wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. MPK Wrocław wnioskuje o sprawdzenie, czy PKN Orlen zawyżał ceny paliw. „967 tys. zł więcej” [SZCZEGÓŁY]

MPK Wrocław wnioskuje o sprawdzenie, czy PKN Orlen zawyżał ceny paliw. „967 tys. zł więcej” [SZCZEGÓŁY]

Data publikacji: Autor:

Prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder wystąpił do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zbadanie, czy spółka Orlen, wykorzystując pozycję monopolisty, zawyżała ceny paliwa. Z powodu tej praktyki MPK miałoby tylko w grudniu 2022 r. zapłacić 967 tysięcy złotych więcej za paliwo. Przeczytajcie o tej sprawie!

Reklama

Jak obliczono dodatkowe koszty paliwa? MPK wyjaśnia

Sposób obliczania dodatkowych kosztów paliwa, które miały wyniknąć z zawyżania przez Orlen cen, wyjaśnił - podczas wtorkowej konferencji prasowej - prezes zarządu MPK Wrocław Krzysztof Balawejder.

– Bardzo precyzyjnie policzyliśmy każdą dostawę oleju napędowego do naszej spółki i analizowaliśmy koszty. Po pierwsze, braliśmy pod uwagę cenę dolara, która ma wpływ na notowania ropy naftowej. Po drugie, szacowaliśmy cenę zakupu paliwa, jaką mielibyśmy w przypadku umowy, którą realizowaliśmy z Lotosem, czyli bazującej na wskaźnikach giełd w Rotterdamie, Amsterdamie i Antwerpii. Braliśmy pod uwagę też upust, jaki dał nam Lotos. Różnica między dawną a obecną ofertą tylko w grudniu wynosi 967 tysięcy złotych – mówi Krzysztof Balawejder.

Jak zaznacza jednak PKN Orlen w przysłanej nam informacji: „MPK Wrocław korzysta z oferty spółki ORLEN Paliwa, bo jest ona najkorzystniejsza, a przywołane powyżej firmy [Unimot i Lotos - przyp. red.] nie przedstawiły przewoźnikowi lepszej oferty”.

Czy oferta Orlen była najlepsza?

Gdy w czerwcu 2022 r. Lotos (od sierpnia przejęty przez Orlen) wypowiedział MPK Wrocław umowę o dostarczanie paliwa, spółka miejska ogłosiła przetarg. Za pierwszym razem nikt nie złożył oferty. W październiku 2022 r. do ponownie ogłoszonego przetargu zgłosiło się trzech dostawców. Spółka wybrała ofertę Orlenu.

Mamy świadomość, jaką umowę podpisaliśmy. Upust zaproponowany przez Orlen był najkorzystniejszy, ale problem w tym, że cena podstawowa, na którą nie mamy żadnego wpływu, została sztucznie zawyżona.
Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław

Inaczej ujmując, przy wyborze oferty analizowano nieznaną, bo ustalaną odgórnie przez Orlen, cenę podstawową i oferowany przez dostawcę upust.

Koszt zakupu paliwa przez MPK Wrocław w grudniu 2022 r. Tomasz Hołod
Koszt zakupu paliwa przez MPK Wrocław w grudniu 2022 r.

Jak ustalana jest cena podstawowa paliwa

W informacji przysłanej nam przez PKN Orlen czytamy: „Standardem jest, że przy tego typu umowach, do rozliczeń stosuje się ceny hurtowe SPOT PKN Orlen, a nie wrażliwy na czynniki zewnętrzne wskaźnik notowań giełdowych Platt’s”.

I zdaniem Krzysztofa Balawejdera właśnie w tym problem:

Orlen nie wylicza swojej ceny. Orlen ją ogłasza, a to, w jaki sposób ją ustala, jest najbardziej skrytą tajemnicą. Nikt nie wie, jakie czynniki wpłynęły na to, że przez ostatnie kilkanaście tygodni wszyscy przepłacaliśmy na stacjach paliw. To uznaniowa decyzja monopolisty.
Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław

– Premier Morawiecki mówi, że stacje Orlenu to tylko jedna piąta rynku. Ale proszę pamiętać, że Orlen i Lotos stanowią 90 proc. rynku hurtowego paliw, więc wszystkie stacje, które państwo odwiedzacie, zaopatrują się w Orlenie. W normalnie funkcjonujących gospodarkach rywalizacja rynkowa powoduje, że te ceny podstawowe są mniej więcej obiektywnie ustalane. W wypadku Polski, gdzie jest monopol, mamy do czynienia z podejrzeniem sztucznie zawyżanych cen, aby zwiększyć dochody – dodaje Balawejder.

Sprawczość jest teraz w rękach prezesa UOKiK

We wtorek, 2 grudnia MKP Wrocław wystąpiło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zbadanie, czy spółka Orlen wykorzystuje pozycję monopolisty do zawyżania cen paliwa.

Galeria zdjęć

– Wnosimy, by UOKiK sprawdził, czy legalna pozycja dominująca, jaką posiada Orlen, jest przez tę spółkę nadużywana poprzez narzucanie nam cen, które są rażąco zawyżone – mówi mec. Małgorzata Ludwik, radca prawny MPK Wrocław.

W kontekście analizy, jaką przeprowadziliśmy na potrzeby przygotowania naszego wniosku, powstaje pytanie: czy ceny narzucone spółce przez spółkę Orlen Paliwa w grudniu 2022 r. były cenami zawyżonymi.
mec. Małgorzata Ludwik, radca prawny MPK Wrocław

Dodatkowym argumentem jest to, że mimo przywrócenia w styczniu 23-procentowej stawki VAT na paliwo, jego ceny na stacjach nie wzrosły.

Na zdjęciu Bartłomiej Ciążyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Wrocławia, podczas konferencji prasowej 3 stycznia 2023 r. Tomasz Hołod
Na zdjęciu Bartłomiej Ciążyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Wrocławia, podczas konferencji prasowej 3 stycznia 2023 r.

– Jesienią paliwo na świecie taniało. I pomimo spadku cen na giełdach światowych, pomimo spadku wartości dolara PKN Orlen cen nie obniżyło. Płacimy za to wszyscy, również instytucje publiczne, samorządy, gminy – wyjaśnia Bartłomiej Ciążyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Wrocławia.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama