wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Wrocław ruszył z kampanią Nie stresuj się - kup bilet

W średnio zapełnionym tramwaju lub autobusie wśród stu pasażerów statystycznie jedzie od trzech do pięciu gapowiczów - szacuje magistrat. To do nich skierowana jest akcja "Nie stresuj się  - kup bilet", która ma przekonać pasażerów, że zapłacenie za przejazd bardziej się opłaca niż jazda na gapę. Płacąc oszczędzamy nie tylko pieniądze, ale też zdrowie.

Reklama

- Stresu mamy w życiu bardzo dużo, więc kupujmy bilety, aby kontakt z kontrolerem nie przysparzał nam dodatkowego - wyjaśnia główne założenie kampanii Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia. 

W ramach akcji w tramwajach i autobusach usłyszymy komunikaty zapowiadające możliwą kontrolę i zachęcające do kupna biletu. Na ekranach w pojazdach pojawi się spot wideo, na przystankach plakaty, a w rozgłośniach radiowych spoty. Kampania będzie prowadzona również w mediach społecznościowych. 

Kara to 240 lub 280 zł, a bilet kosztuje 4,60 zł

W 2024 roku komunikacja miejska i aglomeracyjna przewiozła ponad 200 milionów pasażerów - 6,5 miliona więcej niż rok wcześniej. Dochody ze sprzedaży biletów to ważna część finansowania transportu publicznego.

Nas, pasażerów komunikacji miejskiej, łączy jedno: chcemy, by była ona nowoczesna, komfortowa, dostosowana do osób ze szczególnymi potrzebami i możliwie punktualna. Kupowanie biletów przyczynia się do tego. To jeden z elementów zasilających rozwój transportu publicznego. Przez tę kampanię chcemy pokazać, że kupno biletów to zwyczajna czynność, prosta, ale też na dłuższą metę korzystna. I co więcej możliwa na kilka sposobów: od kasowników przez aplikacje mobilne i automaty biletowe po stronę www.
Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia

Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu UMW Fot. Grzegorz Rajter
Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu UMW

Jedna kara za brak biletu = cztery miesiące legalnej jazdy

Jeśli wsiadasz do autobusu lub tramwaju sporadycznie, to płacisz 4,60 zł za bilet jednorazowy (lub 2,30 zł za ulgowy). To niewielka kwota w zestawieniu z karą za brak biletu, która wynosi 280 zł lub 240 zł, jeśli zapłacimy w ciągu siedmiu dni.

Korzystając z autobusów i tramwajów regularnie, opłaca się kupować bilety okresowe. Dlaczego? Jedna wpadka oznacza 240 zł kary, jeśli zapłacimy ją w ciągu kilku dni. Taka kwota wystarczy na cztery bilety miesięczne na dwie dowolne linie (z kartą Nasz Wrocław). Dla studenta na osiem biletów miesięcznych, czyli niemal dwa semestry. 

Infografika z danymi o kontrolach biletów wroclaw.pl
Infografika z danymi o kontrolach biletów

Jeśli tak na to spojrzymy, to nie opłaca się ryzykować. Wydatek na bilet okresowy jest jeden, a kar możemy zapłacić kilka w ciągu miesiąca. 

Rocznie wpada 34 tys. gapowiczów 

W minionym roku wrocławscy kontrolerzy sprawdzili 850 tysięcy biletów. Każdego miesiąca realizują 20 tys. kontroli. Wystawili 34 tys. wezwań do zapłaty na kwotę ponad 8,5 miliona złotych. A zatem kampania "Nie stresuj się – kup bilet" ma do kogo trafiać. 

W kampanii nie straszymy, ale pokazujemy kupowanie biletów jako naturalne działanie w ramach funkcjonowania transportu publicznego. Przypominamy o tym specjalnymi komunikatami w autobusach i tramwajach. Kontrola to dla nas narzędzie szczelności systemu. Rzetelna opłata za przejazd pomaga nie tylko utrzymać komunikację w odpowiednim standardzie, ale systematycznie ją rozwijać.
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław

Witold Woźny, prezes MPK Wrocław. Fot. Grzegorz Rajter
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

576 zł - tyle winny jest wrocławski gapowicz

Dłużnicy z całej Polski, którzy trafili do Krajowego Rejestru Długów za niezapłacenie kary za bark biletu, winni są w sumie 369,2 mln zł. W tej kwocie jest aż 4,8 mln zł długu wrocławskich gapowiczów, których w rejestrze jest 8395. Średni dług na jednego gapowicza to 576 zł. Te dane dotyczą tylko tych gapowiczów, którzy nie zapłacili kar i zostali wpisani na listę Krajowego Rejestru Długu. 

Kontrolerzy najczęściej słyszą, że biletu nie mają ze względu na pośpiech, nie kupili, bo zapomnieli, albo przeoczyli daty ważności biletu, który posiadali. Czasem argumentem za jazdą na gapę jest zbyt mała częstotliwość kontroli, czyli poczucie bezkarności.

Opłaca się jeździć z kartą Nasz Wrocław

Posiadacze karty Nasz Wrocław płacą mniej za bilety. Jest ona dostępna dla osób płacących podatki we Wrocławiu. Adres stałego zameldowania nie ma tu znaczenia, ważne że w PIT wpiszemy rzeczywisty aktualny adres zamieszkania. 

Niższe ceny w ramach Nasz Wrocław dotyczą biletów okresowych – od siedmiodniowych po 365-dniowe. To są odczuwalne oszczędności. Najpopularniejszy bilet miesięczny na wszystkie linie dla wrocławskich podatników jest o 20 złotych tańszy – kosztuje 90 zł, a nie 110. Znacznie mniej popularne są te całoroczne, ale taki bilet kupimy aż o 250 zł taniej.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama