W środę 5 marca został rozstrzygnięty przetarg na operatora Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Wzięły w nim udział dwie firmy, a korzystniejszą ofertę złożyła firma NextBike.
– To przetarg na obsługę roweru miejskiego na lata 2025-29. W trakcie jego trwania - a ogłoszono go w grudniu 2024 - firmy, które przystąpiły do przetargu złożyły zażalenia na wymagania miasta i ich zdaniem zbyt krótki czas, jaki dało ono na przygotowanie stacji i pojazdów – mówi Tomasz Sikora z Bura Prasowego UM.
Opóźnienie przetargu
Krajowa Izba Odwoławcza nie zgodziła się ze skargą na wymagania miasta, dotyczące posiadania doświadczenia w prowadzeniu podobnych inwestycji. Taką skargę złożyła firma Orange, która ze względu na nieuwzględnienie jej wniosku, w ogóle nie złożyła oferty.
Krajowa Izba Odwoławcza natomiast przychyliła się do opinii, że dwa miesiące to za krótki czas na budowę systemu WRM w całej aglomeracji. Firmy postulowały okres pół roku. Ostatecznie jednak, Krajowa Izba Odwoławcza wskazała okres czterech miesięcy od podpisania umowy.
Przetarg ze zmienionym zapisem, wydłużającym czas realizacji zadania z dwóch do czterech miesięcy, został rozstrzygnięty. Firma NextBike (dotychczasowy operator) zaproponowała kwotę 54 425 310,60 zł brutto na usługi podstawowe. Konkurent, CityBike zaproponował 71 104 092,03 zł brutto. Zwycięzca przetargu - firma NextBike został wyłoniony w środę, 5 marca, a zaproponowana kwota mieści się w budżecie, jaki miasto zaplanowało na realizację tego projektu.
Przetarg rozstrzygnięty - kiedy pojedziemy rowerami?
Choć procedura przetargowa przesunęła się o tydzień, a wykonawca dostał dodatkowe dwa miesiące na "wyniesienie w terenie" i uruchomienie stacji, magistrat sądzi, że rowery mogą pojawić się już na początku kwietnia.
– Firma NextBike była gotowa dwa lata temu do uruchomienia rowerów w trzy tygodnie. Prawnicy miasta mówią, że jest także szansa na zawarcie tymczasowej umowy przejściowej - np. na mniejszą liczbę rowerów - tak by już wiosną można było z nich korzystać. Będziemy o tym rozmawiać z wykonawcą - zapowiada Tomasz Sikora.
Wrocławski Rower Miejski 2025 - co się zmieni?
Docelowo w ramach nowej umowy, powstanie 240 nowych stacji. Na ulice miasta wyjadą – poza 2400 nowymi jednośladami, także rowery elektryczne (100 sztuk). Wrocławski Rower Miejski poszerzy również zasięg o stacje w kilku gminach ościennych - m.in. Czernicy i Kobierzycach.
Zobacz, jak w liczbach przedstawiał się sezon 2024:
Na początek, nowe wypożyczalnie pojawią się:
- na ul. Murowanej,
- na ul. Marszowickiej,
- na ul. Międzyrzeckiej,
- na ul. Ziemniaczanej,
- na rogu ulic Grapowa i Sygnałowej,
- na rogu ulic Chachaja i Awicenny,
- na rogu ulic Lekarskiej i Żmigrodzkiej,
- w pobliżu Hali Stulecia.
W kolejnych latach planowane jest otwarcie jeszcze pięciu nowych stacji; w roku 2026 dwóch i 2027 trzech.
Pojawią się również wypożyczalnie przy stacjach i dworcach kolejowych:
- Wrocław Wojnów,
- Wrocław Wojszyce,
- Wrocław Zachodni.