Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Nie ma w Polsce drugiego, tak dobrze rozbudowanego węzła kolejowego, jak ten wrocławski. Od 12 czerwca pasażerowie zyskają 11. kierunek połączeń kolejowych ze stolicy Dolnego Śląska. Po 22 latach pociągi wracają na trasę do Świdnicy przez Sobótkę. Na torach pojawią się hybrydy Kolei Dolnośląskich.
W poniedziałek, 6 maja, odbył się inauguracyjny przejazd pociągu na trasie Wrocław-Świdnica. Na stacji w Kobierzycach czekała orkiestra dęta. W Sobótce na dworcu oddano okolicznościową salwę ze starej armaty. Były przemówienia i odświętna atmosfera.
W godzinę z Wrocławia do Świdnicy
Szybkie połączenie z centrum miasta zyskają nie tylko mieszkańcy podwrocławskich miejscowości, ale i sami wrocławianie. Podróż z przystanku Wrocław-Partynice, zlokalizowanego przy ul. Zwycięskiej na dworzec Wrocław Główny, zajmie zaledwie 11 minut.
Poniżej pół godziny dojedziemy do dworca Głównego z miejscowości z terenu gminy Kobierzyce. W 45 minut z Sobótki. Przejechanie całej trasy ze Świdnicy zajmie około godziny, a pociągiem przyśpieszonym nawet szybciej.
Specjalnie do obsługi tej trasy Koleje Dolnośląskie kupiły pociągi hybrydowe Impuls 2 – komfortowe, przestronne składy z wygodnymi fotelami i czytelnym systemem informacji pasażerskiej.
Na razie osiem par pociągów. Bilet normalny po 17,80 zł.
Na trasę wyjedzie osiem par pociągów – wśród nich znajdą się również połączenia przyśpieszone, które zatrzymują się tylko na niektórych przystankach. Pociągi przyśpieszone pokonają całą trasę nawet w 56 minut.
Za bilet normalny na pociąg osobowy relacji Wrocław – Świdnica pasażerowie zapłacą 17,80 zł. Podróż na trasie Wrocław – Sobótka to koszt 13 zł. Bilety można nabywać w kasach, w aplikacji Koleo lub u drużyny konduktorskiej w pociągach KD.
W lecie do pociągów dołączą wagony na rowery
W sezonie letnim, od początku lipca dodatkowym udogodnieniem na linii nr 285 będą weekendowe pociągi dla rowerzystów, chcących się wybrać na wycieczkę np. w okolice masywu Ślęży.
Bardzo się cieszę, że potencjał turystyczny województwa zwiększa się poprzez połączenia kolejowe pod masyw Ślęży, ale pociąg jedzie dalej i odkrywa region wokół Świdnicy i Zagórza. Cieszę się, że w pociągu podczas przejazdu promocyjnego znalazło się miejsce dla mojego roweru i z niecierpliwością czekam na specjalne wagony rowerowe, które szykuje spółka Koleje Dolnośląskie.Krzysztof Maj, członek zarządu województwa dolnośląskiego
W załadunku rowerów na wyznaczonych stacjach pomagać mają wzmocnione drużyny konduktorskie. Będzie się on odbywać wyłącznie na stacjach Wrocław Główny, Sobótka Zachodnia oraz Świdnica Przedmieście.
Na trasie znajdzie się 14 przystanków
Pociągi mają jeździć z prędkością nawet do 120 km/h. Na trasie między Wrocławiem Głównym, a Świdnicą Miasto podróżni skorzystają z 14 przystanków z nowymi peronami:
- Wrocław Wojszyce
- Wrocław Partynice
- Bielany Wrocławskie
- Domasław
- Kobierzyce
- Wierzbice Wrocławskie
- Pustków Żurawski
- Rogów Sobócki
- Sobótka
- Sobótka Zachodnia
- Szczepanów
- Marcinowice
- Pszenno
- Świdnica Przedmieście
Przystanki są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Podróżni mogą liczyć na jasne oświetlenie oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Na peronach są wiaty i ławki oraz stojaki na rowery.
Kiedyś pociąg dojeżdżał aż do Jedliny-Zdrój
Dodajmy, że przed 2000 rokiem pociągi na trasie nr 285 jechały aż do pięknej, położonej pomiędzy Górami Wałbrzyskimi i Sowimi, Jedliny-Zdroju. Docelowo tak ma być, bo górski fragment tej trasy, między Świdnicą a Jedliną, również jest rewitalizowany.
Wartość inwestycji rewitalizacji linii nr 285 to niemal 217 mln zł. Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” był współfinansowany ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.