Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Dopiero po analizie zacznie tworzyć projekt korzystniejszego rozwiązania. Powinien być gotowy w I kwartale 2027 roku. Dokumentacja dotyczyć będzie nie tylko zupełnie nowej trasy, ale również przebudowy istniejącego torowiska na ul. Przyjaźni. Biegnie nią jeden tor, którym tramwaje jeżdżą w obu kierunkach naprzemiennie. Wraz z budową tramwaju na Klecinę powstanie drugi, co istotnie zwiększy przepustowość trasy.
Zanim jednak decyzją zapadnie, kto będzie projektował oraz gdzie powstaną tory, obejrzeliśmy rezerwę terenu od dekad przewidzianą pod tramwaj.
Tramwaj na Klecinę z pętlą na Oporowie
Przy okazji nowej inwestycji nazwanej "tramwajem na Klecinę" pojawia się wiele głosów, że przecież tramwaje na Klecinę już jeżdżą. Wbrew nazewnictwu, wcale tak nie jest. Tramwaje jeżdżą do pętli o nazwie "Klecina" (szara linia na mapie), ale nie dojeżdżają na osiedle Klecina, które zaczyna się za Ślęzą.
Pętla "Klecina" znajduje się na osiedlu Krzyki-Partynice, tuż przy granicy z Kleciną. Nowa trasa będzie wiodła w głąb osiedla, przecinając jego północną część. Kończyć się będzie pętlą przy ul. Kupieckiej na wysokości skrzyżowania tej ulicy z Karmelkową i Giełdową - już na Oporowie.
Pętla będzie autobusowo-tramwajowa, co ułatwi przesiadanie się z różnych środków transportu. Również z samochodów, bowiem będzie tam parking Park and Ride.
Tramwaj na Klecinę - dwa warianty przebiegu trasy
W programie tramwajowym nowa linia do Kupieckiej miała zaczynać się od istniejącego torowiska na ul. Przyjaźni. Miała prowadzić korytarzem, który w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego stanowi rezerwę pod komunikację (czerwona linia na mapce).
Zaplanowany przed laty przebieg trasy spotkał się z oporem części mieszkańców Krzyków. Ze względu na nich wyłonione w przetargu biuro rozpatrywać będzie drugi wariant (linia niebieska). Trasa zaczynałaby się na obecnej pętli "Klecina", biegła przez tereny zielone wzdłuż rzeki i dopiero od mostu nad Ślęzą pokrywałaby się z pierwotnie planowaną trasą. Od Ślęzy do Kupieckiej oba warianty są takie same.
Projektant sporządzi analizę porównawczą obu wariantów. Będzie musiał wziąć pod uwagę aspekty techniczne - w tym szerokość niezbędnych korytarzy pod nowe torowiska i odpowiednie profile łuków - przyrodnicze, społeczne oraz ekonomiczne.
Wariant I widać na mapie miasta
Przebieg I wariantu, który kiedyś był jedynym, wyraźnie widać na planie miasta, na którym naniesione są miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Rezerwę terenu pod tramwaj oznaczyliśmy niebieskimi kropkami.