Projekt polepszenia komunikacji zachodnich osiedli z centrum miasta formalnie nazywa się: „Budowa wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej łączącej osiedle Nowy Dwór z centrum Wrocławia”. Miasto Wrocław planuje uzyskać dofinansowania w kwocie ok. 110 mln zł ze środków UE na lata 2014-2020.
Jaki jest cel inwestycji?
Celem Projektu jest uruchomienie szybkiej, atrakcyjnej dla pasażerów i izolowanej od ruchu kołowego komunikacji zbiorowej – tramwajowej i autobusowej w jednym z głównych korytarzy komunikacyjnych zachodniej części Wrocławia (od osiedla Nowy Dwór w rejonie ul. Rogowskiej do pl. Orląt Lwowskich), poprzez:
- wybudowanie nowej jezdni wraz z torowiskiem tramwajowym przeznaczonej tylko dla autobusów i tramwajów,
- włączenie nowej trasy w system autobusowy i tramwajowy w Centrum Miasta.
Spodziewane efekty
Stworzenie atrakcyjnej alternatywy dla dojazdów komunikacją indywidualną do centrum miasta w postaci niezawodnej, regularnej i o atrakcyjnych częstotliwościach komunikacji zbiorowej oraz rowerowej, a tym samym – dzięki synergii trzech czynników tj. zastępowaniu przewozów indywidualnych przewozami zbiorowymi, rowerowymi oraz wykorzystaniu do przewozów zbiorowych - taboru tramwajowego i pojazdów z napędem ekologicznym - przyczynienie się do obniżenia emisji CO2 wywoływanej miejskim transportem we Wrocławiu.
Nowatorskie rozwiązanie w postaci wydzielonej jezdni z wbudowanym torowiskiem dedykowanej wyłącznie transportowi zbiorowemu, wykorzystywane będzie nie tylko przez nowe linie tramwajowej, ale także przez istniejące linie komunikacji zbiorowej, które obecnie są paraliżowane w godzinach szczytu przez kongestię ruchu kołowego na wspólnych trasach, w tym także linię autobusową zapewniającą bezpośrednie połączenie wrocławskiego Portu Lotniczego z Dworcem Głównym PKP.
Tym samym realizacja Projektu przyczyni się do wspierania rozwoju intermodalnego transportu zbiorowego integrującego przewozy kolejowe, tramwajowe, autobusowe i transport lotniczy.
Co aktualnie robimy?
- Wygaszanie aktywności dotyczącej Projektu METROBUS (m.in. formalne kończenie procedur projektowania i środowiskowych, odstąpiono od uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej ).
- Rozpoczęcie prac przygotowawczych budowy wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej
- zmiana w dokumentach dotyczących przyszłego dofinansowania UE (tzw. fiszki projektowe) – dokonano zmiany zakresu i kosztów projektu;
- w dniu 23.06.2015 roku Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zaakceptowało przygotowaną propozycję nowego Projektu (budowa trasy autobusowo-tramwajowej zamiast trasy metrobusowej). Uzyskanie dofinansowania zależeć będzie od oceny projektu i spełnienia wszystkich wymagań związanych z dofinansowaniem UE;
- dokonanie wyprzedzająco pomiarów hałasu wraz z propozycjami działań minimalizujących i ochronnych – dla rejonu pl. Orląt Lwowskich oraz ul. Strzegomskiej od Nowodworskiej do Rogowskiej – wyniki będą znane na początku lipca br;
- uzgodniono przygotowanie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej (w tym opracowanie raportu) – po wykonaniu pomiarów hałasu i analizie wyników;
- wstępnie ustalono tryb i ramowy harmonogram przygotowania inwestycji: formuła „klasyczna” tj. najpierw zlecenie dokumentacji projektowej a następnie roboty budowlane;
- w Zespole ds. Rozwoju Transportu Szynowego przygotowano wytyczne funkcjonalne i techniczne dla nowego zakresu Projektu – rozpoczyna się proces konsultacji wewnętrznych w gronie wydziałów i jednostek merytorycznych – uzgodnione wytyczne staną się elementem SIWZ na projektowanie;
Jest umowa na projekt tramwaju na Nowy Dwór - czytaj więcej
Tramwaj na Nowy Dwór - niebawem przetarg na projekt - czytaj więcej
Jest już przetarg na projekt tramwaju na Nowy Dwór - czytaj więcej
Jakie działania planujemy?
- konsultacje i uzgodnienia wytycznych funkcjonalnych i technicznych;
- dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi dotyczącymi pl. Orląt Lwowskich;
- analiza wyników pomiarów hałasu i ocena ich wpływu na zakres inwestycji (czy będie konieczne zastosowanie ekranówakustycznych, oraz ewentualnie gdzie, jakie?),
- przygotowanie przetargu na dokumentację projektową.
Jakie zadania inwestycyjne trzeba wykonać?
- Budowa pętli tramwajowej w rejonie skrzyżowania Strzegomska/Rogowska
- Przebudowa istniejącej trasy autobusowej na trasę autobusowo-tramwajową na odcinku ul. Strzegomskiej pomiędzy ul. Rogowską i ul. Nowodworską
- Budowa całkowicie nowej, wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej obok ul. Strzegomskiej i Robotniczej od ul. Nowodworskiej do ul. Nabycińskiej, wraz z budową nowego wiaduktu autobusowo-tramwajowego nad linią kolejową w rejonie ul. Strzegomskiej i Wagonowej.
- Budowa trasy autobusowo-tramwajowej na odcinku od ul. Nabycińskiej do pl. Orląt Lwowskich wraz przebudową pl. Orląt Lwowskich i włączeniem nowej trasy w istniejący system autobusowo-tramwajowy.
- Budowa nowej stacji prostownikowej wraz z systemem zasilania dla obsługi trasy tramwajowej.
- Budowa - jako zadanie towarzyszące - wydzielonej drogi rowerowej łączącej trasy rowerowe okolic Nowego Dworu z Centrum Miasta.
Parametry techniczne trasy autobusowo-tramwajowej
Jezdnia autobusowo-tramwajowa, dwukierunkowa, odseparowana od ruchu kołowego, przeznaczona dla ruchu tramwajowego i autobusowego dostępna także dla pojazdów uprzywilejowanych. Długość nowobudowanej trasy (od pętli tramwajowej przy ul. Rogowskiej do pl. Orląt Lwowskich): około 5,3 km.
Jaki jest stan przygotowań do inwestycji?
Faza przygotowania - opracowane koncepcje wybranych odcinków, opracowania branżowe niektórych zagadnień infrastrukturalnych, wybrane elementy analiz środowiskowych.
Ile to będzie kosztować?
Koszty całkowite brutto – wg szacunków ok. 180 mln zł