wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

11°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 00:05

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Droga hamowania tramwaju jest długa. Nie narażaj się!
Kliknij, aby powiększyć
Pokaz hamowania na Zajezdni Tramwajowej Ołbin. Pojazdy jechały z tą samą prędkością i zaczęły hamować w tym samym momencie. Tramwaj zatrzymał się 8 metrów dalej niż samochód. Fot. Bartosz Chochołowski
Pokaz hamowania na Zajezdni Tramwajowej Ołbin. Pojazdy jechały z tą samą prędkością i zaczęły hamować w tym samym momencie. Tramwaj zatrzymał się 8 metrów dalej niż samochód.

MPK w swojej zajezdni zaprezentowało, jak bardzo różni się droga hamowania samochodu i tramwaju. Rozpędzone do tej samej - znikomej - prędkości pojazdy zaczęły hamować w tym samym momencie. Tramwaj zatrzymał się aż osiem metrów dalej niż samochód. Gdyby pojazdy hamowały przed przejściem dla pieszych, to auto stanęłoby tuż przed nim, a tramwaj jedną trzecią swojej długości za nim. 

Reklama

Tramwaj jadący z prędkością zaledwie 30 km/h potrzebuje nawet 25-30 metrów na wyhamowanie. Jesienią drogę hamowania wydłużają liście na torach, a gdy panuje zimowa aura - to mokre i przysypane śniegiem torowisko.

Nasze zachowanie na drodze: pieszych, rowerzystów, kierowców, jest bardzo ważne, bowiem w takiej aurze, w tak trudnych warunkach, łatwo o drobny błąd, który niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje.
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław

MPK Wrocław apeluje: zachowaj ostrożność!

Należy wziąć pod uwagę jeszcze czas reakcji motorniczego. W pochmurny dzień, albo po zmroku, czyli już po godzinie 16, nie zobaczy zbyt wcześnie na szaro lub czarno ubranego pieszego. Dlatego MPK apeluje - zachowajmy ostrożność. Miejmy też na uwadze, że przepis mówiący o tym, że pieszy sygnalizujący chęć wejścia na przejście ma pierwszeństwo, nie dotyczy tramwajów.

Ten wyjątek wynika z tego, że nawet gdyby motorniczy chciał przepuścić pieszego, to nie jest w stanie wyhamować odpowiednio wcześnie. Nawet używając hamulców awaryjnych. A ich zastosowanie jest ostatecznością, bowiem podczas takiego hamowania mogą poprzewracać się pasażerowie. 

Hamowania awaryjnego zapewne miała okazję doświadczyć część pasażerów - zdarza się to w warunkach normalnego ruchu drogowego, gdy motorniczowie próbują uniknąć kolizji czy potrącenia pieszego bądź rowerzysty. Poza szarpnięciem uruchamiają się również dzwonki w tramwaju. Jest nieprzyjemne i głośno. 

Na zajezdni Ołbin, gdzie w zimowych warunkach MPK zrobiło pokaz hamowania, motorniczy zatrzymywał swój tramwaj właśnie używając hamulców awaryjnych oraz piasecznicy. Podsypywany pod koła piasek skraca drogę hamowania.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl