Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (ang. corporate social responsibility, CSR) to taka strategia zarządzania, która uwzględnia m.in. potrzeby społeczne klientów, kontrahentów i społeczności lokalnej oraz aspekty środowiskowe. Zasady CSR można wdrażać za pomocą różnych narzędzi np. poprzez:
- działania proekologiczne,
- działania na rzecz społeczności lokalnej,
- wolontariat pracowniczy,
- kampanie społeczne,
- zarządzanie łańcuchem dostaw,
- współpracę z przedsiębiorstwami społecznymi.
Więcej na temat form społecznej odpowiedzialności biznesu przeczytasz:
- w rządowym serwisie biznes.gov.pl
- na stronie internetowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Czym zajmują się przedsiębiorstwa społeczne
Przedsiębiorstwa społeczne to np. organizacje pozarządowe, spółdzielnie socjalne lub podmioty kościelne, które przeznaczają całość zysków na działalność społeczną lub reintegrację społeczną i zawodową pracowników, zatrudniają co najmniej 30 proc. pracowników z grup zagrożonych wykluczeniem i są zarządzane w sposób partycypacyjny.
Dla przedsiębiorstw społecznych zysk nie jest najważniejszy – ma służyć tym, którzy potrzebują pomocy. Tego rodzaju przedsiębiorstwa mogą być jednak równorzędnym parterem biznesowym dla Twojej firmy.
Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej zarządza platformą kupujespolecznie.pl, na której znajdziesz oferty dolnośląskich podmiotów ekonomii społecznej (społecznych dostawców). Dzięki tej platformie możesz przyjrzeć się dokładnie oferowanym przez te podmioty produktom i usługom.
Więcej informacji na temat ekonomii społecznej możesz znaleźć także na stronie: ekonomiaspoleczna.gov.pl
Jak firma wpływa na pracowników, klientów, parterów biznesowych czy środowisko naturalne