O planach budowy Centrum ds. Badań, Rozwoju przedstawiciele Mondelēz International informowali w maju ubiegłego roku, czytaj – Inwestycja za 15 mln USD koło Wrocławia. W środę, 8 czerwca, wmurowano kamień węgielny pod nową inwestycję. Obiekt powstanie w Bielanach Wrocławskich, gdzie koncern ma już zakład (do 2010 r. należał on do Cadbury).
– Otwieramy nowy rozdział w historii naszej globalnej sieci ośrodków badawczo-rozwojowych. Polska jest dla nas kluczowym rynkiem o znaczącym potencjale wzrostu i jednym z naszych najważniejszych rynków w Europie Środkowej. Dlatego właśnie tu tworzymy centrum badawczo-rozwojowe o światowym zasięgu. Polska, a Wrocław w szczególności, to doskonała lokalizacja, a także miejsce, w którym tak lubiane przez miliony Polaków marki, jak Milka, belVita, Oreo i wiele innych, będą nabierały smaku − mówi Rob Hargrove, wiceprezes Zarządu ds. Badań, Rozwoju i Jakości w Mondelēz International.
– Decyzja Mondelez International o otwarciu globalnego Centrum Badań i Rozwoju w rejonie Wrocławia to doskonała informacja, potwierdzająca, że aglomeracja wrocławska jest postrzegana przez międzynarodowe i polskie firmy nie tylko jako dobra lokalizacja dla zakładów produkcyjnych, ale również dysponująca wysoko wykwalifikowanymi inżynierami i znaczącym potencjałem akademickim. Przedsiębiorcy działający w naszym regionie nie tylko wytwarzają, ale także projektują i rozwijają tu swoje produkty i usługi. Przekłada się to na ciągle rosnącą liczbę miejsc pracy, dających bardzo dobre perspektywy rozwoju zawodowego. Cieszy nas także ciągły rozwój zakładu, działającego od wielu lat w Bielanach Wrocławskich, którego znaczenie rośnie, także po wejściu w struktury Mondelez International, co nastąpiło w 2013 roku – podkreśla Łukasz Czajkowski, dyr. Centrum Wspierania Biznesu ARAW SA we Wrocławiu
W centrum prowadzone będą badania m.in. nad jakością, opakowaniami, preferencjami i oczekiwaniami konsumentów, a oprócz przestrzeni biurowej, wyposażone będzie w nowoczesne laboratoria, sprzęty i urządzenia konieczne do prowadzenia badań.
– Dzięki temu w Polsce będziemy realizować kilka ciekawych projektów dla dwóch kategorii: czekolady i ciastek. To fantastyczna perspektywa rozwoju i niesamowite możliwości – mówi Zoltán Novák, prezes zarządu Mondelez Polska.
Praca dla 250 specjalistów
Koncern poszukuje pracowników do Centrum Badań i Rozwoju. Chodzi o inżynierów, technologów żywności, kontrolerów jakości czy testerów czekolady. Obecnie zatrudniono już ok. 70 osób, ale praca będzie dla 250. Aktualne oferty znajdują się na stronie firmy. Będzie także możliwość współpracy dla partnerów zewnętrznych.
− Oprócz szerokiego zakresu prac badawczych, testów i tworzenia nowych rozwiązań, a także najbardziej innowacyjnych technologii, pozyskujemy do swojego zespołu najlepszych specjalistów w swojej klasie i chcemy wykorzystać cały ich potencjał, aby dostarczać naszym konsumentom produkty, których poszukują i kochają − wyjaśnia Adam Gajewski, dyrektor nowego Centrum Badań i Rozwoju.
− Wrocław jako polska „dolina krzemowa” jest dla nas doskonałą lokalizacją, a tutejsze renomowane uczelnie techniczne edukują wysokiej klasy specjalistów – właśnie takich ludzi potrzebujemy w naszym nowym centrum − dodaje Rob Hargrove.
Mondelēz International w Polsce ma 7 fabryk zlokalizowanych w: Bielanach Wrocławskich, Skarbimierzu, Jankowicach, Cieszynie, Jarosławiu i Płońsku. Przedsiębiorstwo zatrudnia w Polsce ponad 3500 osób. Jest tu wiodącą, od 24 lat obecną na naszym rynku, firmą branży spożywczej. Jej oferta obejmuje znane marki kategorii przekąsek, takie jak: czekolady: Milka i Alpen Gold, wafelki Prince Polo, batony 3BIT, ciastka: Milka, OREO, belVita, Petitki, Lubisie, Delicje, San, Łakotki oraz cukierki Halls.
Mondelez Polska jest częścią rodziny firm Mondelēz International, Inc. Pod zmienioną nazwą funkcjonuje w Polsce od 29 kwietnia 2013 r. Zatrudnia blisko 3300 pracowników i jest liderem na rynku czekolady i ciastek markowych w Polsce. Mondelēz International (dawniej Kraft Foods) to globalny potentat branży przekąsek, którego dochód netto w 2015 roku wyniósł około 30 miliardów USD.
Wrocławskie centra badawczo-rozwojowe
Działalność badawczo-rozwojowa, powiązana z nią infrastruktura oraz kapitał ludzki stają się coraz silniejszym atutem aglomeracji wrocławskiej oraz całego regionu Dolnego Śląska, zarówno jeżeli chodzi o rozwój firm polskich, jak i pozyskiwanie projektów inwestorów zagranicznych. Sfera B+R zaczyna być uznawana za lokalną specjalizację Wrocławia na tle innych ośrodków miejskich. Ponad 24 tys. zatrudnionych w 72 centrach usług biznesowych (BSS) we Wrocławiu – to oznacza, że miasto jest wśród liderów nowoczesnych usług dla biznesu. Tak wynika z raportu „10 lat sektora BSS w Polsce” autorstwa PAIiIZ i Hays Poland. BSS. Czytaj więcej – Wrocław wśród liderów nowoczesnych usług dla biznesu.
– Atutem Wrocławia jest bez wątpienia obecność renomowanych centrów B+R takich firm, jak: Nokia, Dolby Laboratories, Viessmann, UTC Aerospace Systems, 3M czy Diehl Controls. Fakt, że takie znane marki wybrały Wrocław na swoją lokalizację, świadczy dobitnie o tym, że jest to miejsce z dużym potencjałem, w którym dostępność wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej jest często decydującym faktem przemawiającym na naszą korzyść – uważa Dariusz Ostrowski, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.
Czytaj także – Dolnośląskie centra badawczo-rozwojowe [ANKIETA]