Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Poznaliśmy wyniki pomiarów natężenia ruchu rowerowego we Wrocławiu. Badania przeprowadzono w czerwcu 2022 roku na 14 wybranych skrzyżowaniach. Jeździ tam od ponad 6 proc. do blisko 17 proc. więcej rowerzystów niż w tych samych miejscach cztery lata temu.
A tylko w jednym z miejsc jeździło mniej jednośladów. Porównano rok 2022 z rokiem 2018. Pominięto badania z 2020 roku, w którym wpływ na mniejszą liczbę rowerzystów na ulicach miała epidemia koronawirusa. Badania zlecił wydział inżynierii miejskiej UM Wrocławia.
Skrzyżowanie numer jeden: Powstańców Śląskich –Swobodna
Okazało się, że najpopularniejszym z przebadanych miejsc było skrzyżowanie ulic Powstańców Śląskich ze Swobodną. W ciągu godziny przejeżdża tam nawet 1067 cyklistów.
Porównaliśmy te dane z danymi systemu ITS, który monitoruje ruch na całym skrzyżowaniu. Wynika z tego, że co czwarty pojazd przejeżdżający przez skrzyżowanie Powstańców Śląskich ze Swobodną w ciągu godziny to rower!Ula Jagielnicka, Biuro Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia
Wybuduj drogę rowerową, a pojawią się tam rowerzyści
Wybuduj trasę rowerową, a pojawią się na niej rowerzyści - tak właśnie stało się na ulicy Grabiszyńskiej, gdzie w 2018 roku oddano do użytku drogę dla rowerów, a ruch jednośladów poszybował tam od razu w górę i w roku 2022 jest o 548 procent większy niż cztery lata temu.
Cztery lata temu jeździły po Grabiszyńskiej 44 jednoślady na godzinę, a w 2022 roku już 285. Do tego na samym pl. Legionów, gdzie także prowadzony był pomiar, ruch rowerowych wzrósł w stosunku do ostatnich pomiarów o blisko 17 proc.
Bardzo ciekawy wniosek płynie też z pomiarów przeprowadzonych na skrzyżowaniu ulic: Braniborskiej z Nabycińską. W tym miejscu ruch rowerowy zwiększył się o ponad 10 procent w stosunku do 2018 roku.
Jednak od razu trzeba zaznaczyć, że część rowerzystów korzysta obecnie również z nowej trasy wybudowanej w ramach TAT, która jako równoległa do Braniborskiej stanowi dla niej wygodną alternatywę – w ciągu godziny przejeżdża nią około 190 rowerzystów.
Skrzyżowania, gdzie mierzono liczbę przejeżdżających rowerzystów na godzinę.
Grabiszyńska / Piłsudskiego – wzrost o 16,7 proc.
- 566 rowerzystów (2022 r.)
- 485 rowerzystów (2018 r.)
ruch rowerowy mierzony tylko na ul. Grabiszyńskiej – wzrost o 548 proc.
Swobodna / Borowska – wzrost o 13,9 proc.
- 418 (2022 r.)
- 367 (2020 r.)
Most Uniwersytecki / Grodzka – wzrost o 13,4 proc.
- 548 (2022 r.)
- 483 (2018 r.)
Powstańców Śląskich / Swobodna – wzrost o 11,7 proc.
- 1076 (2022 r.)
- 963 (2018 r.)
Braniborska / Nabycińska wzrost o 10,5 proc.
- 305 (2022 r.)
- 276 (2018 r.)
Legnicka / Nabycińska – wzrost o 10,3 proc.
- 696 (2022 r.)
- 631(2018 r.)
Most Grunwaldzki / pl. Grunwaldzki – wzrost o 8,7 proc.
- 876 (2022 r.)
- 806 (2018 r.)
Jedności Narodowej / Słowiańska – wzrost o 8,2 proc.
- 185 (2022 r.)
- 171 (2020 r.)
Most Piaskowy / Grodzka – wzrost o 8 proc.
- 608 (2022 r.)
- 563 (2018 r.)
Purkiniego / Wyszyńskiego – wzrost o 7,9 proc.
- 641 (2022 r.)
- 594 (2018 r.)
Dworcowa / Piłsudskiego – wzrost o 7,6 proc.
- 155 (2022 r.)
- 144 (2020 r.)
Kościuszki / Świdnicka – wzrost o 6,7 proc.
- 862 (2022 r.)
- 808 (2020 r.)
Widok / Kazimierza Wlk. – wzrost o 6,6 proc.
- 594 (2022 r.)
- 557 (2018 r.)
Świętego Mikołaja / Nowy Świat – spadek o 1,3 proc.
- 375 (2022 r.)
- 380 (2018 r.)