Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu zaplanował renowację kamiennego mostu Oławskiego (nad rzeką Oławą łączy ulice Walońską i Na Grobli) na lata 2026-2027. Aktualnie szuka projektanta. Chętni mogą się zgłaszać do 18 listopada.
Bezpieczny, ale wymagający naprawy
Remont jest zalecony w ekspertyzie przeprowadzonej kilka lat temu. Termin jej ważności upływa pod koniec 2027 roku. Zapisano w niej, że do tego czasu obiekt może być bezpiecznie użytkowany na określonych warunkach (np. przy utrzymaniu nośności na poziomie 20 ton).
Eksperci ocenili wtedy, że obiekt wykazuje uszkodzenia obniżające jego przydatność, ale możliwe do naprawy. Stan techniczny większości elementów konstrukcyjnych, takich jak granitowe podpory i ceglane sklepienie, opisali jako niepokojący. „Przecieki przez sklepienie i zawilgocenie podpór przyczyniają się do spadku trwałości mostu” — czytamy w dokumencie z grudnia 2022 roku.
Renowacji wymagają także stalowe lampy i piaskowcowe balustrady.
Most Oławski jest zabytkiem, a ponadto znajduje się na terenie historycznego układu urbanistycznego Przedmieścia Oławskiego, dlatego projekt remontu będzie musiał być skonsultowany z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Jego zastępca, Katarzyna Dziura, wydała już kilka zaleceń. Jednym z nich jest odtworzenie nawierzchni mostu z wykorzystaniem oryginalnych elementów kamiennych. Innym: usunięcie z południowej balustrady istniejącej rury, która „w sposób istotny zniekształca jego kompozycję”.
Jedyny kamienny we Wrocławiu
Pierwszy Oławski przerzucono w XVI wieku przez fosę przy rzece. Rozebrano go prawdopodobnie podczas zasypywania części fosy w XIX stuleciu. Jego fragmenty zostały odnalezione przy remoncie placu Dominikańskiego i budowie tuneli.
Drugi most Oławski – dzisiejszy – wybudowano w 1883 roku według projektu Ferdynanda Aleksandra Kaumanna, który przez niespełna 30 lat pracował jako miejski radca budowlany. Był autorem rysunków innych znanych mostów wrocławskich: Uniwersyteckich i Szczytnickich.
Przeprawa, która połączyła ul. Walońską i Na Grobli, miała na początku inne nazwy. Mówiono o niej most Wygonowy i Bydlęcy, ponieważ miejscowa ludność prowadzała nią bydło na pastwiska rozciągające się na żyznych glebach nadrzecznych. Później przeprawa zyskała przydomek Drewnianego Domu, ponieważ stał przy niej dom zajmowany przez dozorcę składu produktów drewnianych i innych spławianych rzeką. Oficjalnie była jednak mostem Świętego Maurycego, z powodu dobrego widoku na kościół tego patrona.
Przed drugą wojną światową przez most prowadziła linia tramwajowa, którą mieszkańcy dojeżdżali nad rzekę, by popływać łódkami lub potańczyć. Zlikwidowano ją, ale pozostawiono szyny, których części są widoczne do dziś.
W 1962 roku most przeszedł remont kapitalny (wzmocniono go wtedy betonem), z kolei w 1990 roku odnowiono kamienne balustrady, rzeźbione motywy ozdobne (postacie mitologiczne, rośliny i zwierzęta wodne) oraz chodniki, ułożono nawierzchnię z kostki granitowej, izolację oraz zamontowano lampy w dawnym stylu.
Oławski, długi na 74 metry i szeroki na 14 m, jest jednym zachowanym kamiennym mostem w mieście.
Najładniejszy w mieście?