wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

18°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 11:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Miasto szuka projektanta tramwaju na Klecinę

Niebawem dowiemy się, kto jest zainteresowany zaprojektowaniem tramwaju na Klecinę. Działająca w imieniu miasta spółka Wrocławskie Inwestycje w przyszłym tygodniu otworzy oferty złożone w postępowaniu przetargowym. Przed wybranym biurem projektowym stanie zadanie dokonania oceny, który z dwóch wariantów przebiegu trasy jest korzystniejszy.

Reklama

Dopiero po analizie zacznie tworzyć projekt korzystniejszego rozwiązania. Powinien być gotowy w I kwartale 2027 roku. Dokumentacja dotyczyć będzie nie tylko zupełnie nowej trasy, ale również przebudowy istniejącego torowiska na ul. Przyjaźni. Biegnie nią jeden tor, którym tramwaje jeżdżą w obu kierunkach naprzemiennie. Wraz z budową tramwaju na Klecinę powstanie drugi, co istotnie zwiększy przepustowość trasy. 

Zanim jednak decyzją zapadnie, kto będzie projektował oraz gdzie powstaną tory, obejrzeliśmy rezerwę terenu od dekad przewidzianą pod tramwaj.

Tramwaj na Klecinę z pętlą na Oporowie

Przy okazji nowej inwestycji nazwanej "tramwajem na Klecinę" pojawia się wiele głosów, że przecież tramwaje na Klecinę już jeżdżą. Wbrew nazewnictwu, wcale tak nie jest. Tramwaje jeżdżą do pętli o nazwie "Klecina" (szara linia na mapie), ale nie dojeżdżają na osiedle Klecina, które zaczyna się za Ślęzą.

Mapa przedstawia dwa warianty przebiegu trasy tramwaju na Klecinę wroclaw.pl
Mapa przedstawia dwa warianty przebiegu trasy tramwaju na Klecinę

Pętla "Klecina" znajduje się na osiedlu Krzyki-Partynice, tuż przy granicy z Kleciną. Nowa trasa będzie wiodła w głąb osiedla, przecinając jego północną część. Kończyć się będzie pętlą przy ul. Kupieckiej na wysokości skrzyżowania tej ulicy z Karmelkową i Giełdową - już na Oporowie.

Pętla będzie autobusowo-tramwajowa, co ułatwi przesiadanie się z różnych środków transportu. Również z samochodów, bowiem będzie tam parking Park and Ride.

Tramwaj na Klecinę - dwa warianty przebiegu trasy

W programie tramwajowym nowa linia do Kupieckiej miała zaczynać się od istniejącego torowiska na ul. Przyjaźni. Miała prowadzić korytarzem, który w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego stanowi rezerwę pod komunikację (czerwona linia na mapce).

Zaplanowany przed laty przebieg trasy spotkał się z oporem części mieszkańców Krzyków. Ze względu na nich wyłonione w przetargu biuro rozpatrywać będzie drugi wariant (linia niebieska). Trasa zaczynałaby się na obecnej pętli "Klecina", biegła przez tereny zielone wzdłuż rzeki i dopiero od mostu nad Ślęzą pokrywałaby się z pierwotnie planowaną trasą. Od Ślęzy do Kupieckiej oba warianty są takie same.

Projektant sporządzi analizę porównawczą obu wariantów. Będzie musiał wziąć pod uwagę aspekty techniczne - w tym szerokość niezbędnych korytarzy pod nowe torowiska i odpowiednie profile łuków - przyrodnicze, społeczne oraz ekonomiczne.  

Wariant I widać na mapie miasta

Przebieg I wariantu, który kiedyś był jedynym, wyraźnie widać na planie miasta, na którym naniesione są miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Rezerwę terenu pod tramwaj oznaczyliśmy niebieskimi kropkami. 

Plan miasta z naniesionymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Pod komunikację zbiorową zaplanowany jest korytarz biegnący od Przyjaźni do Kupieckiej - zaznaczony niebieskimi kropkami gis.um.wroc.pl
Plan miasta z naniesionymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Pod komunikację zbiorową zaplanowany jest korytarz biegnący od Przyjaźni do Kupieckiej - zaznaczony niebieskimi kropkami

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama