wroclaw.pl strona główna Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu Przedsiębiorczy Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

2°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 19:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Aktualności
  4. Ile Wrocław zarobi na Jarmarku Bożonarodzeniowym?

Trwają ostatnie prace przygotowawcze i montażowe na Jarmarku Bożonarodzeniowym we Wrocławiu. W piątek 29 listopada jarmark zostanie otwarty. W tym roku gmina Wrocław zarobi na nim ponad 300 tysięcy złotych, ale to nie jedyny zysk dla miasta. Zobacz szczegóły.

Reklama

Jarmark Bożonarodzeniowy promuje Wrocław. Nie mamy morza, ale mamy jarmark

Jarmark Bożonarodzeniowy we Wrocławiu od lat buduje dobry wizerunek miasta. Świadczą o tym wyróżnienia w różnych rankingach w polskich i zagranicznych mediach. Niemiecki „Die Welt” uznał jarmark za jeden z 5 najpiękniejszych w Europie, a amerykański serwis „The Huffington Post” wymienił go wśród 15 najlepszych europejskich jarmarków.

Wrocław znalazł się też na przygotowanej przez Skyscanner liście 10 europejskich jarmarków wartych odwiedzenia. Z kolei "The Guardian” wymienił nas wśród 10 europejskich miast na najlepsze przedświąteczne odwiedziny. W listopadzie 2024 r. zdobył tytuł najlepszego Jarmarku Bożonarodzeniowego w Europie na jednym z największych profili podróżniczych o naszym kontynencie na Instagramie: @europe.

Tysiące odwiedzających jarmark napędzają branżę turystyczną miasta. W grudniu i na początku stycznia wrocławskie hotele mają gości, którzy specjalnie wybrali ten termin.

Z badań wynika, że okres wrocławskiego jarmarku zbiega się z wyraźnym wzrostem liczby wykupionych miejsc noclegowych w naszym mieście - w grudniu jest wyraźny wzrost z listopadowych ok. 100 tysięcy do ok. 120 tysięcy
Michał Guz, Biuro Prasowe Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Michał Guz dodaje, że ten grudniowy wynik to mniej niż w sierpniu, czyli w szczycie sezonu turystycznego, ale prawie tyle, co w lipcu (dane za 2023, same hotele bez najmu prywatnego). Turyści dają zarabiać branży hotelarskiej i gastronomicznej w teoretycznie mniej atrakcyjnym zimowym okresie.

– My się z tego bardzo cieszymy, bo nie tylko budujemy markę Wrocławia. Część zarobków lokalnego biznesu wraca do miejskiej kasy w podatkach. Pod względem liczby turystów w skali roku jesteśmy za Warszawą i Krakowem. Nie mamy morza i latem przegrywamy z Gdańskiem, ale w grudniu, w okresie Jarmarku, to my wychodzimy na trzecią pozycję w Polsce – wylicza Michał Guz.

Blogerzy, influencerzy i touroperatorzy promują wrocławski Jarmark Bożonarodzeniowy

Aleksandra Śliwińska z Wrocławskiej Organizacji Turystycznej podkreśla, że Jarmark Bożonarodzeniowy we Wrocławiu ma duży wpływ na promocję miasta.

W zeszłym roku było wielu gości z Czech, a w tym będzie jeszcze więcej, bo od 15 grudnia startuje Baltic Express-połączenie kolejowe Praga-Gdynia (przez Wrocław), które 4 razy dziennie przewiezie szybko i tanio naszych sąsiadów właśnie na jarmark. Na tegoroczną edycję Jarmarku Bożonarodzeniowego we Wrocławiu mamy gości z Finlandii, Węgier i Izraela, są to dziennikarze, blogerzy, influencerzy i touroperatorzy, którzy chcą zobaczyć jak jarmark funkcjonuje i zaprezentować go w swoich materiałach
Aleksandra Śliwińska, Wrocławska Organizacja Turystyczna. 

Wrocław pojawia się w tych publikacjach w towarzystwie takich miast jak m.in. Wiedeń, Mediolan, Salzburg, Frankfurt, Praga, Kopenhaga, Madryt, Bruksela, Amsterdam, Brugia, Helsinki czy Turyn. - Taka bezpłatna reklama świadczy o tym, że Wrocławski Jarmark Bożonarodzeniowy jest bardzo dobrym narzędziem promującym nasze miasto - dodaje M. Guz. 

Organizacja jarmarku przynosi wiele korzyści. Turyści zostawiają pieniądze w mieście

Na Jarmarku zarabiają setki lokalnych firm, które płacą podatki w naszym mieście. Goście przy okazji odwiedzają również inne miejskie atrakcje i tam zostawią swoje pieniądze. Przychody wrocławskich przedsiębiorców pośrednio zwiększają przychody miasta
Małgorzata Golak, dyrektor Biura Rozwoju Gospodarczego Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Kto jest organizatorem Jarmarku Bożonarodzeniowego we Wrocławiu i jak go wybrano?

Umowy na organizację jarmarku gmina Wrocław ma na trzy kolejne edycje. Obecną podpisano w konsekwencji konkursu rozstrzygniętego w sierpniu 2024, czyli obowiązuje ona na Wrocławski Jarmark Bożonarodzeniowy w latach 2024/25, 2025/26, 2026/27.

– Operatorem wydarzenia zgodnie z tą umową jest Agencja Artystyczna Pianoforte. W tegorocznym konkursie startowały dwa podmioty w jawnym konkursie ogłoszonym w Biuletynie Informacji Publicznej, ale tylko oferta Pianoforte spełniła wymogi formalne i merytoryczne – mówi Michał Guz z wrocławskiego magistratu. 

Jarmark Bożonarodzeniowy we Wrocławiu. Kiedy otwarcie? Terminy

Zgodnie z aktualną umową, Wrocławski Jarmark Bożonarodzeniowy będzie trwał od ostatniego piątku listopada – w tym roku od 29 listopada do 7 stycznia.

Ile na Jarmarku Bożonarodzeniowym zarabia gmina Wrocław?

W myśl obecnej umowy, zawartej w 2024 na trzy kolejne edycje Wrocławskiego Jarmarku Bożonarodzeniowego, operator płaci 2 zł netto dziennie za metr kwadratowy za zajęcie swoimi domkami Rynku i przyległych ulic.

– Przy takiej liczbie domków, jaką przygotował na Jarmark 2024/2025 oznacza to ponad 300 tysięcy zł brutto za całą tę edycję. Niezależnie od tego, operator podzieli się z miastem przychodem z wynajmu domków. W tej edycji gminie Wrocław przysługuje 5% od tego przychodu, w kolejnej 7%, w jeszcze kolejnej - 10 % (powiększone o VAT). Wysokości tego procentowego składnika (wyrażonej konkretną kwotą w złotych) za obecną edycję jeszcze nie znamy – wylicza Michał Guz.

W poprzednich latach gmina Wrocław nie pobierała opłat za organizację jarmarku

Michał Guz dodaje, że w przeszłości miasto nie pobierało opłat za organizację jarmarku. W zamian operator wydarzenia był zobowiązany do szeregu świadczeń na rzecz gminy Wrocław. Organizował na przykład na jarmarku różne wydarzenia, animacje, darmowe warsztaty dla dzieci z wrocławskich placówek edukacyjnych. Udostępniał za darmo część domków w ramach inicjatywy "Wrocław Społecznie i Lokalnie" (szczegóły poniżej).

– W ubiegłym roku opłata pobierana przez Wrocław już się pojawiła i wynosiła 61,5 tys. zł brutto. Należy zaznaczyć, że już wtedy była ona pod względem wysokości druga w Polsce po Krakowie. Teraz kwota jest wyższa i jest to naturalny etap rozwoju marki, jaką jest Wrocławski Jarmark Bożonarodzeniowy. Poprzeczka oczekiwań idzie stopniowo w górę, w miarę coraz większego rozgłosu, jaki uzyskuje to wydarzenie – dodaje Michał Guz.

Wrocław Społecznie i Lokalnie na Jarmarku Bożonarodzeniowym

W ramach inicjatywy „Wrocław Społecznie i Lokalnie” operator jarmarku udostępnia gminie Wrocław bezpłatnie 7 stoisk (domków), dla 50 wystawców, którzy w trybie rotacyjnym będą prezentować, to czym się zajmują. Są to rękodzielnicy, wytwórcy produktów regionalnych, organizacje społeczne.

– Często są to podmioty, jak np. małe rodzinne firmy. Dla nich udział w projekcie „Wrocław Społecznie i Lokalnie” to jedyna szansa na pokazanie swoich wyrobów na tak eksponowanym wydarzeniu i świetna promocja. W tym roku do tej inicjatywy mieliśmy aż 70 chętnych. To rekordowa liczba. Kolejne, czyli ósme stoisko gmina Wrocław dostaje bezpłatnie na swoje cele promocyjne, edukacyjne, informacyjne – mówi Michał Guz.

Miasto ma zagwarantowane także inne liczne świadczenia ze strony operatora. Są to np. scena wraz z obsługą (nagłośnienie, konferansjer, dekoracje), wydarzenia artystyczne, warsztaty dla dzieci z wrocławskich przedszkoli i szkół podstawowych. Wspólnie z Pianoforte (oraz z odpowiednimi służbami) gmina Wrocław uzgadnia również kwestie dostępności i bezpieczeństwa na Jarmarku.

Czy gmina Wrocław finansuje organizację Jarmarku Bożonarodzeniowego?

We Wrocławiu jarmark jest wydarzeniem, które w całości finansowane jest przez organizatora. Ponosi on koszty związane z budową i transportem całej infrastruktury, utrzymaniem porządku i bezpieczeństwa, koszty związane z zapewnieniem toalet (dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami), koszty energii i wody oraz promocji
Małgorzata Golak, dyrektor Biura Rozwoju Gospodarczego Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Małgorzata Golak dodaje, że organizator również w całości finansuje wydarzenia artystyczne - koncerty, widowiska, animacje i warsztaty. Każdego roku dzieci z wrocławskich przedszkoli i szkół, uczestniczą w bezpłatnych Warsztatach Świątecznych (w tym roku to ok. 300 najmłodszych ale bywały lata gdzie z warsztatów skorzystało prawie 800 dzieci). Dodatkowo na jarmarku znajdują się atrakcje, z których dzieci mogą korzystać zupełnie za darmo - Bajkowe Domki gdzie dzieci mogą posłuchać bajeczek, interaktywna Fabryka Prezentów Św. Mikołaja, sanie Św. Mikołaja, Domek Grzybek i inne.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl