Egzamin rozpoczął się o godz. 9, a na uporanie się z 20 zadaniami (niektóre z kilkoma podpunktami) uczniowie mieli 180 minut. Mogli zdobyć maksymalnie 60 punktów.
Kofeina, dziwidło olbrzymie, limfocyty
Na jakie pytania odpowiadali uczniowie? Oto kilka przykładów:
- „Wyjaśnij, dlaczego wywołane przez kofeinę ograniczenie resorpcji jonów sodu w kanaliku bliższym nefronu skutkuje zwiększonym wydalaniem wody wraz z moczem”.
- „Uzasadnij, że wydzielanie ciepła podczas kwitnienia ma znaczenie dla zapylania dziwidła olbrzymiego”. Dodajmy, że Dziwidło olbrzymie (Amorphophallus titanum) – roślina występująca jedynie na indonezyjskiej Sumatrze – wytwarza jeden z największych kwiatostanów świata.
- „Uporządkuj w odpowiedniej kolejności etapy odpowiedzi humoralnej organizmu na pojawienie się patogenu w organizmie”. A dalej o limfocytach B, T i komórkach plazmatycznych.
Były też m.in. pytania dotyczące wpływu drapieżnictwa na populację ofiary, przestrzegania konwencji waszyngtońskiej (CITES), PCR, czyli procedury, która służy do powielenia materiału genetycznego oraz trombocytach. Dla kogoś, kto nie zajmuje się biologią na co dzień, to wszystko brzmi jak czarna magia! Zresztą zajrzyjcie do arkuszy i zobaczcie sami.