Żółte kamery CANARD, fotoradary we Wrocławiu. Najważniejsze informacje
- Najnowsze dane o mandatach w 2025 r.
- Gdzie są we Wrocławiu żółte kamery CANARD?
- Wysokość mandatów i punkty karne za przejazd na czerwonym świetle.
Warto podkreślić, że system RedLight CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) został zainstalowany i jest użytkowany przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD).
Gmina Wrocław nie czerpie korzyści finansowych z wprowadzenia tego rozwiązania. Przy czym niewątpliwym zyskiem dla Wrocławia jest istotna poprawa przestrzegania przepisów ruchu drogowego.
Żółte kamery i fotoradary RedLight systemu CANARD poprawiają bezpieczeństwo na drogach, skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych, bo rejestrują przejazd na czerwonym świetle. Jednym kierowcom system nie przeszkadza, bo jak mówią - jeżdżą zgodnie z przepisami – inni narzekają, bo dotkliwe są punkty karne i nawet kilkutysięczne mandaty.
W galerii zdjęć zobacz - mapę z żółtymi kamerami we Wrocławiu i sprawdź, jak działa system CANARD.
Fotoradary i żółte kamery RedLight CANARD we Wrocławiu. Najnowsze dane o mandatach w 2025 r.
Najnowsze dane GITD z 2025 r. dotyczą trzeciego kwartału br. Statystki robią wrażenie (liczba wykroczeń).
- Skrzyżowanie ul. Na Ostatnim Groszu/ Bystrzycka/ Gądowianka - lipiec 196, sierpień 129, wrzesień 120 (1687 w pierwszym półroczu).
Przypomnijmy, że w 2024 r. na skrzyżowaniu ul. Na Ostatnim Groszu/ Bystrzycka/ Gądowianka żółte kamery CANARD nie zarejestrowały żadnych wykroczeń. Kamery były wyłączone z powodu prac związanych koniecznością zainstalowania nowego przyłącza energetycznego. W poniedziałek 24 lutego 2025 r. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu kamer sytemu RedLight na tym skrzyżowaniu.
- Włączyliśmy system RedLight (urządzenie rejestrujące niestosowanie się do czerwonego światła) na skrzyżowaniu ulic: Na Ostatnim Groszu / Bystrzycka we Wrocławiu. Na skrzyżowaniu jest 16 kamer - informuje w mediach społecznościowych Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.
Rekordowa liczba mandatów na Gądowiance
Warto przypomnieć, że gdy kamery działały na Gądowiance w 2023 r., to na tym skrzyżowaniu padł krajowy rekord wykroczeń (z 40 urządzeń w kraju jedno, wrocławskie, wypracowało jedną trzecią mandatów).
Fotoradary CANARD na przejazdach kolejowych we Wrocławiu. Najnowsze dane
Żółte kamery i fotoradary RedLight systemu CANARD we Wrocławiu są na dwóch przejazdach kolejowych w Leśnicy i na ul. Szczecińskiej między Żernikami i Kuźnikami. Dane z trzeciego kwartału 2025 r.:
- przejazd kolejowy ul. Średzka - lipiec 139, sierpień 119, wrzesień 116 (1420 pierwsze półrocze 2025 r.)
- przejazd kolejowy ul. Szczecińska - lipiec 79, sierpień 71, wrzesień 154 (655 pierwsze półrocze 2025 r.)
Odcinkowy pomiar prędkości ul. Krzywoustego / al. Sobieskiego i A4 Kostomłoty - Kąty Wrocławskie
Krajowi rekordziści. Najwięcej wykroczeń w trzecim kwartale 2025 r.
Nowe fotoradary i żółte kamery na drogach, przejazdach kolejowych i skrzyżowaniach. Ile ich będzie?
To już pewne. Generalny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) planuje montaż nowych żółtych kamer i fotoradarów. W sumie w całym kraju będzie to 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, służących do ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym. Ich koszt to ponad 161 mln zł.
- 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości,
- 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
- 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
- 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Nowe fotoradary będą zamontowane w ramach projektu - „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach”. Realizacja projektu już się rozpoczęła.
Uwaga, już działa nowy odcinkowy pomiar prędkości na A4 k. Wrocławia. Wkrótce będzie na AOW
Od 17 września 2025 r. jest nowy odcinkowy pomiar prędkości na A4 - Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice.
Trwa montaż systemu do odcinkowego pomiaru prędkości na AOW. W sierpniu 2025 r. kierowcy jadący Autostradową Obwodnicą Wrocławia mogli zauważyć, że już stoją nowe znaki informujące o odcinkowym pomiarze prędkości. Na razie są w części zakryte i cały system do pomiaru prędkości jeszcze nie działa, ale to ewidentny znak, że to, co dotychczas było w sferze planów, właśnie jest realizowane. Na razie nie wiadomo kiedy kamery zaczną rejestrować wykroczenia.
Nowe fotoradary na Dolnym Śląsku. Wykaz miejscowości
Na Dolnym Śląsku planowanych jest 10 nowych fotoradarów (żółtych kamer) do punktowego pomiaru prędkości w systemie CANARAD. Będą m.in. w Zgorzelcu, Świdnicy i Mirosławicach. W galerii zdjęć zobacz całą listę miejscowości.
Obecnie trwa postępowanie przetargowe na dostawę i montaż urządzeńmówi w rozmowie z portalem wroclaw.pl Wojciech Król, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
Żółte kamery, system RedLight CANRAD, przejazd na czerwonym świetle
W ramach systemu CANARD na skrzyżowaniach i przed przejazdami kolejowymi montowane są charakterystyczne żółte kamery. Urządzenia, w ramach systemu Red Light automatycznie rejestrują samochody przejeżdżające na czerwonym świetle. Jak działa system zobacz w galerii zdjęć.
Na razie we Wrocławiu są trzy takie miejsca gdzie zamontowano żółte kamery w systemie Red Light CANARD, są one na dwóch przejazdach kolejowych i jednym skrzyżowaniu. Czy w najbliższym czasie będą nowe takie miejsca? Szczegóły zobacz w galerii zdjęć.
Galeria zdjęć
Fotoradary i żółte kamery na przejazdach kolejowych i skrzyżowaniach. Gdzie są we Wrocławiu?
Żółte kamery i system RedLight CANARD we Wrocławiu jest w trzech miejscach:
- na skrzyżowaniu ul. Na Ostatnim Groszu/ Bystrzycka/ Gądowianka
oraz na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych:
- ul. Szczecińska
- ul. Średzka
We Wrocławiu charakterystyczne żółte kamery są także na skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Ślężnej, ale te – są testowe i nie są nadzorowane przez GITD. Tak więc na razie kierowcy nie są tam karani mandatami.
Żółte kamery i fotoradary na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowo-drogowych. Jak działa system CANARD?
W ramach centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, monitorowanych jest 46 skrzyżowań na terenie całej Polski.
Łącznie na tą sieć multiwizyjną składa się kilkaset kamer wysokiej rozdzielczości, zintegrowanych z Centralnym Systemem Przetwarzania.
Po raz pierwszy w historii CANARD, tego typu rozwiązania, zastosowano również na 4 przejazdach kolejowo-drogowych. Systemy zamontowano na ul. Szczecińskiej i ul. Średzkiej we Wrocławiu, na ul. Cyrulików w warszawskim Rembertowie oraz w Radomsku w woj. łódzkim. Poniżej zobacz jak działa system.
Wysokość mandatów i punkty karne za przejazd na czerwonym świetle. Żółte kamery RedLight CANARD
- Wysokość grzywny nakładanej w drodze mandatu karnego za niestosowanie się do sygnałów świetlnych na skrzyżowaniu wynosi 500 zł. Sprawca dostaje również 15 punktów karnych.
- Za naruszenie przez kierującego pojazdem na przejeździe kolejowym zakazu wjazdu za sygnalizator przy sygnale czerwonym mandat wynosi 2 000 złotych.
- Jeśli w ciągu dwóch lat dojdzie drugi raz do tego samego wykroczenia, kierowca zapłaci podwójną karę, czyli 4 000 zł.
Gdzie są fotoradary GITD na Dolnym Śląsku?
Galeria zdjęć