Większość z nich podpowiedzieli ci, którzy zjedli na WBO przysłowiowe zęby – liderzy zwycięskich projektów z minionych lat.
Zdobądź przychylność na osiedlu
Liczy się każdy głos, ale na swoim osiedlu nie jesteście anonimowi. Możecie to wykorzystać. Sklepy i kawiarnie do których chodzicie, mogą powiesić Wasze plakaty. Informację o WBO może przekazać mailowo szkolna Rada Rodziców, podobnie jak zarządcy nieruchomości. Jeżeli na Waszym osiedlu działają stowarzyszenia, fundacje, instytucje kultury – z pewnością są to dobre adresy, żeby poszukać sojuszników. Cennym wsparciem może okazać się także rada osiedla.
Poszukaj sojuszników wśród administratorów grup
Większość głosów oddawana jest w WBO przez internet. Bardzo ważne dla wyników okazują się osiedlowe grupy. Jeżeli uda Ci się przekonać ich administratorów do wsparcia Twojego projektu, mogą na czas głosowania zmienić swoje banery w tle. W ten sposób projekt będzie widoczny dla tysięcy osób.
Nie zapominaj o seniorach, dzieciach i obcokrajowcach
W WBO głosować mogą wszyscy mieszkańcy Wrocławia – niezależnie od wieku czy narodowości. Miejscami, gdzie zdobędziesz potrzebne głosy, mogą się stać także kluby seniora czy przyszkolne boiska.
Nie popełnij falstartu, pracuj do ostatniej godziny
W głosowaniu liczy się efekt świeżości. Wielu doświadczonych liderów projektów rozpoczyna intensywną kampanię promocyjną na 1 do 3 dni przed głosowaniem. Warto także przypominać się mieszkańcom do ostatniej chwili. W ostatnim dniu głosowania oddawanych jest naprawdę dużo głosów.
Zaangażuj w projekt więcej osób
Nie zrobisz wszystkiego sam. Dziesięć osób może już zdziałać wiele.
Spróbuj przekonać do swojego projektu szkoły, ruchy miejskie, lub… innego lidera
Z przebiegu dotychczasowych edycji WBO wynika, że dużą liczbę głosów zdobywają często projekty, w których promocję zaangażują się szkoły, Rady Rodziców lub ruchy miejskie.
Dobrym sposobem jest również zawiązanie koalicji z innym liderem. Jeśli Twój projekt jest osiedlowy, możesz promować go wspólnie z wybranym projektem ponadosiedlowym. Nie będą dla siebie konkurencją.
Spróbuj zainteresować media
Jeżeli chcesz zrealizować projekt ponadosiedlowy, zainteresuj nim lokalną prasę, radio, telewizję. Dziennikarze są często otwarci na ciekawe, nieoczywiste tematy. Na wroclaw.pl, który jest portalem gminy Wrocław (organizatora WBO), nie wolno nam promować konkretnych projektów. Ale pozostałe media w mieście nie mają takich ograniczeń. Przygotuj dla nich krótką informację (najlepiej wraz ze zdjęciem w przyzwoitej rozdzielczości) i wyślij na adres redakcji. Nie zawsze się uda, ale warto spróbować.
Uściśnij jak najwięcej dłoni
Można powiedzieć, że WBO to trochę taka kampania wyborcza. Osobisty kontakt z wyborcami może przynieść sporo głosów. Nie przegap okazji, by z nimi się spotkać. Zagaić, przekazać ulotkę, opowiedzieć o pomyśle i o samym głosowaniu w WBO. Np. na osiedlowym festynie, lokalnym wydarzeniu czy nawet… pod kościołem, gdzie w każdą niedzielę gromadzi się wiele osób. (Może wymagać to wcześniejszego porozmawiania z proboszczem!)
Zadbaj o kolportaż swoich materiałów promocyjnych
Plakaty lub ulotki możesz zaprojektować samodzielnie korzystając z bezpłatnych aplikacji, takich jak Canva, Photopea czy Piktochart. Na stronie każdego projektu, jak co roku, będzie także dostępny generator plakatów i ulotek.
Większym wyzwaniem może być jednak ich dystrybucja.
Jeśli na Twoim osiedlu dominuje zabudowa wielorodzinna, porozmawiaj ze spółdzielnią mieszkaniową lub zarządcą nieruchomości. Przekonaj go, że Twój projekt jest ważny dla osiedla i najbliższej okolicy. Być może pozwoli Ci umieścić plakaty na klatkach schodowych, a nawet pomoże je rozwiesić?
Co zrobić, jeżeli chcesz powiesić plakat na przystanku, albo w przestrzeni miejskiej? - Lider może na własną rękę promować projekt w przestrzeni miejskiej, również na miejskich nośnikach takich jak np. przystanki. Musi jednak we własnym zakresie pozyskać zgody od ZDiUM lub innego zarządcy. (To samo dotyczy plakatów wywieszanych w budynkach należących do wspólnot mieszkaniowych - wymagana jest zgoda zarządu.) Obiekty należące do urzędu miejskiego są wyjęte z tej zasady - nie można w nich wywieszać informacji promujących konkretny projekt.
Powodzenia!