Nowy Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Wrocławia uchwalony uchwałą Nr XXVIII/567/16 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 7 lipca 2016 r. (Dz. Urz. Woj. Doln. z 2016 r. poz. 3530).
Uchwała ta zastępuje uchwałę nr XXXV/780/12 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Wrocławia.
Konieczność uchwalenia nowej uchwały w sprawie Regulaminu wynika ze zmiany przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Nowy Regulamin zasadniczo opiera się na obowiązujących dotychczas, sprawdzonych rozwiązaniach. Zmiany dotyczą zakresu selektywnego zbierania odpadów, który poszerzono o odpady termometrów rtęciowych oraz odzieży i tekstyliów.
Doprecyzowano również warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać pojemniki na odpady komunalne. Uzupełniono zapisy dotyczące rozmieszczenia pojemników lub worków na odpady. Zgodnie z delegacją ustawową, określono w Regulaminie różne sposoby pozbywania się odpadów komunalnych uwzględniając przekazywanie odpadów do odbioru z nieruchomości, przekazywanie do punktów selektywnego zbierania odpadów oraz umieszczanie w ogólnodostępnych pojemnikach.
Zmieniono częstotliwość pozbywania się niektórych odpadów komunalnych, w tym odpadów zielonych, tworzyw sztucznych, metali, opakowań wielomateriałowych, szkła i odpadów wielkogabarytowych. Istotna zmiana dotyczy odpadów szkła, które od 1 stycznia 2017 r. będą przekazywane do odbioru z nieruchomości łącznie (białe i kolorowe) w pojemnikach lub workach koloru zielonego.
Ponadto wprowadzono możliwość utrzymywania pszczół miodnych na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej oraz określono warunki w zakresie utrzymywania pszczół na tych terenach. W związku z utrzymującą się na znacznym poziomie populacją szczurów, wprowadzono nowe obszary i terminy obowiązkowej deratyzacji.