wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

8°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: dobra

Dane z godz. 11:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Ciekawostki o wrocławskim MPK. Który tramwaj jest najstarszy? Która linia najdłuższa, a która najkrótsza? Sprawdź!

Ciekawostki o wrocławskim MPK. Który tramwaj jest najstarszy? Która linia najdłuższa, a która najkrótsza? Sprawdź!

Magdalena Pasiewicz,

Kliknij, aby powiększyć
Na zdjęciu widać panie w historycznych strojach stojące na tle zabytkowego tramwaju Tomasz Hołod
Na zdjęciu widać panie w historycznych strojach stojące na tle zabytkowego tramwaju

Czy wiesz, że pierwsza linia elektrycznego tramwaju w Polsce powstała we Wrocławiu? Zastanawiałeś się, jaka jest najdłuższa trasa w mieście, albo która jest najkrótsza? Jak wyglądały pierwsze tramwaje? Kiedy wybuchł pierwszy strajk tramwajarzy i dlaczego? Przedstawiamy garść ciekawostek z historii i dzisiejszej technologii wrocławskiego MPK.

Reklama

Komunikacja zbiorowa we Wrocławiu pojawiła pod koniec XIX wieku. Najpierw tramwaje konne, a po około 10 latach - elektryczne. Te ostatnie, na terenie dzisiejszej Polski najwcześniej były we Wrocławiu.

Trasy nie były spektakularnie długie, ale też ówcześni mieszkańcy Breslau żyli zupełnie inaczej niż teraz. Pracownicy często mieszkali blisko miejsca zatrudnienia, albo w budynkach swoich zakładów pracy, a co bardziej zamożni przechadzali się po parkach drogich dzielnic. W razie podróżowania mieli własne pojazdy. Miasto poza tym było znacznie mniejsze, a wiele z dzisiejszych osiedli było podwrocławskimi wsiami.

Pierwsze wrocławskie tramwaje na... kopytach

Pierwsze tramwaje konne w Europie pojawiły się w Berlinie i szybko pomysł przyjął się też w innych miastach. Wagoniki początkowo były drewniane i osadzone na stalowych ramach z hamulcami i kołami. Ciągnięte przez konia mogły pomieścić ledwie 30 osób. Prędkość, jaką rozwijały, to 10 km/h. Szybko okazało się, że tramwaje zostały doskonale przyjęte przez mieszkańców i zaczęto inwestować w ten środek transportu.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p><strong>Lata 1930-1940&nbsp;, Turystyczny tramwaj konny w zajezdni V Popowice w latach trzydziestych&nbsp;</strong></p> [źródło: Tomasz Sielicki "Wrocławskie tramwaje konne"] fotopolska.eu
Lata 1930-1940 , Turystyczny tramwaj konny w zajezdni V Popowice w latach trzydziestych 

Szyny pojawiły się wszerz i wzdłuż głównych ulic miasta, a z czasem również na mniejszych. Tramwaje kursowały do Popowic, Borka, Dworca Nadodrze, Dworca Głównego czy ul. Krakowskiej.

Powstała także najbardziej charakterystyczna dla Wrocławia: linia okólna. Jej trasa biegła dookoła śródmieścia i łączyła kolejowe dworce najbliżej centrum miasta.

W 1885 r. łączna długość sieci tramwajowej wynosiła już 26 km. Po Wrocławiu jeździło wówczas 80 wagonów malowanych na kolor zielony, do ciągnięcia których spółka BSEG używała ponad 300 koni rasy jutlandzkiej. Każde zwierzę pracowało dziennie ok. 4-5 godzin, więc na trasie trzeba było je kilka razy zmieniać. O ludzi firma już tak nie dbała. Woźnice pracowali ok. 15 godzin dziennie, natomiast konduktorzy jeszcze więcej - nawet 18 godzin. W miesiącu przysługiwało im jedynie 3 dni wolnego od pracy! To doprowadziło w 1889 r. do pierwszego w historii Wrocławia strajku tramwajarzy.
- opisywał Tomasz Sielicki, wratislavianista, historyk transportu, motorniczy MPK, autor książek o wrocławskiej komunikacji miejskiej

Pierwsze tramwaje elektryczne we Wrocławiu, czyli prąd zamiast owsa

Szybko okazało się, że tramwaje to niezły biznes. W 1893 r. tramwaje konne przestały być potrzebne. Propozycja od firmy Elektrische Straßenbahn Breslau, która uruchomiła dwie linie łączące Szczytniki, Rakowiec i Grabiszyn, po których zaczęły kursować tramwaje elektryczne, przyjęła się.

Był to pierwszy przykład tramwaju elektrycznego w dzisiejszej Polsce. Pierwszą zajezdnię dla tych tramwajów zbudowano pod Wrocławiem, w miejscowości Grabiszyn.

- Firma współpracowała z sąsiadującym zakładem Gustava Trelenberga produkującym tabor kolejowy i tramwajowy. Na początku XX wieku fabryka stworzyła jeden z pierwszych w Europie wagonów o konstrukcji stalowej - opisuje Tomasz Sielicki.

Pierwsze autobusy i skok w nowoczesność 

Autobusy we Wrocławiu pojawiły się dopiero w latach 20. XX wieku! Wtedy przyjęte sceptycznie miały z założenia dojeżdżać w miejsca, gdzie tramwaje nie kursowały. Ale był nawet moment, że wycofano je z użytku.

Dzisiaj, 100 lat później od wprowadzenia autobusów jako środka transportu zbiorowego czekamy na takie, które będą jeździć na wodór. MPK Wrocław rozpoczęło testy wyprodukowanego w naszym kraju autobusu wodorowego, który w niedalekiej przyszłości może regularnie kursować po ulicach miasta.

Ile kosztuje energia na tabor tramwajów? Kiedy pojadą autobusy wodorowe we Wrocławiu? Więcej ciekawostek zobaczysz w galerii:

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Lata 1947-1949 , Pamiętacie jeszcze jak na Rynku jeździły tramwaje? Jeździly tam jeszcze pod koniec lat 70. ubiegłego stulecia.&nbsp;</p> fotopolska.eu
Lata 1947-1949 , Pamiętacie jeszcze jak na Rynku jeździły tramwaje? Jeździly tam jeszcze pod koniec lat 70. ubiegłego stulecia. 

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl