Cykl zadań pod nazwą „Pieszy Wrocław” rozpoczął się w połowie października od spotkania studentów z oficerką pieszą Anną Szmigiel-Franz z Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia. Podczas spotkania studenci dowiedzieli się, jakie są główne bolączki pieszych w naszym mieście oraz poznali obszary, w których ich projektowe podejście mogłoby się przyczynić do polepszenia jakości życia w tym kontekście.
Jako miasto podejmujemy działania w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych. Dzieje się to przede wszystkim za sprawą uspokajania ruchu drogowego. Jest to oczywiście proces poprzedzony analizami, takimi jak badania prędkości czy konsultacje z mieszkańcami i radami osiedli. Jestem bardzo ciekawa, jak do zagadnienia promocji i bezpieczeństwa ruchu pieszego podejdą studenci.Anna Szmigiel-Franz, oficerka piesza, Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia
Którędy chodzą piesi
Projektanci analizują problemy towarzyszące przemierzaniu się po stolicy Dolnego Śląska, pieszo oraz za pomocą komunikacji miejskiej. Zamierzają też przyjrzeć się różnorodnym grupom pieszych uczestników ruchu, od dzieci zmierzających do szkół, przez dorosłych pokonujących codzienną trasę do pracy, aż po osoby w podeszłym wieku. W każdej z tych grup szczególną uwagę zamierzają stawiać na równą dostępność dla wszystkich grup społecznych, w tym przede wszystkim osób z ograniczoną mobilnością.
Jestem bardzo podekscytowana, bo jest to nasze pierwsze doświadczenie z klientem i tematem, który wychodzi poza uczelniane mury, to świetne doświadczenie. Sama tematyka jest również bardzo atrakcyjna, bo jest to coś, co nas dotyczy na co dzień, bo też jesteśmy pieszymi, więc możemy wykorzystać nasze osobiste doświadczenia i mieć wpływ na naszą własną przyszłość.Zofia Wawrzyniak, studentka II roku Wzornictwa na ASP
Studenckie pomysły pod okiem specjalistów
Zadaniem studentów jest przeanalizowanie zapotrzebowania pieszych w mieście a także konsultowanie swoich idei ze specjalistami. Pod koniec semestru projekty zostaną poddane kompleksowej ewaluacji ze strony urzędników umożliwiających wdrożenie projektów.
- Głównym celem podejmowanych wspólnie działań jest stworzenie projektów użyteczności publicznej dla miasta, poprawiających jakość życia jego mieszkańców i jednocześnie mających potencjał wdrożeniowy - mówi Robert Bednarski, Dyrektor ds. Smart City w Wydziale Promocji Miasta i Turystyki UMW. - Podczas pierwszej edycji projektu pod nazwą Rowerowy Wrocław studenci zaprojektowali bardzo ciekawe rozwiązania i o możliwościach ich wdrożenia obecnie rozmawiamy. Dodajmy jednak, że jest to kwestia bardziej złożona wymagająca czasu
Aby było bezpieczniej
Pomysłodawcą współpracy Akademii z Urzędem jest dr Krzysztof Kubasek, a tegoroczną edycję nadzorować będą dr Grzegorz Rozwadowski i dr Patryk Knapczyk, a projektantami zaangażowanymi w projekt są studenci Pracowni Podstaw Projektowania.
Mamy nadzieję, że prace studenckie będą miały znaczący wpływ na poprawę bezpieczeństwa pieszego Wrocławia, a rozwiązania zaproponowane przez projektantów zostaną wszczepione w tkankę miasta i będą miały okazję służyć mieszkańcom Wrocławia. Wierzę, że tego typu współpraca ma szansę przynieść nieocenione obopólne korzyści. Studentom przybliżyć realia pracy projektanta z jednostkami samorządowymi oraz, co najważniejsze, wpłynąć na poprawę komfortu pieszych uczestników ruchu, czyli nas wszystkich.Dr Krzysztof Kubasek