Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
W zestawieniu znalazło się tylko 39 uczelni z naszego kraju.
Numer jeden wśród uczelni medycznych i pierwsza trójka w Polsce ogólnym zestawieniu - taki wynik cieszy. Podobny rezultat osiągnęliśmy w tegorocznej edycji innego prestiżowego rankingu, tzw. Listy Szanghajskiej. Jesteśmy uczelnią rozpoznawalną w świecie, wysokie pozycje w ważnych zestawieniach dowodzą, że idziemy we właściwym kierunku.prof. Piotr Ponikowski, rektor Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu
– Z najnowszego rankingu THE WUR wynika, że UMW kształci najlepiej w Polsce. To ważne, bo doskonałość w obszarze dydaktyki to dla nas jedno z kluczowych zadań – dodaje rektor UMW. – Od zeszłego roku wprowadziliśmy wiele unowocześnień, by jeszcze lepiej i bardziej praktycznie uczyć naszych studentów. Dziś widzimy, że to procentuje. I motywuje do dalszych zmian. Kolejny świetny wynik, drugie miejsce w kategorii „research quality”, to z kolei potwierdzenie słuszności naszych aspiracji do statusu uczelni badawczej. Będziemy się do tego intensywnie w najbliższych miesiącach przygotowywać.
18 wskaźników, 5 kategorii
Ranking THE WUR ocenia uczelnie pod względem dydaktyki, badań, transferu wiedzy i perspektyw międzynarodowych. Robi to w oparciu o 18 wskaźników w pięciu kategoriach: nauczanie, środowisko badawcze, jakość badań, perspektywy międzynarodowe oraz przemysł.
Kategoria „teaching”
Kategoria „teaching” obejmuje m.in . reputację nauczycielską, stosunek liczby pracowników do liczby studentów oraz liczbę doktoratów w odniesieniu do licencjatów i pracowników akademickich.
Wysoki poziom kształcenia akademickiego zapewnia nasza aktywna naukowo kadra, rozpoznawalna i uznana na całym świecie. To oni, ich wiedza i kompetencje dydaktyczne powodują, iż absolwenci UMW to marka światowa, zarówno jako praktycy, jak i naukowcy. Mamy nadzieję, że już wkrótce będzie to „marka premium”.prorektor ds dydaktyki i studentów UMW, prof. Agnieszka Piwowar
W opinii prorektor ds. dydaktyki i studentów, kolejny bardzo ważny aspekt wysokiej oceny nauczania akademickiego wg The WUR to wzrost innowacyjności badań i dydaktyki, a także umiejętność skutecznego łączenia tych dwóch obszarów. UMW inwestuje w innowacyjne rozwiązania – nowoczesne metody dydaktyczne, nowe technologie.
Przykładem jest organizacja Centrum Symulacji Medycznych i włączenie zajęć symulacyjnych do programów na szeroka skalę. Wyniki przynosi podnoszenie kompetencji dydaktycznych kadry. Istotne dla rankingu były również innowacje związane z nauczaniem online. Nie do przecenienia jest też wzrost stopnia umiędzynarodowienia – udziału zagranicznych studentów i kadry w kształceniu uniwersyteckim.
„Research quality”
„Research quality” – to kolejna kategoria rankingowa, w której UMW uplasował się na wysokiej pozycji (drugie miejsce w kraju).
Wskaźnik ten bierze pod uwagę zarówno jakość publikacji, jak i liczbę cytowań artykułów publikowanych przez pracowników UMW.
Z THE WUR 2024 wynika, że nasi naukowcy coraz lepiej publikują, a ich prace są coraz częściej cytowane. Choć nie jesteśmy dużą uczelnią, nasze rezultaty publikacyjne spowodowały, że mamy tak wysoką pozycję w rankingu.prorektor ds. nauki UMW, prof. Piotr Dzięgiel
Prorektor ds. nauki podkreśla, że w ostatnich trzech latach nastąpił dynamiczny wzrost dobrych publikacji autorstwa naukowców UMW. Zaowocowało to m.in . trzema kategoriami A przyznanym dla wszystkich ocenianych dyscyplin naukowych w ostatniej ewaluacji. Pod względem publikacji i badań uczelnia wyróżnia się w obszarze nauk klinicznych ze szczególnym wskazaniem na kardiologię.
Na poprawę jakości badań wpłynęły liczne działania UMW w ostatnich latach, prowadzone w ramach tzw. polityki naukowej. To m.in.: finansowanie najlepszych publikacji z funduszy przewodniczących Rad Dyscyplin i rezerwy prorektora ds. nauki, zachęcanie do publikowania w czasopismach o największej wadze czy konkursowy system przyznawania środków na badania naukowe, skierowany głównie do młodych naukowców.