Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Urząd Marszałkowski zapowiada, że w styczniu zostanie ogłoszony przetarg, a zgodnie z planem kierowcy ruszą nową trasą w 2026 roku.
Wreszcie! To słowo powinno wystarczyć za cały komentarz. Bo my, wrocławianie, od kilku lat słyszymy o dokończeniu tej drogi. Może tym razem zamiast opowieści szeregu polityków z grona PiS i ich przybudówki Bezpartyjnych Samorządowców będzie realne działanie? Na razie to jest zapowiedź przetargu, potem trzeba go skutecznie rozstrzygnąć i sfinansować budowę.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Wschodnia Obwodnica Wrocławia - niepełnia szczęścia
Obecnie do dyspozycji jest trasa od Grota Roweckiego, która biegnie przez Żerniki Wrocławskie (na południe od Wojczyc, Jagodna i Brochowa), Świętą Katarzynę (tuż za Bieńkowicami) i Siechnice, dalej przez Blizanowice, Łany, Wojnów do Długołęki, gdzie dochodzi do Łącznika Długołęka i stanowi dojazd do A8 i S8 a także drogi 368 do Oleśnicy.
Brakujący odcinek może nie jest spektakularny, jeśli chodzi o długość, ale niezwykle istotny. Dzięki niemu zarówno wrocławianie, jak i mieszkańcy okolicznych miejscowości, będą mieli znacznie lepsze możliwości komunikacyjne.
Teraz są skazani na wjazd do Wrocławia oblężoną al. Karkonoską. Wjeżdżając od Grota-Roweckiego korkują Zwycięską. Za trzy lata możliwości dotarcia na Klecinę, Oporów czy Grabiszyn i Grabiszynek z miejscowości położonych na południu i wschodzie Wrocławia będzie więcej.
My, wrocławianie, dobrych kilka lat temu przekazaliśmy Urzędowi Marszałkowskiemu działki pod tę drogę i daliśmy 33 mln zł dotacji na jej budowę. A co mamy jak dotąd? Zamiast obwodnicy od roku południe Wrocławia korkuje się jeszcze bardziej, bo na razie Wschodnia Obwodnica Wrocławia prowadzi wszystkie samochody z północy i wschodu w zakorkowaną już Grota-Roweckiego i Zwycięską. Trzymamy kciuki za jak najszybszą budowę tej trasy. Gdyby to od nas zależało droga byłaby gotowa kilka lat temu.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Wschodnia Obwodnica Wrocławia i pierścień wokół miasta
Gdy Wschodnia Obwodnica Wrocławia będzie gotowa, miasto będzie otoczone pierścieniem: od południa, zachodu i północy stanowi go A4 i A8 (Autostradowa Obwodnica Wrocławia), a dalej od północy, wschodu na południe Wschodnia Obwodnica Wrocławia. Taki układ komunikacyjny z pewnością uwolni niektóre wrocławskie ulice od części ruchu.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei zapowiada, że przetarg zostanie ogłoszony w styczniu. Kiedy ruszy budowa, to już zależy od wielu czynników. Dwa główne - cena, jaką zaproponują potencjalni wykonawcy oraz to, czy będą się odwoływać od decyzji komisji przetargowej.
W wariancie optymistycznym, gdyby przetarg poszedł gładko, budowa może rozpocząć się w drugim lub trzecim kwartale przyszłego roku. Ma potrwać 3 lata. Z wyjątkiem okolic Wysokiej droga będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku oraz szerokie pobocze. Ronda są zaprojektowane pod wlot drogi czteropasmowej, co ewentualnie w przyszłości ułatwi poszerzenie całej trasy do czterech pasów. Wykonawca będzie musiał wznieść dwa obiekty inżynieryjne - wiadukt nad torami kolejowymi oraz most nad Ślęzą.
Budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia - czas, pieniądze i protesty
Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu, informuje, że samorząd wojewódzki na inwestycję ma zapewnione finansowanie w wysokości 200 mln zł. To może być wystarczającą kwotą. Cztery lata temu jeden z wykonawców chciał za projekt i wybudowanie tego odcinka prawie 170 mln zł. Urząd Marszałkowski dysponował wówczas 64 mln zł i unieważnił przetarg. Biorąc pod uwagę wzrost kosztów, 200 mln zł za samo wykonanie, bez projektowania, może wystarczyć.
Władze województwa, zarówno rządowe, jak i samorządowe, władze Wrocławia i okolicznych gmin, zgodnie popierały i popierają budowę obwodnicy. Podobnie jak dużą część mieszkańców i kierowców. Mimo to obwodnica stanowi kontrowersyjną inwestycję, szczególnie na odcinku, który dziś uzyskał zgodę na budowę. Część mieszkańców wsi Wysoka protestuje przeciw budowie drogi w pobliżu ich domów. Zapewne będą starali się również podważyć dziś wydane zezwolenie. Jednak ewentualne protesty, odwołania czy sprawy sądowe nie wstrzymują trybów machiny inwestycyjnej.
WOW poprawi sytuację, ale rozbudowa A4 dobije Wrocław
Prezydent Wrocławia ma jednak wątpliwości, czy problemy komunikacyjne Wrocławia zostaną rozwiązane wraz z zamknięciem pierścienia drogowego wokół miasta. Martwi go decyzja GDDKiA o rozbudowie autostrady A4 w obecnym śladzie, zamiast budowy nowej, oddalonej od Wrocławia.
- Cieszy mnie zgoda pana wojewody na budowę południowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Smuci, że ta sama rządowa administracja - jako Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - chce rozbudować A4 w starym śladzie. Wraz ze Wschodnią Obwodnicą wszystko spotka się na już przeciążonym Węźle Bielańskim i samochodami zaleje południe Wrocławia, Wysoką i Kobierzyce - ubolewa Jacek Sutryk. - Ale w tej sprawie będziemy jeszcze działać, licząc, że te krótkowzroczne pomysły uda się odkręcić w rozmowie z nowymi władzami.