Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Na przełomie lipca i sierpnia funkcjonariusze Straży Miejskiej Wrocławia:
- nałożyli 317 mandatów na kwotę 43 150 zł;
- wydali dyspozycje odholowania 51 pojazdów;
- na koła nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów założyli 2 blokady;
- pouczyli 62 osoby;
- wydali dyspozycje odholowania 12 pojazdów, których stan wskazywał na długotrwałe nieużytkowanie.
Czynności wyjaśniające w sprawie 110 wykroczeń
– Czynności wyjaśniające nie są prawnie zdefiniowane – mówi Beata Dobierała. – Są to działania podejmowane przez funkcjonariusza zmierzające do ustalenia, czy doszło do popełnienia wykroczenia, a jeśli tak, to kto jest sprawcą – dodaje. Jak następnie wyjaśnia Beata Dobierała, takimi czynnościami mogą być:
- wykonanie dokumentacji fotograficznej albo ocena stanu faktycznego na podstawie zdjęć, które zrobiła osoba zawiadamiająca o możliwości popełnieniu wykroczenia;
- sporządzenie notatki służbowej lub urzędowej;
- ustalenie świadków zdarzenia oraz ich wstępne rozpytanie o okoliczności;
- sporządzenie protokołu przesłuchania świadka, pokrzywdzonego, podejrzanego;
- wystąpienie o udzielenie pomocy prawnej do straży gminnej w innej miejscowości, lub do policji;
- wystosowanie wezwania do organu administracji publicznej o przesłanie projektu organizacji ruchu, gdy czynności wyjaśniające dotyczą nieprawidłowego parkowania;
- zlecenie sporządzenia opinii przez biegłego;
- nagranie zdarzenia kamerą.
Ustalanie, kto złamał zakaz zatrzymywania
Mamy oto taką sytuację: funkcjonariusz zauważa pojazd zaparkowany na odcinku drogi, na którym obowiązuje zakaz zatrzymywania się (znak B-36).
Podejmuje czynności wyjaśniające:
- odnotowuje zdarzenie w notatniku służbowym,
- wykonuje dokumentację zdjęciową,
- na przedniej szybie pojazdu, pod wycieraczką, pozostawia wezwanie do stawienia się w ciągu 7 dni.
Po powrocie do jednostki funkcjonariusz przekazuje notatki i zdjęcia do zarejestrowania w programie informatycznym. Funkcjonariusze ustalają właściciela pojazdu w Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Jeśli w ciągu 7 dni kierowca samochodu nie wstawi się do Straży Miejskiej Wrocławia, właścicielowi pojazdu wysyłane jest wezwanie do udzielenia informacji, komu powierzył pojazd w czasie, gdy zauważano złamanie prawa drogowego.
Właściciel może udzielać informacji osobiście w siedzibie Straży Miejskiej Wrocławia lub korespondencyjnie.
Jeśli kontakt z właścicielem jest utrudniony, funkcjonariusz może zwrócić się o pośrednictwo do innych służb, na przykład policji.