To już druga edycja projektu realizowanego wspólnie przez Wydział Promocji i Turystyki Urzędy Miejskiego, Biuro SmartCity oraz Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Tym razem studentki i studenci, przy merytorycznym wsparciu Anny Szmigiel-Franz, oficerki pieszej, zajęli się problemami pieszych.
Zaprezentowano w sumie 9 projektów. Znalazły się wśród nich zarówno rozwiązania dotyczące promocji ruchu pieszego, jak i sprawiające, że poruszanie się po mieście na piechotę będzie wygodniejsze.
Przystanki jak na dłoni
Zanim przystąpili do pracy przeanalizowali problemy, porozmawiali z użytkownikami i opracowali możliwe rozwiązania. Dwie grupy wzięły na tapet przystanki komunikacji miejskej na dużych węzłach przesiadkowych, m.in. na pl. Jana Pawła II, placu Dominikańskim i Grunwaldzkim.
Zauważyłyśmy, że w takich miejscach jest zwykle kilka a nawet kilkanaście przystanków o tej samej nazwie, z których odjeżdżają różne linie. Nawet sprawdzając w aplikacji nie zawsze wiemy, z którego z nich odjeżdża właśnie nasz tramwaj lub autobus. Dlatego zaproponowałyśmy wprowadzenie dodatkowych oznaczeń takich przystanków oraz zaprojektowałyśmy mapy, które również ułatwiały by zorientowanie się w przestrzeni.Katarzyna Klimas i Kamila Pońc, studentki II roku Wzornictwa
My skupiliśmy się głównie na pl. Jana Pawła II, a w szczególności na przejściu podziemnym. Zależało nam na tym, aby usprawnić poruszanie się po nim i ułatwić dojście do konkretnego miejsca - przystanku lub wyjścia w danym kierunku. Zaproponowaliśmy więc linie na posadzce łączące punkty, przy których znajdują się wyjścia na przystanki komunikacji miejskiej lub te wychodzące na konkretne ulice. W tych punktach wskazujemy kierunek i to, gdzie nas doprowadzi, a następnie prowadzimy linią aż do konkretnego wyjścia.Wiktoria Franków, Emilia Trzcińska i Karol Rospędowski
Kosze na śmieci, do których zawsze wcelujesz
Studenci Mateusz Piorun i Adam Maślanka zajęli się problemem nieporządku i śmieci w przestrzeni miejskiej. Zaprojektowali specjalną nakładkę na kosze przyuliczne, która ułatwia wrzucanie do nich śmieci.
... i kosze, wskazujące kierunek
Na początku przeprowadziłyśmy badanie. Pytałyśmy mieszkańców o to, ile ich zdaniem zajmie przejście piechotą do danego miejsca. Wielu respondentów szacowało ten czas na znacznie dłuższy, co w rezultacie zniechęcało do podjęcia decyzji o przejściu piechotą. Nasza propozycja to informacje graficzne w formie naklejek, pokazujące czas dojścia z danego miejsca do konkretnej lokalizacji lub zabytku. Uważamy, że może to zachęcić do wybierania aktywnego poruszania się po mieście.Zuzanna Gabryś i Weronika Żądło, studentki
Aplikacja mobilna dla odkrywców i piesze spacery tropem zwierzęcych bohaterów
Studenci zaproponowali stworzenie aplikacji mobilnej adresowanej głównie do turystów, która zachęci ich do zwiedzania Wrocławia na piechotę. Za odkrywanie kolejnych miejsc użytkownik otrzymywałby punkty, które następnie mógłby wymienić na nagrody.
Wśród prezentowanych pomysłów znalazła się również ścieżka edukacyjna dla maluchów na Promenadzie Staromiejskiej, mająca zachęcić do pieszych spacerów po Wrocławiu. Studentki zaproponowały 4 ścieżki tematyczne, z których każda reprezentowana była przez zwierzęcego bohatera.
Galeria sztuki w Bramie Oławskiej i konkurs plakatowy “Szacunek Ludzi Ulicy”
Jednym z pomysłów studentów było stworzenie systemu wystawienniczego w historycznym przejściu Brama Oławska.
- Obecnie jej wygląd nikogo nie zachęca do skorzystania z tego przejścia. Naszym pomysłem jest to, aby wprowadzić w tym miejscu możliwość prezentowania prac studentów ASP. Zaprojektowałyśmy gabloty, które wpisują się w tę przestrzeń - mówią studentki Patrycja Klepczarek i Anna Mołodecka.
Szacunek Ludzi Ulicy, czyli konkurs promujący wzajemne zrozumienie i szacunek pomiędzy wszystkimi użytkownikami miasta: pieszymi, rowerzystami i kierowcami.
Nasza inicjatywa ma na celu propagowanie bezpiecznych i kulturalnych zachowań na drodze oraz budowanie pozytywnego dialogu pomiędzy różnymi grupami użytkowników dróg. Prace zachęcające do wzajemnej empatii mogłyby być prezentowane w przestrzeni miejskiej na zasadach kampanii outodoorowej a służyłyby edukacji na temat problemów i ograniczeń innych uczestników ruchu.Alex Wochna, Kacper Wiśniewski