjne. Zespół obrony to wszystkie elementy Wrocławskiego Węzła Wodnego (zmodernizowanego w latach 1998-2015), takie jak jazy, śluzy, bramy przeciwpowodziowe, kanały, poldery i inne. Współczesny Wrocław jest gotowy przyjąć wodę o przepływie 3100. Tak, to wciąż o 500 mniej niż miała wielka woda w 1997 roku, ale dzięki zbiornikowi w Raciborzu różnicę można zniwelować, zmniejszając falę.

– System jest mocny, ale niestety nie da się wykluczyć błędów ludzkich. To człowiek jest obecnie słabym punktem – przestrzega ekspert. – Z tego powodu wydział bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego kładzie duży nacisk na szkolenia służb mundurowych, a także tak zwanych liderów powodziowych wyłonionych z rad osiedli. Jednocześnie na bieżąco aktualizuje i doskonali plan operacyjny – zapewnia.

Inwestycja w Ślęzoujście była konieczna, aby zabezpieczyć tamtejsze tereny przed powodzią. Taki był jej cel nadrzędny. Warto dodać, że sprawa dotyczy około 30 tysięcy wrocławian mieszkających na obszarze o powierzchni ok. 6 kilometrów kwadratowych. Ich domów, szkół i innych budynków, w tym 80 zabytków. Gdyby doszło do katastrofy, potencjalne straty materialne byłyby liczone w setkach milionów złotych.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl