Wizualizacja: Wrocławskie Inwestycje (WI)Zestawienie dwóch zdjęć: z lewej wizualizacja przyszłego parkingu w systemie Park&Ride koło stacji kolejowej Wrocław Leśnica. Na obrazku parking z samochodami otoczony drzewami i spacerujący ludzie. Obok znak Parkuj i jedź na parkingu przy ul. Kamiennogórskiej.
Obecnie mamy we Wrocławiu 2808 miejsc postojowych w systemie Park & Ride. Znajdziemy je poza ścisłym centrum miasta w 30 lokalizacjach. Pierwszy parking tego typu wybudowano w 2012 r. przy stacji kolejowej Wrocław Psie Pole. Najnowszy znajdzie się koło stacji Wrocław Leśnica. W planach jest następnych sześć. Gdzie powstały parkingi P&R w ostatnich pięciu latach?
Nazwa Park&Ride (P&R) oznaczająca po polsku Parkuj i Jedź to system parkingów zlokalizowanych poza ścisłym centrum miasta. We Wrocławiu powstają od 2012 roku przy najważniejszych węzłach komunikacji miejskiej - pętlach i przystankach tramwajowych czy autobusowych oraz stacjach kolejowych znajdujących się na obrzeżach miasta. O tym jak z nich korzystać i gdzie się dokładnie znajdują, pisaliśmy w tekście poniżej.
W skrócie chodzi o to, żeby kierowca wjechał jedynie na peryferie miasta, zostawił swój samochód przy jednym z parkingów P&R i dalej poruszał się po Wrocławiu transportem publicznym.
Głównym celem jest zmniejszenie ruchu samochodów w centrum, a dzięki temu ograniczenie korków i zanieczyszczenia powietrza spalinami.
Działania miasta w tym kierunku przynoszą konkretne efekty.
Parkingi Park&Ride to ważny element transportowy Wrocławia. Po Wrocławiu poruszają się zarówno wrocławianie, jak i przyjezdni, w tym np. mieszkańcy gmin sąsiednich. W porównaniu z 2018 r. liczba samochodów w centrum spadła, natomiast na drogach wlotowych do miasta widać kilkudziesięcioprocentowe wzrosty natężenia ruchu.
mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Wydziału Mobilności Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej UMW dodaje: - Codziennie do Wrocławia wjeżdża 250 tys. aut. Ruch związany z aglomeracją jest największym wyzwaniem. Chcielibyśmy, by kierowcy tych aut zostawiali je na parkingach na obrzeżach miasta i dalej poruszali się komunikacją miejską. P&R są bowiem zlokalizowane w miejscach dobrych do przesiadki do komunikacji zbiorowej.
W październiku 2025 roku we Wrocławiu parkingi P&R znajdziemy w 30 miejscach. Łącznie jest to 2808 miejsc postojowych. Parkowanie na wszystkich parkingach systemu jest bezpłatne. Część z nich jest za szlabanami - aby zaparkować, wystarczy mieć przynajmniej 24-godzinny bilet na komunikację miejską.
W mieście cały czas powstają nowe parkingi w systemie P&R. Budowane są równomiernie w różnych lokalizacjach poza centrum Wrocławia. Otaczają ścisłe centrum ze wszystkich stron, pozwalając przesiąść się kierowcom z auta do tramwaju, autobusu albo pociągu jadącego do centrum. Jak rozwijała się ta sieć w ostatnich pięciu latach?
UMWMapa przedstawia lokalizację i spis parkingów P+R we Wrocławiu
Rok 2020 - czwarty parking P&R na Psim Polu
Przypomnijmy, że pierwszy parking typu P&R powstał we Wrocławiu już w 2012 roku przy stacji kolejowej Wrocław Psie Pole. Od tego czasu rozwinięto system parkingów w tej okolicy. W 2020 r. wybudowano czwarty parking przy tej stacji.
UM WrocławOznaczone na niebesko dwa miejsca dla samochodów osób z niepełnosprawnościami na jednym z parkingów Park & Ride
Jednocześnie w całym Wrocławiu do końca 2020 r. w systemie Parkuj i Jedź udostępnionych zostało łącznie 2218 miejsc postojowych.
Nakłady poniesione w 2020 r. na system P&R wyniosły 280 tys. zł.
Rok 2021 - sześć nowych parkingów na 348 miejsc
W 2021 r. wybudowano sześć następnych parkingów P&R. Powstały w różnych, często odległych od siebie lokalizacjach:
pętla Klecina
ul. Fieldorfa
ul. Kamiennogórska
stacja kolejowa Osobowice
pętla tramwajowa Osobowice
Psie Pole (parking nr 5)
Łączna liczba nowych miejsc parkingowych powstałych w tym roku wyniosła 348, w tym 17 miejsc postojowych dla osób z niepełnosprawnościami. Na koniec 2021 r. w systemie Parkuj i Jedź funkcjonowały 34 parkingi w 27 lokalizacjach o łącznej liczbie 2566 miejsc postojowych, w tym 80 dla osób z niepełnosprawnościami.
Nakłady na budowę parkingów P&R w 2021 roku wyniosły 2,1 mln zł.
Na niektórych parkingach wybudowano wiaty rowerowe, ciągi piesze i rowerowe, posadzono drzewa i krzewy. Parkingi zostały wyposażone, w zależności od potrzeb i lokalizacji w wideomonitoring, pętle indukcyjne zliczające pojazdy, system dostępu do parkingu (szlabany), tablice Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, oświetlenie, wygrodzenia.
UM WrocławWiaty rowerowe, które wybudowano przy niektórych parkingach P&R
Rok 2022 - prace projektowe nad następnymi 4 parkingami P&R
W tym roku zrealizowano prace koncepcyjne i projektowe, w których zaplanowano wykonanie następnych czterech parkingów na ok. 400 nowych miejsc postojowych przy wykorzystaniu węzłów przesiadkowych przy kolei. Chodzi o parkingi przy stacjach kolejowych:
Wrocław Leśnica
Wrocław Pracze
Wrocław Brochów
ul. Żmigrodzka/Wołowska (przy przystankach tramwajowych)
W 2022 r. w systemie P&R, podobnie jak w 2021 r., funkcjonowały 34 parkingi w 27 lokalizacjach, o łącznej liczbie 2566 miejsc postojowych w tym 80 dla osób z niepełnosprawnościami.
Rok 2023 - dwa parkingi na 185 miejsc przy TAT na Nowy Dwór
W tym roku kontynuowano prace nad rozwojem przestrzeni parkingowej w formule P&R. Wybudowano dwa parkingi przesiadkowe powiązane z nową linią tramwajową na Nowy Dwór. Pierwszy powstał na skrzyżowaniu ul. Strzegomskiej i Rogowskiej. Drugi przy pętli tramwajowo-autobusowej i w pobliżu stacji kolejowej Nowy Dwór. Razem zapewniły kolejne 185 miejsc postojowych.
W 2023 r. w systemie P&R funkcjonowało 36 parkingów, o łącznej liczbie 2751 miejsc postojowych, w tym 80 dla osób z niepełnosprawnościami.
Rok 2024 - parkingi P&R wprowadzone do systemu informacji przestrzennej
W 2024 r. kontynuowane były prace koncepcyjne i projektowe dla trzeciego etapu projektu rozbudowy systemu P&R dla pięciu parkingów na 419 nowych miejsc postojowych (w tym 20 dla osób z niepełnosprawnościami), wyposażonych w wiaty rowerowe.
Parkingi zlokalizowane będą w pobliżu węzłów przesiadkowych - przy stacjach kolejowych:
przy przystanku kolejowym Wrocław Zakrzów - około 50 miejsc (osiedle Psie Pole-Zawidawie);
przy stacji Wrocław Pracze - około 85 miejsc (osiedle Pracze Odrzańskie);
przy przystanku kolejowym Wrocław Wojnów Wschodni - około 60 miejsc (osiedle Strachocin-Swojczyce-Wojnów);
parking przy stacji kolejowej Wrocław Leśnica - 66 miejsc.
dwa parkingi powstaną przy skrzyżowaniu ul. Wołowskiej i Żmigrodzkiej - w sumie pomieszczą blisko 158 pojazdów (osiedle Karłowice-Różanka);
To ostatnie zadanie będzie najkosztowniejsze, ponieważ obejmuje najszerszy zakres prac. Na realizację tych inwestycji przeznaczono ponad 17 mln zł. Współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach programu „Rozbudowa systemu Parkuj i Jedź we Wrocławiu – Etap III”.
W ramach budowy pięciu nowych parkingów P&R powstanie siedem stanowisk dla rowerów i 20 miejsc dla osób z niepełnosprawnościami.
Termin realizacji (wraz z przygotowaniem dokumentacji projektowej) wynosi od 13 do 18 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą.
Dodatkowo w listopadzie rozpocznie się budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce i w ramach tego zadania powstanie kolejny Park & Ride na 166 miejsc w pobliżu nowej pętli i cmentarza parafialnego.