wroclaw.pl strona główna Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu Przedsiębiorczy Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

15°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:30

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Aktualności
  4. Zwalniani pracownicy Volvo Buses odejdą z odprawami. Prawdopodobnie otrzymają także pomoc w szukaniu nowej pracy
Pracownicy w żółtych kamizelkach idący w kierunku fabryki Volvo Buses Dolnośląska Solidarność
Pracownicy w żółtych kamizelkach idący w kierunku fabryki Volvo Buses

Jest porozumienie w sprawie 1500 osób zwalnianych z fabryki Volvo Buses. Na pewno dostaną pieniądze, a być może również wsparcie w poszukiwaniach nowego pracodawcy. Obecny zakład, w którym niektórzy byli od ponad 20 lat, opuszczą na początku 2024 roku.

Reklama

W marcu pracownicy wrocławskiej fabryki autobusów marki Volvo dowiedzieli się, że firma wygasi produkcję i zamknie zakład. Później otrzymali informację, że 1500 osób obejmie redukcja zatrudnienia. W kwietniu rozpoczęły się negocjacje na temat warunków ich zwolnienia. Interesy pracowników reprezentował zakładowy związek Solidarności.

— Kiedy czegoś nie można odwrócić, trzeba reagować i szukać rozwiązań z myślą o przyszłości — mówi Kazimierz Kimso, przewodniczący dolnośląskiej Solidarności. — Od pierwszego dnia monitorowaliśmy sytuację i szukaliśmy najlepszych wyjść z tej sytuacji dla osób, które tracą pracę — dodaje.

Pracownicy Volvo Buses odbiorą odprawy

Po przeszło miesiącu rozmów strony uzgodniły zasady odejścia. „Zostało podpisane porozumienie (…) w sprawie warunków finansowych pakietu socjalnego dla pracowników objętych redukcją zatrudnienia (…)” — napisał w komunikacie Bogusław Jurgielewicz, przewodniczący MOZ NSZZ „Solidarność” Pracowników Volvo Polska.

Odprawa jest uzależniona od stażu pracy. Najwięcej pieniędzy dostaną osoby, które przepracowały więcej niż 8 lat.

To oznacza, że pracownik z 10-letnim stażem otrzyma 36 000 złotych brutto i 3-miesięczną pensję.

Związkowcy są zadowoleni z wysokości odpraw i przebiegu rozmów. — Kwoty są na poziomie, do którego dążyliśmy. Oczekiwany przez nas cel finansowy, o który zabiegaliśmy, został osiągnięty — przyznaje przewodniczący Kimso.

Oprócz uzgodnionych teraz warunków możliwe są dodatkowe pieniądze z odszkodowań oraz inne formy zadośćuczynienia. „Inne niż finansowe aspekty wsparcia pracowników będą przedmiotem odrębnych rozmów i zawarcia porozumienia w późniejszym terminie” — czytamy w komunikacie Bogusława Jurgielewicza.

Galeria zdjęć

Mogą liczyć na pomoc w szukaniu nowej pracy

Inne formy to pomoc w znalezieniu nowej pracy w branży pokrewnej lub w przekwalifikowaniu się. Ma to duże znaczenie, ponieważ większość odchodzących pracowników pracowała w likwidowanej fabryce przez kilkanaście albo kilkadziesiąt lat. Rekordziści byli w niej od samego początku, czyli od lat 27. — To są wysokiej klasy fachowcy, mistrzowie w swoich obszarach — ocenia Kazimierz Kimso. — Pracowali przecież w manufakturze, gdzie każdy autobus robiony był ręcznie. Przypuszczam, że część znajdzie nową pracę w branży. Pozostałym z pewnością przyda się przypomnienie innych kompetencji — twierdzi przewodniczący.

Jest szansa, że kilkuset zwalnianych pracowników, a może i więcej, dostanie zatrudnienie w szwedzkiej firmie Vargas Holding, która prawdopodobnie przejmie od Volvo Polska przemysłową część oddziału we Wrocławiu. Pierwsze deklaracje padły, podobnie jak podpisy pod listem intencyjnym w tej sprawie.

Vargas to inwestor, który w swoim portfelu ma spółki zajmujące się nowoczesnymi bateriami, stalą i wodorem. We Wrocławiu chce zaangażować kapitał w rozwiązania energetyczne dla domów.

Jesteśmy pod wrażeniem zarówno obiektów, jak i wysoko wykwalifikowanych pracowników zakładu we Wrocławiu. Więcej szczegółów na temat naszych dalszych działań podamy w nadchodzących miesiącach.
Carl-Erik Lagercrantz, dyrektor generalny Vargas Holding

Branża zupełnie inna niż produkcja autobusów, więc wsparcie w zdobywaniu umiejętności jest wskazane. Prezes Volvo Buses wskazała w kwietniu, że najważniejsze jest jednak coś innego.

Kluczowym czynnikiem dla nich (Vargas Holding) jest możliwość zatrudnienia doświadczonej kadry, pracującej w naszej organizacji we Wrocławiu, niezbędnej do uruchomienia działalności oraz przyszłej ekspansji.
Anna Westerberg w komunikacie prasowym grupy Volvo

Prezes Volvo Buses zadeklarowała współpracę z Vargas Holding, władzami lokalnymi i innymi interesariuszami, aby wesprzeć pracowników w poszukiwaniu nowej pracy.

Na współpracę z ratuszem mają nadzieję także przedstawiciele Solidarności. — Chodzi o to, żeby pracownicy przeszli przez tę sytuację z jak najmniejszymi stratami. Mamy nadzieję, że znajdziemy jakieś możliwości wsparcia razem z władzami Wrocławia — mówi Kazimierz Kimso. —Pozytywne wieści otrzymaliśmy z MPK Wrocław, które wstępnie myśli o pomocy w przekwalifikowaniu tych osób na motorniczych, kierowców autobusów lub na inne stanowiska. Jakieś możliwości już pojawiają się na horyzoncie — dodaje przewodniczący dolnośląskiej Solidarności.

Volvo Buses zamyka, ponieważ jest na minusie

Pracownicy Volvo Buses spodziewali się wprawdzie jakichś niekorzystnych dla nich ruchów ze strony pracodawcy, bo produkcja w ostatnim czasie mocno spadała, ale informacja o likwidacji zakładu miała być dla nich zaskakująca.

Powodem wygaszenia fabryki we Wrocławiu jest zmiana modelu biznesowego, na którą firma zdecydowała się, ponieważ od lat generuje straty w Europie. Zastosuje więc rozwiązania efektywne na innych rynkach. Skoncentruje się na produkcji podwozi. Nadwozia weźmie natomiast od innego producenta i tak poskłada pojazdy (autobusy miejskie i międzymiastowe, a także autokary luksusowe) dostarczane na rynek europejski.

Po zwolnieniu 1500 osób z Volvo Buses we wszystkich innych oddziałach firmy Volvo w Polsce pozostanie 2100 pracowników. Jej szefostwo zapewnia, że Wrocław wciąż będzie globalnym centrum dostarczającym usługi biznesowe dla grupy m.in. w zakresie IT, finansów, księgowości i nieruchomości.

Wrocławski zakład produkcyjny jest (jeszcze) największą fabryką autobusów marki Volvo w Europie. Zwalniani pracownicy zostają w niej do końca roku.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl