Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
To już kolejne testy przeprowadzane dzięki współpracy Działu ds. Smart City UM Wrocławia z firmami dostarczającymi tego typu rozwiązania w ramach projektu CityLab.
Obecnie testowane są dwa urządzenia wyprodukowane przez wrocławską firmę INPEAK
SEGMENTS-CAM, czyli specjalna kamera rejestrująca różne zdarzenia na skrzyżowaniach
Jest ona umieszczona obecnie nad skrzyżowaniem ul. Św. Mikołaja z Nowym Światem. Mierzymy tu przede wszystkim ruch pieszy i rowerowy. W tym drugim rozróżniamy rejestrowane pojazdy ze względu na rodzaj, tj. osoby poruszające się na hulajnogach, rowerach, rowerach cargo, czy dostawców jedzenia.
SEGMENTS-PIR są to małe szare skrzyneczki w 100% samowystarczalne
Nie wymagają podłączenia do zasilania z zewnątrz. Ten system mierzy obecnie liczbę rowerzystów korzystających z trasy rowerowej na al. Karkonoskiej.
Dużym atutem tego rozwiązania jest przede wszystkim to, że ewentualna zmiana lokalizacji nie wymaga dużego nakładu pracy i środków. W przypadku pętli indukcyjnych montowanych w podłożu taka ingerencja jest o wiele bardziej czasochłonna i generująca dodatkowe koszty.
Testy rozpoczęły się w maju i potrwają do połowy stycznia 2023 roku
W przypadku pozytywnych wyników miasto nie wyklucza możliwości zakupu tego typu rozwiązania, które umożliwi całoroczne pomiary natężenia ruchu rowerowego we Wrocławiu. BZM wraz z WIM opracowało mapę do potencjalnego zamontowania kamer i liczników w wersji podstawowej i rozszerzonej obejmującej ponad 80 lokalizacji.
Po co miastom liczniki do automatycznego pomiaru ruchu rowerowego?
We Wrocławiu co dwa lata od 2006 roku prowadzone są pomiary natężenia ruchu rowerowego na kilku wybranych skrzyżowaniach. Pomiary są robione ręcznie przez kilka dni – zazwyczaj na początku czerwca. Dzięki nim wiemy, w których miejscach przyrasta ruch rowerowy i czy nowe inwestycje mają na to wpływ.
Metoda ta pozwala na pozyskanie dodatkowych danych, takich jak płeć rowerzysty, czy to na jakim rowerze jeździ, nie pozwala ona natomiast na bieżąco sprawdzać, w jaki sposób na co dzień kształtuje się ruch rowerowy w mieście w zależności od pogody, pory dnia czy pory roku.
Dzięki automatycznym pomiarom ruchu takie dane mamy niemal natychmiast, możemy dzięki temu sprawdzać, czy realizowane przez nas działania przyczyniają się do tego, że ludzie przesiadają się na rowery. Takie informacje są potrzebne zarówno przy planowaniu i realizowaniu nowych inwestycji rowerowych - jesteśmy w stanie sprawdzić jak zmienia się ruch na danej trasie po oddaniu do użytku kolejnego odcinka, jak również przy organizacji akcji promujących i popularyzujących jazdę rowerem.
Możemy np. sprawdzić, czy opady deszczu znacząco wpływają na liczbę rowerzystów, czy może jest to bardziej uzależnione od jakości rowerowej infrastruktury w danym miejscu. Dane pozyskane z automatycznego zliczania rowerzystów mogą pomóc również w zachęcaniu kolejnych mieszkańców do przesiadania się na rower – dane pokazujące, jak wiele osób korzysta z jednośladów może przekonać do zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych kolejnych, jeszcze niezdecydowanych – tłumaczy Urszula Jagielnicka z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Dane na temat natężenia ruchu rowerowego w mieście są również kluczowe przy ocenie realizacji założeń Wrocławskiej Polityki Mobilności oraz Polityki Rowerowej Wrocławia, a więc pozwalają ocenić pracę, wkładaną w rozwój ruchu rowerowego we Wrocławiu.